Toleransen på tråddiamete vid lindning av spolar i mitt fall
Toleransen på tråddiamete vid lindning av spolar i mitt fall
Jag ska linda om några spolar på statorn till en gammal motorvilket jag tidigare skrev om i länken under:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=64773
Det jag nu undrar är hur noga det är att tråden jag ersätter den gamla med har rätt diameter?
Det är svårt att mäta exakt vilken diameter den befintliga tråden har, den verkar vara 0,12-0,15mm (isoleringen är avbränd).
En av de gamla kretsarna ligger på 270 ohm och jag tänkte att jag därför skulle mäta mig fram till rätt varvantal genom att mäta resistansen då jag virar en ny spole. Blir denna metoden helgalen om tråddiameter skiljer sig upp till 0,03mm ifrån den ursprungliga?
Alternativt, skulle jag kunna räkna hur många varv varje spole är lindad och sedan linda samma antal varv. Om då min nya tråd råkar vara något större så innebär väl det bara att mer ström alstras vilket inte borde spela någon roll?
Sammanfattat: Vilka toleranser har jag på tråddiametern i mitt fall?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=64773
Det jag nu undrar är hur noga det är att tråden jag ersätter den gamla med har rätt diameter?
Det är svårt att mäta exakt vilken diameter den befintliga tråden har, den verkar vara 0,12-0,15mm (isoleringen är avbränd).
En av de gamla kretsarna ligger på 270 ohm och jag tänkte att jag därför skulle mäta mig fram till rätt varvantal genom att mäta resistansen då jag virar en ny spole. Blir denna metoden helgalen om tråddiameter skiljer sig upp till 0,03mm ifrån den ursprungliga?
Alternativt, skulle jag kunna räkna hur många varv varje spole är lindad och sedan linda samma antal varv. Om då min nya tråd råkar vara något större så innebär väl det bara att mer ström alstras vilket inte borde spela någon roll?
Sammanfattat: Vilka toleranser har jag på tråddiametern i mitt fall?
Re: Toleransen på tråddiamete vid lindning av spolar i mitt
Precis (eller nästan iaf, ingen anledning att gå in på detaljer), och leder inte det då till slutsatsen att metod ett (mäta resistansen) inte fungerar om tråden har en lite annorlunda diameter eller annan sammansättning på kopparen med annan resistivitet?Alternativt, skulle jag kunna räkna hur många varv varje spole är lindad och sedan linda samma antal varv. Om då min nya tråd råkar vara något större så innebär väl det bara att mer ström alstras vilket inte borde spela någon roll?
Jo precis, men frågan är vilka toleranser jag har? Låt säga att jag lindar med en tråd, som har en 10% större kabelarea än originalet, tills jag mäter samma resistans som originalet hade, är det då mer eller mindre givet att spänningen spolen avger kommer bli helt uppåt vägarna olämpligt för cdi enheterna?
Men då fungerar alltså mitt andra alternativ i sammanhanget, bara att börja räkna varv då
För övrigt, vad har rotorns hastighet för inverkan på ström och spänning i en generator?
Men då fungerar alltså mitt andra alternativ i sammanhanget, bara att börja räkna varv då

För övrigt, vad har rotorns hastighet för inverkan på ström och spänning i en generator?
Senast redigerad av aTobin 6 april 2013, 00:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Du skriver att du ska linda om statorn på en motor, men när jag läser inlägget låter det mer som en generator. Vad är det du lindar om?
Kan du räkna antalet varv så är det nog det bästa, om du får på en lite grövre ledare så kommer du få lägre förluster och mindre värme i lindningen, men i övrigt fungerar det på samma sätt som innan. Dvs. det är bättre med lite grövre, om det får plats.
Kan du räkna antalet varv så är det nog det bästa, om du får på en lite grövre ledare så kommer du få lägre förluster och mindre värme i lindningen, men i övrigt fungerar det på samma sätt som innan. Dvs. det är bättre med lite grövre, om det får plats.
Ber om ursäkt för att jag är otydligt, det är en generator jag ska linda om, vilken sitter på en båtmotor 
Tack för svaret!

Tack för svaret!
Jag skulle lagt på så grov tråd det går med samma antal varv som det var tidigare.
När vi lindar elmotorer på jobbet så är det HELIGT med varven i varje fas och härva och resistansen kan skilja lite även mellan faserna/hävgrupperna dock finns det toleranser för det med men det viktigaste är som sagt att man har EXAKT rätt antal varv.
fällstyrka i tex elektromagnet räknas i amperevarv - vilket också ger en hint på vad som är viktigt - dvs antalet varv på lindningen är det absolut viktigaste - inte grovleken på tråden.
nu har du permanentmagnetrotor och det är ingen katastrof om det skulle missa på några varv - dock att tänka på är att färre varvtal ger mer ström men motorn måste varvas mera innan den ger någon ström vid en viss (batteri)spänning. fler varv ger högre spänning och motorn börja ladda vid lägre vervtal men generatorn kan ge mindre med ström.
man kan säga att generatorn kan ge x antal ampere delat genom antal varv på lindningen på generatorkärnan medans spänningen är proportionellt med antalet varv på generatorn.
det gör också att möjliga effekten som kan tas ur generatorn oavsett varvförhållande på generatorspolen är en konstant i antal Ws gånger varvtalet på motorn.
nu har du permanentmagnetrotor och det är ingen katastrof om det skulle missa på några varv - dock att tänka på är att färre varvtal ger mer ström men motorn måste varvas mera innan den ger någon ström vid en viss (batteri)spänning. fler varv ger högre spänning och motorn börja ladda vid lägre vervtal men generatorn kan ge mindre med ström.
man kan säga att generatorn kan ge x antal ampere delat genom antal varv på lindningen på generatorkärnan medans spänningen är proportionellt med antalet varv på generatorn.
det gör också att möjliga effekten som kan tas ur generatorn oavsett varvförhållande på generatorspolen är en konstant i antal Ws gånger varvtalet på motorn.