Störningar i ett audioprojekt
-
- Kontakt:
Störningar i ett audioprojekt
Min sambo är journalist och hela redaktionen har bytt ut de fasta telefonerna mot iPhones. Sedan dess har hon tyvärr inte kunnat spela in sina telefonintervjuer. Snäll sambo som man är tänkte jag att jag kunde lösa det åt henne.
Jag försöker lösa det genom att "avtappa" headsetet och skicka det till en dator. Jag har byggt kring en TI PCM2906C.
Eftersom jag har tre kanaler in (hörlur vänter, hörlur höger samt mic) och chippet endast har två mixar jag ihop hörlurarna till en mono-signal.
Efter mycket sökande på nätet har jag fått ihop en design som funkar jättebra. Problemet är att när man ansluter en laddare till telefonen får jag väldigt mycket störningar. Min tanke är att det kan bero på att datorns jord kopplas ihop med telefonladdarens jord?
Hur löser jag detta? Kan jag separera jorden i mitt bygge? Om det beror på något helt annat, vad kan det då vara?
Ljudelektronik är inte min starkaste sida så om jag har gjort någon dundermiss i designen får ni som kan detta bättre gärna kommer med era synpunkter.
Jag försöker lösa det genom att "avtappa" headsetet och skicka det till en dator. Jag har byggt kring en TI PCM2906C.
Eftersom jag har tre kanaler in (hörlur vänter, hörlur höger samt mic) och chippet endast har två mixar jag ihop hörlurarna till en mono-signal.
Efter mycket sökande på nätet har jag fått ihop en design som funkar jättebra. Problemet är att när man ansluter en laddare till telefonen får jag väldigt mycket störningar. Min tanke är att det kan bero på att datorns jord kopplas ihop med telefonladdarens jord?
Hur löser jag detta? Kan jag separera jorden i mitt bygge? Om det beror på något helt annat, vad kan det då vara?
Ljudelektronik är inte min starkaste sida så om jag har gjort någon dundermiss i designen får ni som kan detta bättre gärna kommer med era synpunkter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Störningar i ett audioprojekt
Det går inte att lösa med en app som spelar i samtalet, några exempel:
http://maypalo.com/2013/01/22/top-5-iph ... recording/
http://maypalo.com/2013/01/22/top-5-iph ... recording/
-
- Kontakt:
Jag tänkte också först "there must be an app for that". Tyvärr tillåter inte Apple att via mjukvara spela in samtal. Alla lösningar jag sett hittills har varit rena diktafon-appar eller så har programmet ringt upp en server som spelar in samtalet och sedan i sin tur ringer upp den andra parten. Det ger extra minutkostnader och dessa tjänster finns oftast bara i usa. Tyvärr ingen lösning. Hade hon haft en Android hade det funnits massor av appar...
Hur elförsörjer du elektronikbygget? Finns det induktanser och andra filter på anslutningarna? Hur ser det ut mer skärmning?
Börja med att mäta om det finns en potentialskillnad mellan datorns jord och telefonens jord vid laddning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
En lite enklare lösning är att använda den då laddaren inte är ansluten
Swech

Swech
Om du har jordströmmar mellan kretsen och datorn kan det hjälpa med en transformator eller differentialförstärkare på ingången. Du skulle kunna testa med en billig audiotransformator, är man riktigt snål kanske en transformator från ett gammalt modem också duger.
Ytterligare idéer och tips
Det är alltid bra att ha lågpassfilter direkt på alla in- och utgångar för att motverka radiodemodulation. Från 50 kHz och uppåt brukar vara vanligt.
Sedan ser jag att du använder vanliga elektrolytkondensatoer på ingången. Dessa brukar klara ca 1 V backspända och jag misstänker att likspänningen till kondensatormikrofonen ligger precis däromkring. För att vara på säkra sidan är det kanske bättre att satsa på bipolära elektrolytkondensatorer vilket skulle även skydda kretsen mot större potentialskillnader.
Summera ihop signalerna från hörlursutgången är väl knappast nödvändigt då dessa redan är i mono. Enklast är att ta använda en kanal.
Tillslut glöm inte att skilja den analoga delen från USB-delen för minska risken för ytterliggare störningar. Separata jordplan och en induktuns i mellan på matningspänningen kanske räcker.
Ytterligare idéer och tips
Det är alltid bra att ha lågpassfilter direkt på alla in- och utgångar för att motverka radiodemodulation. Från 50 kHz och uppåt brukar vara vanligt.
Sedan ser jag att du använder vanliga elektrolytkondensatoer på ingången. Dessa brukar klara ca 1 V backspända och jag misstänker att likspänningen till kondensatormikrofonen ligger precis däromkring. För att vara på säkra sidan är det kanske bättre att satsa på bipolära elektrolytkondensatorer vilket skulle även skydda kretsen mot större potentialskillnader.
Summera ihop signalerna från hörlursutgången är väl knappast nödvändigt då dessa redan är i mono. Enklast är att ta använda en kanal.
Tillslut glöm inte att skilja den analoga delen från USB-delen för minska risken för ytterliggare störningar. Separata jordplan och en induktuns i mellan på matningspänningen kanske räcker.
Sitter inte jordningen på audiokontakten fel? Borde ju vara till "skaftet", nummer 1.
Som figuren nedan visar kopplade jag för ett tag sedan till en Sony-telefon.
Håller med om att det ser "konstigt" ut vid audiojacket.Wedge skrev:Sitter inte jordningen på audiokontakten fel? Borde ju vara till "skaftet", nummer 1.
Bör kollas upp!
-
- Kontakt:
Tack alla för svaren!

Jag har även lagt upp hela projektbeskrivningen här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65131
Jag strömförsörjer det genom matningen från USB. Inget mer än på ritningen jag bifogade.blueint skrev:Hur elförsörjer du elektronikbygget? Finns det induktanser och andra filter på anslutningarna? Hur ser det ut mer skärmning?
Ska göra, återkommer!SM7CZR skrev:Börja med att mäta om det finns en potentialskillnad mellan datorns jord och telefonens jord vid laddning.
Det är så den används just nu. Men perfektionisten i mig vill ju även lösa detta.Swech skrev:En lite enklare lösning är att använda den då laddaren inte är ansluten
Nu när du nämner det så kommer jag ihåg att det inte gjorde någon skillnad. Så det kanske är något annat som är problemet?Rohan skrev:Försvinner problemet om du laddar direkt från datorn?
Rätta mig om jag har fel men är inte R4+C15 och R17+C19 ett lågpassfilter?psynoise skrev:Det är alltid bra att ha lågpassfilter direkt på alla in- och utgångar för att motverka radiodemodulation. Från 50 kHz och uppåt brukar vara vanligt.
Ska kolla vidare på detta!psynoise skrev:Sedan ser jag att du använder vanliga elektrolytkondensatoer på ingången. Dessa brukar klara ca 1 V backspända och jag misstänker att likspänningen till kondensatormikrofonen ligger precis däromkring. För att vara på säkra sidan är det kanske bättre att satsa på bipolära elektrolytkondensatorer vilket skulle även skydda kretsen mot större potentialskillnader.
Du har helt rätt. Men i denna designen kan den användas för att spela in även andra saker än bara samtal och även användas till andra telefoner som kanske inte har samma kanal kopplad.psynoise skrev:Summera ihop signalerna från hörlursutgången är väl knappast nödvändigt då dessa redan är i mono. Enklast är att ta använda en kanal.
Jag är lite osäker vilka jordpunkter som ska "delas" till ett ljud-jordplan. Jag har ringat in de jag tror. Är det rätt?psynoise skrev:Tillslut glöm inte att skilja den analoga delen från USB-delen för minska risken för ytterliggare störningar. Separata jordplan och en induktuns i mellan på matningspänningen kanske räcker.
Olika telefontillverkare verkar koppla detta olika. i iPhone är de kopplade så här:Wedge skrev:Sitter inte jordningen på audiokontakten fel? Borde ju vara till "skaftet", nummer 1.

Jag har även lagt upp hela projektbeskrivningen här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=65131
Det stämmer, men det är alltid bäst att ha dessa närmast ingången för att inte låta höga frekvenser sprida sig. För denna krets skulle kopplingskondensatorn och summeringen vid ingången kunna sitta efter lågpassfiltren.Rätta mig om jag har fel men är inte R4+C15 och R17+C19 ett lågpassfilter?
-
- Kontakt:
Numreringarna på pluggen stämmer inte med jacket på din ritning. Men huvudsaken är ju att du kopplat rätt.