Lämpligt stål för verktyg.
Lämpligt stål för verktyg.
Behöver tillverka ett verktyg med en udda profil. Och googlade lite o hittade sk. "Drillrod".. eller Silverstål.. och lyckades vidare konstatera detta e sannolikt SS2240.. Men vart 17 köper man det i Sverige som privatperson. Jag pratade med min lokala stål hallick.. han kunde inte sälja ngt kortare än 6m.. vi kan säga jag har inte överdrivet behov av 6m x 30mm silverstål..
Tips.?
Tips.?
Re: Lämpligt stål för verktyg.
Clas Ohlson sålde förr, jag vet inte hur det är nu för tiden.
SS2240, nog är det väl SS2140 som är silverstål?
SS2240, nog är det väl SS2140 som är silverstål?
Beroende på hur mycket du ska använda verktyget kan det ju vara ett alternativ att ythärda c45 axelstål. Alternativt om det är något mjukare material du ska ha det till och inte behöver någon vidare livslängd så kanske det fungerar utan ythärdningen också.
- Krille Krokodil
Kila inom någon mekanisk verkstad och fråga, de brukar ju ha samlat på sig lite gott och blandat på hyllorna.
Vilket verktygsstål som helst borde fungera till detta.
Vilket verktygsstål som helst borde fungera till detta.
2541 är rätt så hårt även innan härdning men inte "vertygs hårt"
Vet inte om det finns i 30mm men en bit kilstål kanske kan funka i brist på annat.
En riktigt stor huggmejsel? brukar vara krom/vanadium legerat.
Eventuellt nån duplex rostfri variant kanske kan funka, en del sorter är nåt djävulskt hårda.
Vad ska det vara till?
Vet inte om det finns i 30mm men en bit kilstål kanske kan funka i brist på annat.
En riktigt stor huggmejsel? brukar vara krom/vanadium legerat.
Eventuellt nån duplex rostfri variant kanske kan funka, en del sorter är nåt djävulskt hårda.
Vad ska det vara till?
kolla om dom inte har på ironbill.se
dom säljer till privatpersoner i mindre storlekar.
dom säljer till privatpersoner i mindre storlekar.
Funkar ironbill igen?! den sidan har jag aldrig riktigt våga beställa ifrån på grund av alla buggar o fel den har.
Säter du har troligen rätt.. Jag googlar mest o försöker ta reda på det..
Ythärdad C45E funkade inte o skära stål med tyvärr.. gjorde en flycutter för o skära en Modulus nr1 kugge.. o den typ valde o disintegrera våldsamt efter en stund. ;(
Säter du har troligen rätt.. Jag googlar mest o försöker ta reda på det..
Ythärdad C45E funkade inte o skära stål med tyvärr.. gjorde en flycutter för o skära en Modulus nr1 kugge.. o den typ valde o disintegrera våldsamt efter en stund. ;(
- Krille Krokodil
Ska du bearbeta stål får göra verktyget av snabbstål åtminstone om du vill ha någon livslängd på det.
Verktyg med udda profil är inte så lätta att tillverka om man inte har slip eller trådgnist, finns det ingen annan väg att göra det?
Verktyg med udda profil är inte så lätta att tillverka om man inte har slip eller trådgnist, finns det ingen annan väg att göra det?
Ah, fast det e rätt vanligt att man gör verktyg av silverstål. Får jue te o härda det. Och jag har inte produktion utan gör oneoff grejer så verktyget lär inte användas igen sen. =)
- DW
- Kontakt:
Vad är det för dimensioner du söker. Har du någon skiss på formen du vill ha?
- frownlayer
Jag jobbar som verktygsmakare, och det finns säkert några till på forumet.
Du ska skaffa Vanadis 4 Extra från uddeholm. det bearbetas färdigt innan härd, och blir liknande snabbstål efter härd.
Vi kan ha lite över på jobbet. men om du ritar upp verktyget så är det lättare att veta vad som behövs.
alternativt tar du en bit snabbstål och sätter i din flycutter, och trådar ut en profil. det hade jag gjort.
så här gjorde ja ett stål till min LEDtrappa:

Du ska skaffa Vanadis 4 Extra från uddeholm. det bearbetas färdigt innan härd, och blir liknande snabbstål efter härd.
Vi kan ha lite över på jobbet. men om du ritar upp verktyget så är det lättare att veta vad som behövs.
alternativt tar du en bit snabbstål och sätter i din flycutter, och trådar ut en profil. det hade jag gjort.
så här gjorde ja ett stål till min LEDtrappa: