EMF modifierar ohms lag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lovan

EMF modifierar ohms lag?

Inlägg av Lovan »

Hej

Jag läste på wikipedia och mötes av den här raden. Kan någon utveckla vad de menar med modifieringen av ohms lag?
Electromotive forces modify Ohm's law by generating currents even in the absence of voltage differences (or vice versa)
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelec ... eck_effect
Andra stycket.

/Lovan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: EMF modifierar ohms lag?

Inlägg av psynoise »

Hej.

Vad de menar specifikt i just det fallet kan jag tyvärr inte utveckla. Däremot är det viktigt att känna till att Ohms lag är en mer eller mindre enkel modell precis som alla andra beskrivna samband inom fysiken. På Chalmers gjorde faktiskt en professor Lennart Lundgren saken rätt att alltid säga Ohms modell, kanske på grund av att vissa studenter kan få för sig att det är en lag som alltid gäller vilket är helt fel.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Kan du utveckla lite kring hur ohms lag är en förenklad modell? Jag har aldrig sett det nämnas någon gång och det var därför jag reagerade på just den textraden :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla på tex. halvledare, gäller Ohms lag på samma sätt om du matar ström genom en diod jämfört med ett motstånd? :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ohms lag kan sägas vara ett specialfall av Maxwells ekvationer och gäller vid likström, måttliga spänningar och inom ca 50 cm kretsstorlek.

Jag har träffat elektriker som exalterat förklarar att i stora kraftledningar händer märkliga saker som inte kan förklaras, Ohms lag upphör att gälla och naturlagarna sätts ur spel. :roll:

Edit: stavfel
Senast redigerad av bit96 4 april 2013, 15:22:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ytterliggare modelleras ofta resistorer/motstånd med hjälp av resistans, men själva resistansen finns inte i verkligheten utan kommer från Ohms modell. Bättre svar hittar du nog enklast i en fysikbok men generellt skulle jag vilja påstå att alla fysikaliska lagar är olika sätt att betrakta verkligheten som egentligen ingen människa har klart för sig hur den ser ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Just den där texten handlar väl bara om att magnetfält kan inducera en ström i ledare?

Att skapa en ström utan spänningsskillnad är ju lite av en motsägelse, så fort det går en ström kommer den att ge en spänningsskillnad...
cloudy

Inlägg av cloudy »

Har som sagt med bland annat Maxwells ekvationer att göra.

Ohms lag är en förenklad modell då den inte direkt tar hänsyn till yttre påverkan, bland annat elektromagnestiskt.

Om man inte håller på med beräkning av rena elektronik kretsar utan mer om elektriska egenskaper hos t.ex halvledare, så används oftast formeln med andra beteckningar
E=rho*J som är mer förklarande och kan ta hänsyn till olika påverkningar.

Se formeln som kommer efter just den textraden som du reagerade på det är en omskrivning av formeln ovan med hänsyn till Emf och Seebeck effekt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den texten på wikipedia handlar om termisk EMF (men det spelar väl egentligen ingen roll).

Har inte ens försökt tolka ekvationerna på sidan, men en tolkning av "modifiera ohms lag" är väl helt enkelt att man inte kan tillämpa ohms lag rakt av på en krets som innehåller en ström/spänningskälla. Oberoende av om det är magnetisk induktion, ett batteri, ett termoelement osv så får du fel svar om du bara mäter ström genom kretsen och spänning över den, du måste räkna bort effekten av ström/spänningskällan i kretsen.

Precis det problemet med termisk EMF och resistansmätning stöter man lätt på vid milliohm-mätning - temperaturskillnader och olika material i testsladdar etc. ger spänningar som är i samma storleksordning som spänningsfallet man vill mäta. Kan kompenseras genom att mäta med två olika testströmmar.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Intressant. Jag hänger med på vad ni menar med att det är en förenkling av maxwells ekvationer. Jag ser dock inte hur man kan ha en ström utan en spänning precis som nerre skriver?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det går alldeles utmärkt att ha en ström utan någon spänning (ingen potentialskillnad). Har du en näst intill resistanslös spole och kör ström i den en stund för att sedan kortsluta den så har du ungefär 0 V, men ström. Lika självklart som att man kan ha spänning utan ström.
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

En relaterad fråga som jag läste på flashback nyligen. https://www.flashback.org/t2113370
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man inducerar en spänning i en ledare mha ett magnetfält som ändrar sig så borde man på en "mycket kort" sträcka få en ström utan nämnvärt spänningsfall ..?

Apropå flashbackupgiften så borde fältet på 1 Wb/s vara det avgörande?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Supraledare bryter ju mot ohms lag. förvisso inte termisk emf men men ström utan potential.

(att sedan supraledare tappar energi via magnetfältet gör att den inte är oändlig)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

> Supraledare bryter ju mot ohms lag. förvisso inte termisk emf men men ström utan potential.

Möjligen var det ironi, men i alla fall:
Nej, supraledare bryter inte mot Ohms lag eftersom Ohms lag inte är tillämpbar på supraledare.
Skriv svar