Det här borde väl fungera som skyddslack?
Det här borde väl fungera som skyddslack?
Vad jag har läst på olika svindyra skyddslacker för kretskort så är det enda de egentligen innehåller är acrylfärg i transparent utförande. Borde det inte då bara gå att använda en betydligt billigare produkt som typ denna?
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... SwKy3jjw--
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... SwKy3jjw--
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Det här borde väl fungera som skyddslack?
Tänk dig för 2ggr innan du sprayar på nåt 'udda', du har ingen återvändo att göra ändring/löda om/osv... med såna lacker.
Det finns skyddslacker som är lödbara av en viss anledning......
Det finns skyddslacker som är lödbara av en viss anledning......
CRC Acryl är lödbart...jag har testat. Och står det på innehållsförteckningen på två produkter...en svindyr på elfa och en superbillig på claes ohlson exakt samma ingredienser så tycker man ju att egenskaperna borde vara de samma? Enda skillnaden är att CRC inte skriver att det är för att skyddslacka elektronik. Men innehållet är identiskt vad jag kan utläsa med bara små variationer i drivgas.....
Jag köpte en flaska sk10 på elfa. Verkar funka fint. Sägs ju även agera flussmedel, men..
Jo men det är ju priset.....150spänn plus moms för en liten pytteburk på 200ml. Biltema sålde en 400ml burk för typ 49 spänn inkl moms men de verkar ha slutat med detta. Jag köpte en annan burk från elfa för många år sedan som stod innehållet på och det var propan butan och acryl. Så därav borde ju vilken färg som helst som inte innehåller någon annat fungera den med men för en bråkdel av priset. Det är så jag tänker. Jag har testat att löda på CRC acrylfärg och det löder igenom precis som en dedikerad skyddslack. Det man inte vill ha är ju någon form av ledande förmåga i färgen så man får överslag. Jag har höga spänningar på mina kort upp mot 500VDC.
Spraya mät, låt torka mät.
Isolationstesa med en megger med samma förfarande.
Then you know.
/ Tompa
Isolationstesa med en megger med samma förfarande.
Then you know.

/ Tompa
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tips från ryska vänner var att pensla oisolerade delar som bar högspänning (rörförstärkeri) med shellack för att undvika koronaurladdningar.
Shelack vetifan om jag tänker kladda på kretskort.....håller ju inte när man spiller groggen påt.......
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skall det vara högre spänningar - beställ riktiga kort
Swech
Swech
Varför ska jag beställa kort för högre spänningar? Jag vet inte hur många gitarrförstärkarkort jag gjort med 500VDC på sig utan att jag stött på minsta lilla problem.
Det är ju inte så att maskintillverkade kort får någon magisk egenskap som man inte kan framkalla hemma i köket....
Det är ju inte så att maskintillverkade kort får någon magisk egenskap som man inte kan framkalla hemma i köket....
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
jaja... fortsätt och lev med din övertygelse att hemmagjorda kort är bäst.Det är ju inte så att maskintillverkade kort får någon magisk egenskap som man inte kan framkalla hemma i köket....
Jag har aldrig påstått att hemmagjorda kort är bäst men varför är det helt plötsligt sådan anti att göra saker själv?
Jag kan inte se några problem enligt fysikens lagar som skulle uppstå med mina hemmagjorda kort. Hela saken med mitt mekande är just att göra det själv. Det är det som driver mig och som jag finner kul. Annars kan jag bara köpa färdig elektronik. Detta handlar om skapande likt en konstnär målar sina tavlor i stället för att köpa. Eller en raggare som lackar sin bil själv i stället för att anlita en professionell lackare.. Jag kanske är blåst och ett original för att jag vill göra saker själv men det är jag väl då. Fine by me.
Jag tror dock det är ganska typsikt svenskt att racka ned på hemmabyggare. Det är därför det finns så få hobbybutiker för olika ändamål i just Sverige. Stört omöjligt att hitta material i detta landet. Här köper vi färdigt kinesiskt och sedan sätter vi oss och super hjärnan av oss. De som sitter hemma och bygger saker är konstiga kufar och ska stötas ut
.
Jag kan inte se några problem enligt fysikens lagar som skulle uppstå med mina hemmagjorda kort. Hela saken med mitt mekande är just att göra det själv. Det är det som driver mig och som jag finner kul. Annars kan jag bara köpa färdig elektronik. Detta handlar om skapande likt en konstnär målar sina tavlor i stället för att köpa. Eller en raggare som lackar sin bil själv i stället för att anlita en professionell lackare.. Jag kanske är blåst och ett original för att jag vill göra saker själv men det är jag väl då. Fine by me.

Jag tror dock det är ganska typsikt svenskt att racka ned på hemmabyggare. Det är därför det finns så få hobbybutiker för olika ändamål i just Sverige. Stört omöjligt att hitta material i detta landet. Här köper vi färdigt kinesiskt och sedan sätter vi oss och super hjärnan av oss. De som sitter hemma och bygger saker är konstiga kufar och ska stötas ut

Kan det funka med transparent nagellack?
Då slipper man spraya och kladda ner en större yta än nödvändigt. Jag behöver skydda ett kretskort som ska sitta i en teleskopmontering på en rätt så utsatt plats, ska man spraya så borde vanlig klarlack duga tycker jag?
Då slipper man spraya och kladda ner en större yta än nödvändigt. Jag behöver skydda ett kretskort som ska sitta i en teleskopmontering på en rätt så utsatt plats, ska man spraya så borde vanlig klarlack duga tycker jag?
Vanlig klarlack för bilar fungerar riktigt bra jämfört dom med befintliga lacker för elektronik (som i vissa fall är ett skämt!).
Det som har stått emot bäst vid temp/klimattester har faktiskt varit billack.
Testade en lack som var avsedd för kretskort och den tom sög till sej vatten! Kommer inte ihåg vad den hette men det kan jag kolla om någon skulle vara intresserad.
Det som har stått emot bäst vid temp/klimattester har faktiskt varit billack.
Testade en lack som var avsedd för kretskort och den tom sög till sej vatten! Kommer inte ihåg vad den hette men det kan jag kolla om någon skulle vara intresserad.