Dränkbar kylvätskepump - förslag ngn?
Dränkbar kylvätskepump - förslag ngn?
Jag som ämnet säger.. En dränkbar kylvätskepump e ngt jag letar efter till min Aciera F3 som har en inbyggd kylvätsketank i stativet.
Så tänkte jag kanske kunna komma undan med en pump i botten på den tanken lite slangar o en elsladd. Och förhoppningsvis då få bukt med mina problem o fräsa gjutjärn. =)
Så tänkte jag kanske kunna komma undan med en pump i botten på den tanken lite slangar o en elsladd. Och förhoppningsvis då få bukt med mina problem o fräsa gjutjärn. =)
Re: Dränkbar kylvätskepump - förslag ngn?
Jag kör med en sådan här
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec ... ersal-1200
Dom är dock ganska dyra, är till för akvarium och är dränkbara om man vill.
Har till och med filter på insuget.
Hade jag inte haft en liggande kanske man hade försökt hitta något billigare, men det är jäkligt bra pumpar de gör.
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec ... ersal-1200
Dom är dock ganska dyra, är till för akvarium och är dränkbara om man vill.
Har till och med filter på insuget.
Hade jag inte haft en liggande kanske man hade försökt hitta något billigare, men det är jäkligt bra pumpar de gör.
Och du kastar den i dunken med kyltvätska där ev. även metallspån o annat hamnar? Aldrig haft problem med att filtret sätter igen?!
Tror nämligen ngn sån där lokal butik som säljer utrustning för hydro anläggningar säljer såna där.. (mao behöver inte överanstränga mig för o få tag på en) =)
Tror nämligen ngn sån där lokal butik som säljer utrustning för hydro anläggningar säljer såna där.. (mao behöver inte överanstränga mig för o få tag på en) =)
den ligger i tråget där kylvätskan rinner ner, dock har jag ett väldigt enkelt förfilter i denna baljan som består av en bruk med hål i botten samt blå filtermatta för akvarium nedtryckt i denna som avdelar den i 2 halvor.
Detta gör att ev spån som åker ner bör fastna hyfsat och lägga sig i botten på burken.
Sen har inte jag kört massor med timmar med detta, men det har inte satt igen ännu i vart fall.
Får nog snart göra en rensning och byta till ett lite större tråg då det jag har dunstar snabbt och nivån blir för låg för pumpen.
Kör jag med fullt blås på pumpen så får man en fin stråle dock räcker den inte fullt ut när man kör riktigt djupa pockets och där det är hög mängd alu som skall väck.
Går dock att kombinera med tryckluft för det ändamålet.
Hittade en bild på mängden som kommer så du kan få en uppfattning.
Detta gör att ev spån som åker ner bör fastna hyfsat och lägga sig i botten på burken.
Sen har inte jag kört massor med timmar med detta, men det har inte satt igen ännu i vart fall.
Får nog snart göra en rensning och byta till ett lite större tråg då det jag har dunstar snabbt och nivån blir för låg för pumpen.
Kör jag med fullt blås på pumpen så får man en fin stråle dock räcker den inte fullt ut när man kör riktigt djupa pockets och där det är hög mängd alu som skall väck.
Går dock att kombinera med tryckluft för det ändamålet.
Hittade en bild på mängden som kommer så du kan få en uppfattning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah men såg jue å andra sidan vettig ut.. jag har vart inne på att testa såna där 044 elektriska bränslepumpar annars (Bosch tillverkar, finns kina kloner med).
typ montera två st till ett Y-block tyvärr så kan de jue inte monteras i själv kyltanken då o vet inte om dom e starka nog o trycka en meter upp.
typ montera två st till ett Y-block tyvärr så kan de jue inte monteras i själv kyltanken då o vet inte om dom e starka nog o trycka en meter upp.
Problemet me den där e väl då att den inte går ner i den inbyggda tanken på Aciera fräsen.. Som har inbyggd tank och chiptråg.
Kör med en dränkbar 12V pump från Biltema, funkar hur bra som helst.
Dock så har jag spånavskiljning i form av en finmaskig stålnätsil (Sån med handtag man har i köket), och sedan köpte jag några flergångs kaffefilter för att ta bort det sista.
Funkar ypperligt, pumpen ger hur bra som helst till det som jag kör.
Får strypa flödet till och med, annars så sprutar det åt alla håll.
Plus att den kostar ju i princip ingenting att köpa, plus att en 12V nätdel kostar några hundralappar på Kjell & Co.
Det enda är väl att flergångskaffefiltren är för finmaskiga, så dom sätter faktiskt igen sig efter en stund.
Så man får vränga dom och köra med lite tryckluft, får hitta något mellanting där tror jag.
Allt rinner ner i en plastback med lock från Biltema, så då avdunstar inte vattnet så fort heller.
Mvh
Dock så har jag spånavskiljning i form av en finmaskig stålnätsil (Sån med handtag man har i köket), och sedan köpte jag några flergångs kaffefilter för att ta bort det sista.
Funkar ypperligt, pumpen ger hur bra som helst till det som jag kör.
Får strypa flödet till och med, annars så sprutar det åt alla håll.
Plus att den kostar ju i princip ingenting att köpa, plus att en 12V nätdel kostar några hundralappar på Kjell & Co.
Det enda är väl att flergångskaffefiltren är för finmaskiga, så dom sätter faktiskt igen sig efter en stund.
Så man får vränga dom och köra med lite tryckluft, får hitta något mellanting där tror jag.
Allt rinner ner i en plastback med lock från Biltema, så då avdunstar inte vattnet så fort heller.
Mvh
Angående 044 bränslepumparna så sitter kol och kommutator mitt i vätskeflödet. Kanske inte helt lyckat med vatten och metall partiklar.
hmm.. visste inte att 044 va så exponerade.. man pumpar jue ändå rätt mkt bränsle igenom dom som e rätt .. well brandfarligt så antog de var slutna faktiskt..
ska kolla upp dränkbar pump klart ett alternativ.. om det funkar så pass. =)
ska kolla upp dränkbar pump klart ett alternativ.. om det funkar så pass. =)
Jag testade med två boschpumpar, dom slutade fungera efter någon kväll...
Sedan köpte jag en skärvätskebehållare med pump från Smaskin för 800:-(fyndhörnan), funkar fint
Sedan köpte jag en skärvätskebehållare med pump från Smaskin för 800:-(fyndhörnan), funkar fint