Någon som vet vad jag kan använda en ABB ACS 600 till?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bose

Någon som vet vad jag kan använda en ABB ACS 600 till?

Inlägg av bose »

Jag har fått en "ACS600 ABB Variable Speed Drives". Antagligen defekt men kanske någon fas fungerar inte vet jag? Vad jag har förstått så är det någon sort av PWM styrare till stora motorer. Den ska ha ingångsspänning på 3~~380...500V men skulle man kanske kunna använda den till någon liten 230Volts motor bara för skojs skull? Har kopplat in själva kontrollenheten till 24VDC och den verkar fungera bra förutom att den säger att det är något fel med länken (eftersom jag inte har någon ström på resten av "maskinen")
Eller någon som vet nåt annat skoj man kan ha den till?
adressen med info om apparaten är http://www.clrwtr.com/ABB-ACS100-ACS140 ... Drives.htm

MVH Sebastian
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har försökt spränga en motor med en ACS600, vi satt med en bärbar dator många meter bort men det gick inge vidare, dvs motorn höll.
PCC(?)link error du får?
Koppla upp den å testa den funkar den inte som den ska så kan du ju pröva laga den. Kan vara värd ganska mycket.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Hehe okej. Jag har ingen koppling så jag kan koppla in en dator i den. har bara den ordinare fjärren.
Japp det meddelandet får jag upp.
Jag vet inte riktigt om jag vågar koppla upp den.. Är inte så haj på starkström och vill helst inte leka med 3 fas 380V hehe. Men det kanske fungerar bättre om jag kopplar in 24V på resten av korten med. får prova imorgon.
Det är ju ett företag som plockat bort denna ur produktionen för att den antagligen var defekt på något vis. Men kan det fungera med 1 fas 230V tro?
Kan man använda den till något annat annars? Typ bygga om den så man får ut PWM signalen och kan styra en FET eller nåt sånt onödigt? Kanske kan använda den till mätning av nåt slag?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Om du inte gillar starkström så bör du sälja den istället. :wink:
Visst går det nog säkert att använda till annat men den är ju bäst för det den är tänkt för=)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

frekvensomformare är bra att ha saker, letar smått efter en som är stor nog för att passa min svarv(5kw) , så prova om du kan få igång den

annars om den är kass så kan man alltid plundra den på annvändbara saker

vad man sällan kan gör är att sjäv försöka modda den eller annvända den annurlunda, dom brukar vara för avancerade för att man lätt ska bygga om dom
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Okej. Denna är nog på 4kW. Det står det i displayen när man startar den. Ska testa att koppla in 24V på resten med å se vad som händer.
Hur mycket kan den vara värd?
Jo det var ju tänkt att jag skulle plundra den när jag fick den men eftersom det gick att dra igång en del av den så börjar man ju tänka på vad den kan vara bra för.. :P
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Kolla med nån firma som säljer såna, typ nån som servar industrimaskiner. Personligen har jag märkt att delar till stora industrigrejer är värda en hel del, köpte en varvtalsgivare för stora dieslar på en marknad för 5 , sålde för 200 :D Många personer tyckte jag var fånig då jag köpte fanskapet (givaren vägde typ 20 Kg, gav 1024 signaler per varv. Den hade suttit på en motor på ett lastfartyg) men inte då jag sålt den.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Jag kan köpa den av dig, men priset beror på funktion.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Jag får inte bort felmeddelandet från den. Den måste väl antagligen vara kopplad till nån kontrollpanel av något slag för att fungera. Det känns inte rätt att sälja den eftersom jag fått den för att plocka delar ur. Så det får bli att plocka sönder den och kanske bygga något kul i lådan. En server kanske...
Tack för hjälpen i denna tråden :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kan du inte ta några bilder ? Själet till felmeddelandet är nog att strömavkänningen inte detekterar någon ström iomed att du varken har 380v eller någon motor uppkopplad.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Jag har några bilder på mobilen. Kan ta med digitalkameran med. Men eftersom jag sitter uppkopplad med modem här hemma än så länge så är det inte så skoj att lägga upp stora bilder med ftp till min hemsida.. Jag kan skicka en bild med mms om det går bra. PMa mig nu direkt med ditt mobilnummer så kan jag se om det går att skicka. Vad vill du ha foto på?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Pcc link error går att programera bort i en hemlig meny.
Pcclink felet beror på att du inte har samma spänningsmatning på karaft och manöver.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Okej. Hur kommer man till den menyn? Jag körde med de båda delarna paralellkopplade till samma spännigskälla.. Får testa igen när jag får tid. Skolan tar kål på en nu ju...
Skriv svar