Openenergymonitor och Raspberry Pi, nån som provat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Openenergymonitor och Raspberry Pi, nån som provat?

Inlägg av PHermansson »

Har nu tagit ett första steg mot Nexa-sändning. Jag har klurat ut hur man löder dit lödstift för en bygel på base-kortet för att få 3.3 volt till programmeraren. Har också kopplat in en Avrisp MkII på ISP-kontakten, laddat ned källkoden till Base-modulen, kompilerat och laddat upp till modulen. Och den fungerar fortfarande :)
Testade precis att lägga till ett kodstycke också. Man kan använda Minicom på Raspberryn för att prata med modulen, och det finns vissa fördefinierade kommandon för att göra olika inställningar som tex radiofrekvens. Jag lade till en kodsnutt i modulens kod som innebar att den skulle svara "Hello" om jag skrev "o" i Minicom. Koden kompilerades och laddades upp, allt fungerar bra än. Det som är lite oroande är bara att den befintliga koden nu tar upp 7812 bytes av de 8192 som finns i modulens Attiny84. Kommer det att få plats, eller måste jag kolla upp den nya versionen av modulen som har en Atmega328? Återstår att se.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fan vad snyggt! Jag är lite sugen på att göra nåt liknande för att styra ledbelysning, eluttag och läsa av hur blommorna mår, det borde vara möjligt, eller hur?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm, RFM12B är en FSK-sändare, Nexa ska ha OOK. Men det går tydligen ändå genom att slå av och på sändaren:
http://jeelabs.org/2009/03/03/ook-signa ... -an-rfm12b

Eller så får jag använda Pihat. Där är nackdelen att det endast fungerar med det nyare Nexa-protokollet, kanske ska ta tag i planerna att lägga till stöd för det äldre protokollet (som jag använder mest)?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det första alternativet blir nog enklast. Den kod jag har för Nexa med en vanligt RF-sändare ser ut så här (en del av den):

Kod: Markera allt

void txLong() {
  digitalWrite(11, HIGH); 
  delayMicroseconds(380);
  digitalWrite(11, LOW); 
  delayMicroseconds(1000); 

digitalWrite(11, HIGH);  
  delayMicroseconds(1000);
  digitalWrite(11, LOW);
  delayMicroseconds(380);  
}
Ser man på exemplet i länken ovan så sänds ettor och nollor genom att slå på sändaren, vänta en stund, slå av sändaren, osv. Alltså samma sak som mina digitalWrite gör. Hmm...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

:tumupp:
Har nu tagit delar av Raspberrymodulens kod och satt ihop med delar av en kod för att styra Nexa-enheter som jag skrivit tidigare. För att skicka ettor och nollor har jag använt metoden med att slå av och på modulen som beskrivs i en länk tidigare i tråden.
Och det blev en bra start på dagen, klick-klick säger det i Nexamottagarens relä när jag testar min kod :)
drobban

Inlägg av drobban »

Såg att du håller på med Nexa, har portat kod för jula mottagare till raspberry pi som jag tidigare använde till min AVR.
Om du är intresserad av att använda jula-prylar så kan jag skicka dig koden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

PHermansson skrev:Använder 433MHz.
Jo 2400 grader och 8,1% luftfuktighet, inte den bästa arbetsmiljön :)
Men 24 grader kan stämma. 8,1% däremot... mätaren på övervåningen visar mer rimliga dryga 20%, och jag är tveksam till om 8,1% stämmer. Men jag har räknar fram och tlllbaka, upp och ned och hit och dit på olika sätt, men ändå blir det 8,1. Och andas jag på sensorn ökar det. Men jag undrar nästan om det är fel på min sensor, kanske ska köpa en till att jämföra med.

Du får ta och kalibrera sensorn - koksalt fuktad med vatten har 75% Rh över saltet (75.3% Rh om man skall vara mer exakt) och måste göras i en tät behållare/glasburk med tät lock och utan att det är någon luftväxling med omgivningen under mätningen

Kan du få tag på kaliumkarbonat (inte natriumkarbonat tyvärr då målasoda är mycket lättare att hitta) och fukta denna så är fukthalten ca 43% Rh. kan du få tag på ren magnesiumklorid så är halten ca 33% Rh.

Ha inte bråttom vid kalibreringen utan det kommer ta ganska lång tid innan det är i balans efter man öppnat och stängt behållaren - timmar och kanske heldag innan avläsning...

Om man vet att sensorn är kapabel att nå 0% Rh (vilket många fuktsensorer inte når utan stannar på ca 20% Rh) då kan man prova med en halvliter kattsand av den ljusa, lätta och halvgenomskinliga sorten (dvs. silikagel) och torka den uthälld på en tallrik i ugn vid ca 200 grader C och liten glipa några timmar och därefter i en glasburk med _tät_ plåtlock eller glaslock med tätring, den måste verkligen sluta tätt vid långtidsförvaring - sticker du ned sensorn i silikagel-högen efter torkning och vid rumstemperatur i burken och försluter tätt så kan du approximera fukthalten mellan 0-1 % Rh.

Stannar sensorn vid 20% så är det bara salter man kan kalibrera med.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Drobban - ok, men du kör direkt i Pi:n alltså?

Jo jag har tänkt kolla kalibreringen. Man läser ju iofs ut fabriksinställda kalibrationsvärden som borde stämma, men här verkar det ju ändå inte så.

Sen får jag se hur jag löser platsbristen i Attiny84:an, har nu slagit i taket och får inte in den kod jag vill ha in. Ta fram skohornet eller prova att bygga en klon med en Atmega168 (har en hög sådana liggande)? Får se först om det går att kapa lite i koden. Jag ska ju inte använda funktionerna för CT-avläsning så det borde gå.
drobban

Inlägg av drobban »

Jag har kopplat en sån här på en av GPIO pinnarna. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... dul-p88901

Det funkar förstås med vilken sändare som helst, förutsatt att den sänder på 433.92Mhz. Jag tittade på PiHat. Han uppskattar effekten till 0.4mW, sedan bör du precis som han skriver sätta ett filter på GPIO pinnen, om du nu ska köra med PiHat.
Sändaren från kjell är 10mW och kräver lika mycket ingrepp.

Så i princip direkt från Pi'n
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Blev för trångt att få in Nexa-koden i en Tiny84, så jag har börjat planera för att bygga en ny mottagare baserad på en Atmega168 istället. Under tiden har jag roat mig med att koppla in en lufttryck/temperatursensor kallad BMP85 till sändaren. Denna sensor ansluts via I2C, och i vanlig ordning finns färdig kod att hämta på nätet. Som vanligt blir dock mätvärdena lite halvexakta... Mäter nu cirka 99350, Såtenäs väderstation ett par kilometer bort rapporterar 1002,1. Hmm, den koden jag testar nu sak avläsa kalibrationsvärden som är fabriksprogrammerade i sensorn? Koden jag använt kommer från http://learn.adafruit.com/bmp085/using-the-bmp085.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Kul att fler intresserar sig för Openemon! Jag köpte ett kit och satte upp emoncms på servern hemma, med tanken att kunna logga vår strömförbrukning (och även se reaktiv effekt). Tyvärr var det inte så enkelt att få till spänningsmätningen, så det tog stopp lite. Jag funderar på att bygga "energimätdosor" som man kan koppla in på en kabel istället och som då loggar till emoncms. Vi får se. Kul att läsa om ditt projekt iaf!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med! Det här verkar vara ett spännande projekt. Jag ska nog komplettera mitt hussystem med det här monitorsystemet. I hussystemet finns redan styrning av laster via relä och Nexenheter.
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Läste om någon som kör direkt på gpio på rpi för 432 MHz. Måste dock ha ett bandpassfilter eftersom det är övertoner som används. Sådana finns dock färdiga.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo jag har testat med övertonsprogrammet och filtret, men vet inte om det fungerar. Koden är skriven för nya Nexaprotokollet och jag har många enheter med det gamla, så ska jag använda det får jag skriva om koden. Men just nu är det projekt första sonen Oskar som tar all tid :)
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Känner igen det där med barn. Nu har jag två barn och ett hus. Blir inte mycket tid över. Jag har en tinytx igång och en rpi-mottagare. Dock ingen openenergymonitor-server igång än så jag gör något vettigt med mätningarna. Ska bygga klart min nya virtualiseringsserver först (SmartOS). Då blir det lättare att installera nya servrar. Fortsätt gärna uppdatera tråden om du kommer med något nytt. :-)
Skriv svar