Hjälp med identifiering NTP/PTC-motstånd?
Hjälp med identifiering NTP/PTC-motstånd?
Är det någon som känner igen grejen på bilden. Resistansen ökar ju kallare den är.

NTC ändrar resistansen ganska logaritmiskt skulle jag säga. du kan lägga ett motstånd i serie för att göra det mer linjärt inom en viss skala.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/formelblad.doc
kolla efter serie/parallel motstånd för linjäritet
Ta högsta värdet du vill mäta sen minsta plus ett som ligger mitt mellan de båda så får du värdet på motståndet
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/formelblad.doc
kolla efter serie/parallel motstånd för linjäritet
Ta högsta värdet du vill mäta sen minsta plus ett som ligger mitt mellan de båda så får du värdet på motståndet
prova ska du se hehe.
du får ett motstånd som jämnar ut olinjäriteten. vad jag förstår jämnar de ut om du tar en del av en kurva.
har inte kollat teroin bakom men labbat på det och det fungerar. ger ingen linjär gång men bra mycke mer linjärt än tidigare.
ursäkta om nått stavfell kryper in ska ut snart å vodkan värmer bra.
puss på er alla
du får ett motstånd som jämnar ut olinjäriteten. vad jag förstår jämnar de ut om du tar en del av en kurva.
har inte kollat teroin bakom men labbat på det och det fungerar. ger ingen linjär gång men bra mycke mer linjärt än tidigare.
ursäkta om nått stavfell kryper in ska ut snart å vodkan värmer bra.
puss på er alla
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Håller med.
Men om man behöver en linjär eller logamitrisk kurva beror lite på vad man ska använda den till. I Elfas faktasidor finns en formel för att räkna ut resistansen, den lär bara fungera om man får ett logamitriskt värde. Ska man använda en mikrokontroller så är det ju praktiskt att använda formeln, antingen direkt eller genom att göra en tabell.
Vill man däremot använda NTC-motståndet till en termostat så räcker en OP-förstärkare (eller två transistorer) och då kvittar det om den är logamitrisk eller linjär. Ska man bygga en termometer utan mikrokontroller så tycker jag personligen att det är lättare om man får en linjär "kurva".
Men om man behöver en linjär eller logamitrisk kurva beror lite på vad man ska använda den till. I Elfas faktasidor finns en formel för att räkna ut resistansen, den lär bara fungera om man får ett logamitriskt värde. Ska man använda en mikrokontroller så är det ju praktiskt att använda formeln, antingen direkt eller genom att göra en tabell.
Vill man däremot använda NTC-motståndet till en termostat så räcker en OP-förstärkare (eller två transistorer) och då kvittar det om den är logamitrisk eller linjär. Ska man bygga en termometer utan mikrokontroller så tycker jag personligen att det är lättare om man får en linjär "kurva".
Resistansen i NTC:n kan ju naturligtvis aldrig bli mer eller mindre linjär beroende på att man kopplar den till ett motstånd. Däremot är en givare som är seriekopplad med en resistans som spänningsdelare i sig själv olinjär. _Om_ dessa olinjariteter motverkar varandra, så får man ut en signal som iallfall är mer linjär än resistansen från givaren. Det kanske var detta som åsyftades.
>vfr jag tror du slog huvet på spicken.
kurvan blir s formad med ett linjärt område inom det intervall man räknat fram.
Det var en labb på skolan och inte eget hopjoks så jag tror på resultaten jag fick.
vi använde en pt - 100 som referens och satte båda på ett effektmotstånd som vi långsamt värmde upp.
kurvan blir s formad med ett linjärt område inom det intervall man räknat fram.
Det var en labb på skolan och inte eget hopjoks så jag tror på resultaten jag fick.
vi använde en pt - 100 som referens och satte båda på ett effektmotstånd som vi långsamt värmde upp.