Nästan portabel smältugn
- Mizzarrogh
Re: Nästan portabel smältugn
Jag vet inte exakt vad du menar, men vissa typer av skumplast brinner helt enkelt upp vid gjutningen utan att störa med gas om man placerar hålbilden för evakuering korrekt.
Coolkidz skrev:Nu har jag varit ute och gjutit dagens arbete, hand och fot avtryck från andra barnet och ett spindelfäste.
spindelfästet blev inte helt 100 men det kanske går att bearbeta.

- totteflash
Riktigt smart att använda en gammal villapanna!
Diesel känns klart mer lätthanterligt än gasol.
Hur lång tid tar det att smälta ner skrotet?
Diesel känns klart mer lätthanterligt än gasol.
Hur lång tid tar det att smälta ner skrotet?
Hej!
Jag gjorde ett insug till en bil i helgen men en av dom blev det ett konstigt hål i. Någon sem vet varför den här defekten blev? Kan aluminiumen varit för kall så den han stelna innan den ran ut ordentligt?
Jag gjorde ett insug till en bil i helgen men en av dom blev det ett konstigt hål i. Någon sem vet varför den här defekten blev? Kan aluminiumen varit för kall så den han stelna innan den ran ut ordentligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stene, om man läser lite om ditt problem där. Så brukar det tydligen uppstå om man har för tunt gods och materialet inte är tillräckligt fluxat eller har rätt temperatur. Så det bildas en gasficka som inte kan smita ut mellan. =)
Referens, var gingery boken på gjutning samt Amateur furnace work. =)
Referens, var gingery boken på gjutning samt Amateur furnace work. =)
Så jäkla coolt det här, att man kan få det såpass bra trots hemmapul på lågbudget.
Jag vill också testa
Jag vill också testa

NeoTec>> Jag har gjutit flera insug av den formen men det här vad första gången det blev konstigt. Jag gissar att det va för kall aluminium när den gjöts. Gjutsandens temp kan också spela roll. Ska leta efter en termometer så det inte blir flera fel.
Ah, har sett folk blanda grafit + bromsvätska för o låsa fast sanden bättre i formarna.. Och så att man kan blåsa på formen lite med en propan brännare innan man tippar i metallen. =)
hehehe.. han e typ vad, 12-13? o lyckas med en grill o lite ved vad många inte klarar med propan eller en villa brännare. =) *imponerad*
Den här filmen visar mycket av det som diskuterats om koldioxidhärdning mm:
Ett till hemmabygge,
http://steampunkworkshop.com/foundry-furnace-final
http://steampunkworkshop.com/foundry-furnace-final