Härdning utan värmetillförsel?
Härdning utan värmetillförsel?
Hade en säljare hos mej idag. Han sade sej kunna slipa och härda alla typer av verktyg och stål utan uppvärmning. JAg var mycket tveksam till detta men han tog på morgonen med sej en vanlig sax och en morakniv med plasthandtag.
Kom till baka efter 3-4 timmar och visade resultatet..
Saxen satte han i en 2mm plåt och klippte ett hack på 3cm ungefär i plåten. Detta gjorde han genom att sätta saxen i plåten och banka på det över skäret med en handslägga.
Kniven satte han i ett 4mm platjärn och bankade ner den 2-3cm i järnet med ovan nämda handslägga.
Efteråt så var både saxen och kniven lika vassa, inga synliga skador över huvud taget.
Är det någon som vet hur han behandlar detta? Saker och ting som verkar vara för bra för att vara sant är ju ofta det med...
Kom till baka efter 3-4 timmar och visade resultatet..
Saxen satte han i en 2mm plåt och klippte ett hack på 3cm ungefär i plåten. Detta gjorde han genom att sätta saxen i plåten och banka på det över skäret med en handslägga.
Kniven satte han i ett 4mm platjärn och bankade ner den 2-3cm i järnet med ovan nämda handslägga.
Efteråt så var både saxen och kniven lika vassa, inga synliga skador över huvud taget.
Är det någon som vet hur han behandlar detta? Saker och ting som verkar vara för bra för att vara sant är ju ofta det med...
- Krille Krokodil
Re: Härdning utan värmetillförsel?
Be den säljaren fara och flyga fortast möjligt om du inte vill ha problem, klassiskt bluff och båg. Zigenare?
Tror inte det är mer magi i det än att de härdar stålet (med värme) så mycket det går, vid riktig härdning tar anlöper man alltid ner hårdheten för att vinna ökad seghet, för man vill inte ha verktyg som är sköra som glas.
Tror inte det är mer magi i det än att de härdar stålet (med värme) så mycket det går, vid riktig härdning tar anlöper man alltid ner hårdheten för att vinna ökad seghet, för man vill inte ha verktyg som är sköra som glas.
Gasnitrering gör man vid 500-530 grader om jag inte minns fel, det är den lägsta temperaturen jag känner till för härdning.
Be honom berätta hur det går till, skulle vara mycket intressant att höra.
Be honom berätta hur det går till, skulle vara mycket intressant att höra.

Frågan är hur han kunde få saxen och kniven att hålla för den minst sagt omilda behandlingen?
Akta dig. så du inte blir avstängd.Krille Krokodil skrev:klassiskt bluff och båg. Zigenare?
- frownlayer
om du induktionshärdar något så kan man härda en liten yta utan att resten blir jättevarmt. men som sagt innan så måste det anlöpas för att inte bli sprött.
Fick den här varningen från ett annat forum:
"Jag vill varna för dessa kringresande entreprenörer, romer, resande eller vad ni vill kalla dom.
Dom fick en kille på jobbets verkstad att lämna iväg 28 stora borr för att dom skulle mäta och återkomma med pris på slipning/härning. Han blev lovad "prova på-rabatt" 48 kr/cm. Tänk då på att dom mäter hela den skärande delen av ett borr. Våra borr var allt från 7-8 cm till 15 cm/borr. När man sedan läser vad som står på lappen syntes inget om att lämna pris utan bara att dom tagit emot borren och priset för slipning/härdning. Dom är minst sagt "gåpåiga" så var på er vakt.
Dom kom tillbaka dagen efter med nyslipade/härdade borr och krävde pengar för jobbet. Dom visade bara pappret som var påskrivet av verkstadskillen. Bara att betala...
Dom har dock lärt sig sen förr och har numera en registrerad firma som åtminstone utåt sköter momsen. Dom krävde omgående betalning för dom skulle åka utomlands! Jag sa åt dom att nu kanske dom har råd att betala skatten på sin bil för den var inte betald. Påpekade också att om dom kommer oanmälda till vår firma fler gånger så kommer vi tillkalla Polis."
"Jag vill varna för dessa kringresande entreprenörer, romer, resande eller vad ni vill kalla dom.
Dom fick en kille på jobbets verkstad att lämna iväg 28 stora borr för att dom skulle mäta och återkomma med pris på slipning/härning. Han blev lovad "prova på-rabatt" 48 kr/cm. Tänk då på att dom mäter hela den skärande delen av ett borr. Våra borr var allt från 7-8 cm till 15 cm/borr. När man sedan läser vad som står på lappen syntes inget om att lämna pris utan bara att dom tagit emot borren och priset för slipning/härdning. Dom är minst sagt "gåpåiga" så var på er vakt.
Dom kom tillbaka dagen efter med nyslipade/härdade borr och krävde pengar för jobbet. Dom visade bara pappret som var påskrivet av verkstadskillen. Bara att betala...
Dom har dock lärt sig sen förr och har numera en registrerad firma som åtminstone utåt sköter momsen. Dom krävde omgående betalning för dom skulle åka utomlands! Jag sa åt dom att nu kanske dom har råd att betala skatten på sin bil för den var inte betald. Påpekade också att om dom kommer oanmälda till vår firma fler gånger så kommer vi tillkalla Polis."
Vi hade litet besök och dom gjorde snabb sorti när hunden började skälla 

- Mizzarrogh
Jo, appropås härdning så brukade förre chefen göra ett demonstrationstest för att visa effekten i olika härdzoner, vilket tillgick på så vis att en bit kolstål med jack med någon cm mellanrum upphettades till en bit över korrekt härdningstemperatur, sedan (efter kylvätskebadet) slog han med en tung hammare på de olika bitarna tills de gick av, de yttersta blev som väntat glashårda (gick inte ens att repa med en fil knappt) men gick av omedelbart, de innersta var lätta att fila men böjdes istället för att gå sönder.
Viss ythärdning kan alla vanliga (standardstål) ståltyper ta, oavsett kolhalt, om man bearbetar det mekaniskt tex genom slag.
Nitrerhärdning kräver ganska avancerad utrustning, dessutom går det inte särskilt djupt ner men ytan blir fruktansvärt hård som sagt. Nitrerhärdning är som regel ganska oanvändbart till tex maskinverktyg och liknande som utsätts för myckethårt ytslitage då metallen förlorar sin hårdhet när ytskiktet nötts av. (även om det ser bra ut i teorin).
.
Viss ythärdning kan alla vanliga (standardstål) ståltyper ta, oavsett kolhalt, om man bearbetar det mekaniskt tex genom slag.
Nitrerhärdning kräver ganska avancerad utrustning, dessutom går det inte särskilt djupt ner men ytan blir fruktansvärt hård som sagt. Nitrerhärdning är som regel ganska oanvändbart till tex maskinverktyg och liknande som utsätts för myckethårt ytslitage då metallen förlorar sin hårdhet när ytskiktet nötts av. (även om det ser bra ut i teorin).
.
- Krille Krokodil
Det är faktiskt inte så svårt att nitrera (om man struntar i alla regler kring arbetsmiljö
), vi gjorde det på mitt förra jobb genom att placera föremålen i en rosfri behållare som man svetsade igen, sedan hade man ett litet flöde av ammoniak igenom och så fick behållaren ligga i härdugnen i 500-600 grader några dygn.
Men nu finns det lite vassare beläggningar, nitrering hamnar väl på typ 1000 Vickers, en tysk firma som vi har använt har jag för mig hade beläggningar på 3500 Vickers och några forskare i Uppsala pysslade med att skapa ett ytskikt av diamant, då är man uppe i 7000 Vickers. En fil eller morakniv ligger väl runt 600 Vickers, som jämförelse.

Men nu finns det lite vassare beläggningar, nitrering hamnar väl på typ 1000 Vickers, en tysk firma som vi har använt har jag för mig hade beläggningar på 3500 Vickers och några forskare i Uppsala pysslade med att skapa ett ytskikt av diamant, då är man uppe i 7000 Vickers. En fil eller morakniv ligger väl runt 600 Vickers, som jämförelse.
- Mizzarrogh
Mycket intressant!
Ammoniak är ju inte så våldsamt giftigt i jämförelse med cyanid och liknande (iaf inte om man har god vädring så att koncentrationen håller sig på låga nivåer menar jag), det var intressant att det inte krävdes högre vacum än att det gick att åstadkomma på det viset.
Problemet på mitt förra jobb var att ytskiktet snabbt nöttes ned (pga deformation) på metallstansar och liknande så att kärnan kom i direktkontakt med arbets stycket efter en tids användning.
_
Ammoniak är ju inte så våldsamt giftigt i jämförelse med cyanid och liknande (iaf inte om man har god vädring så att koncentrationen håller sig på låga nivåer menar jag), det var intressant att det inte krävdes högre vacum än att det gick att åstadkomma på det viset.
Problemet på mitt förra jobb var att ytskiktet snabbt nöttes ned (pga deformation) på metallstansar och liknande så att kärnan kom i direktkontakt med arbets stycket efter en tids användning.
_
- Mizzarrogh
kamikaze, har de fingrat på borrarna med eld är de sannolikt förstörda och lagtekniskt skyldiga att ersätta dem! (troligen har de inga registrerade pengar men ovsett vilken härkomst folk har så skall man under inga omständigheter lämna ut dyrbara verktyg för värmebehandling till andra än etablerade företag med god erfarenhet av sådana arbeten då det ofta inte går att härda om maskinverktyg med gott resultat om det gäller verktyg för precicionsbearbetning.)
- Mizzarrogh
Vissa typer av friformsarbeten i plåt kan man slaghärda men detta måste då ske i samband med tillverkningsprocessen om resultatet (vid behov efter ordinarie härdning) skall bli bra.
- Krille Krokodil
Det var inget vakuum utan ungefär atmosfärstryck med ammoniak, flödet in justerade vi med en nålventil. Utgående gas ledde vi ner i en 1 m^3 vattenbalja, vattenlösningen var så svag när man var klar att man knappt kunde lukta någon ammoniak i den.
Nitrering är ju inte så bra om man har höga yttryck på verktygen eftersom att det mjuka grundmaterialet lätt kollapsar, då är det bättre att ha ett hårt härdat verktygsstål som grund som man sedan belägger med någon 0.01 mm superhård beläggning, gärna en färgad sådan då så att man kan se när det har gått igenom skiktet och är dags att belägga igen.
Edit: Uddeholm har ett pulverstål med nitrering i, Vancron, som ska ha extremt bra nötningsbeständighet.
Nitrering är ju inte så bra om man har höga yttryck på verktygen eftersom att det mjuka grundmaterialet lätt kollapsar, då är det bättre att ha ett hårt härdat verktygsstål som grund som man sedan belägger med någon 0.01 mm superhård beläggning, gärna en färgad sådan då så att man kan se när det har gått igenom skiktet och är dags att belägga igen.
Edit: Uddeholm har ett pulverstål med nitrering i, Vancron, som ska ha extremt bra nötningsbeständighet.
- SeniorLemuren
Bra gjort det där med kniven. Mina moraknivar är bara ca 17-18 mm breda så att knacka ner den 20 - 30 mm i ett plattjärn är riktigt skickligt.kamikaze skrev: Kniven satte han i ett 4mm platjärn och bankade ner den 2-3cm i järnet med ovan nämda handslägga.

Han hade förmodligen egna platt"järn" och "järn"plåtbitar med sig för sina demonstrationer antar jag, eller?