Om vi börjar med fräsen,
Önskemål är att fräsen kan ta åtminstone 100x100 mm härdat fyrkantstål eller mer.
Det gör inget om den är större och kan ta hela äldre motorblock och liknande.
Men bör helst vara rimlig att frakta till rimlig kostnad.
Har noterat att det ofta dyker upp mycket stora maskiner billigt, ibland i prisklassen 15-25k för gamla kvalitetsmaskiner.
Då jag främst tänkt använda dem som komplement till plastisk formning så tror jag att en masin i den prisklassen duger för mina behov om den är någorlunda frech mekaniskt.
Det vore dock trevligt om fraktkostnad höll sig inom 10-15 k intervallet max om det inte är någonting som kan tänkas inbringa stora mängder pengar i verksamheten.
(eftersom min omsättning är för låg att motivera inköp av mer dyrbara maskiner då mitt huvudområde är plastisk hetformning i små serier eller styckeproduktion så skärande bearbetning kommer endast att vara komplement.)
Yta eller vikt är inte kritiskt då jag helt enkelt tänkt modifiera lokalerna så att de passar maskinerna om det inte gör det från början.
(jag är sådan eftersom jag hatar att kompromizza... Sparar då hellre och väntar så att det blir som man tänkt från början.

Det vore kul att kunna CNC konvertera med DC-servomotorer.
Så jag funderar vad ni anser vara bästa köp?
Vi börjar med fräsmaskinen men jag är som sagt även intresserad att veta mer om val av en litet större svarv.
Detta ligger för närvarande en bit frammåt i tiden då jag fortfarande håller på att leta vettiga lokaler som passar för mina behov så tänkte tillbringa tiden med att läsa på och försöka lära mer undertiden.
-