Har tidigare pulat lite med CNCfräsar i hobbybruk och har även byggt ihop en ABB IRB 6400 robot med 8 kW frässpindel med verktygsväxlare.
Har dock länge velat ha min egen fräs och har till och från samlat på mig delar som kan komma väl till pass vid ett framtida bygge. I höstas så tog jag beslutet att starta mitt bygge och här följer lite bilder från bygget.
Lite bakgrundsinfo om designen och storlek:
portalfräs med arbetsmåtten 2000x650x250.
Stegmotorer (Nema 23 på y och z axel samt Nema 34 på x axeln)
kulskruvar på y och z axel samt egendesignad drivmekanik på x axeln.
Jag började skissa på mitt bygge samt gjorde en enkel mockup på min y och z-axel innan jag gick vidare.

Det avlånga formatet har med mitt tänkte användningsområde att göra. Modellflygvingar är avlånga

Fick tag på en halvfärdig z-enhet som kickstartade projektet

Stegmotorstyrningen jag från början tänkte använda var en HobbyCNC styrning (denna byttes senare till Long Motors stegmotorstyrning)

Första mockupen av bryggan (z och y)

Bamsinglagrena till x-axeln

Fått hem de vattenskurna sidorna till y-axeln skurna i 12 mm stålplåt

Lite mer gjort. Vit hammarlack och kulskruven för y-axeln testmonterad

En överblickbild på härligheten

En till

Frässpindeln skall även den byggas från scratch

Alla delar vitmålade

Drivmekaniken för x-axeln. Kulskruvar i långa dimensioner behöver vara så tjocka för att slippa självsvängningar så därför gick jag på denna lösning.
Själva drivmekaniken själv

Första styrskåpet (har sedan dess bytts ut)
Styrskåp nr 1

Stegmotorn för y-axeln monterad

Börjat lägga ut delarna till drivmekaniken

Det börjar likna så som det var tänkt att se ut

Energikedjor på plats.

Infästning av kuggrem för x-axeln på plats

Ytterligare stödkullager för att förhindra att kuggremmen vandrar av kuggremshjulet

Kabeldragning påbörjad

Gamla Nema23 på plats och den nya Nema34 som skall monteras dit.

Nya styrskåpet installerat och på plats

Ny styrskåpet med Long Motors styrkorten uppe till vänster och varje axels PS uppe till höger.
Nere till väsnter en inbyggd bare bone PC som i dagsläget kasserats men skall installeras igen senare. Nere till höger har vi ingående matning samt alla delar till nödstoppskretsen.

Kulmuttern för y-axeln på plats och allt fungerande

Hål gjroda i styrskåpets bottenplåt för att släppa ut ventilationsluften som fläkten tar in

Huvudbrytare, återställningsknapp och nödstopp monterade och inkopplade

Stegmotorskorten inkopplade mot PS och mot kontakterna ut till motorerna.
Och här är vi nu den 3/4 2013

More 2 come

har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga så skall jag försöka svara.
Om någon vet vart jag kan få tag på 2 st vinkelkontaktlager för hög hastighet till rimlig peng så får ni gärna tipsa.
MVH / Kajaken