Spänningsmätning av batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NaPalm

Spänningsmätning av batteri

Inlägg av NaPalm »

Tjena!
Håller på och bygger en "smart" strandhögtalare med en arduino. Denna ska mäta ström och spänning på batteriet och räkna ut kvarvarande procent. För strömmätningen använder jag en färdig modul och för spänningsmätningen tänkte jag först använda en enkel spänningsdelare. Men efter lite räknande så förstod jag att det inte kommer bli särskilt noggrann mätning med enbart en späningsdelare då inte hela intervallet på ADCn används(0 - 5 V).
Batterierna är två stycken seriekopplade LiPo 2S1P som maximalt ger 16,8 V och minst 12 V, alltså ett intervall på 4,8 V. Eftersom intervallet passar ADCn perfekt så tänkte jag att man bara skulle kunna sänka spänningen, en offset, på 12 V.
Jag har experimenterat lite med pspice och fått det att fungera tillfredställande med en zenerdiod(12 V) men har inte hittat någon zenerdiod som har tillräckligt bra tolerans.
Har ni har några förslag på hur jag skulle kunna gå till väga?

Tack på förhand!
jappelino_1

Re: Spänningsmätning av batteri

Inlägg av jappelino_1 »

Ett tips är att skippa spänningsmätningen och enbart mäta strömmen och med den förbrukade amperetimmar.

Ett sådant batteri har en annorlunda spänningskaristik som inte lätt går att omsätta i hur mycket som finns kvar.

På mitt förra jobb hade vi en laddkrets för Lipo som indikerade när batteriet var fulladdat och inte så mycket mer, när den indikerade fulladdat så laddade jag en variabel som räknade ner med tiden.
Du skulle kunna göra något liknande fast med strömmätning.
NaPalm

Inlägg av NaPalm »

Trodde att det gick att få bättre precision på det om man även hade med spänningen. Inte riktigt tänkt så långt men då vet jag. Skippar spänningen för uträkning av kvarvarande "procent".
Den viktigaste anledningen till varför jag vill mäta spänningen är att skydda accarna för urladdning under 3,0 V/cell eftersom strömmätningen inte kommer bli särskilt noggrann men om det inte går att uppnå lätt så får jag använda mig utav en "LiPo cutoff".
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En cut-off skulle man ju kunna göra med Arduinon. Annars är det svårt att dra slutsatser av spänningen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Spänningsmätningsoffset med zenerdiod kommer inte funka så bra.
Sätt dit en OP som differential förstärkare, mata ena ingången med en referensspänning och den andra med batterispänning så kan du få full upplösning på ADC:n

Protte
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kanske en current divider skulle funka?
bearing

Inlägg av bearing »

Varför skulle det inte gå med en vanlig spänningsdelare?

Förutsatt att ADC har högre upplösning än 8-bitar finns gott om bitar för att uppgiften. Om du tycker att upplösningen ändå inte räcker kan du t.ex. "översampla" signalen och få några till bitar.

Håller med om att spänningen antagligen inte blir så användbar i sig. Men om du mäter strömmen, och kompenserar för batteriets inre resistans, kan det bli bättre. Dock förändras inre resistansen i takt med att batteriet åldras. Så vänta dig inte att mätaren kommer vara tillförlitligt under lång tid, såvida du inte gör systemet adaptivt.

Håller med om att strömmens integral är en bättre metod, men den måste också göras adaptiv i takt med att batteriet åldras och tappar kapacitet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag inte minns fel så har zenerdioder på 5,6V bäst karaktäristik. Tyvärr blir två sådana i serie 13,2V, d.v.s. du tappar möjligheten att mäta "längst ned".

Det borde gå att lösa genom ett extra motstånd. Du får visserligen inte linjär karaktäristik utan ett "knä", men du nyttjar mätområdet lite bättre än med enkel spänningsdelare (eller med en enda zenerdiod). Insignal från vänster, utspänning till höger:
spdel.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag skulle nog löst det med en shuntregulator.
Väldigt enkelt dessutom att justera till önskat värde.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då zenerdioder som bäst är mindre dåliga är Pruttes förslag det bästa. Samtidig är det även det som kräver minst ström för att fungera.

Och då spänningen säger väldigt lite om laddningstillståndet behövs ingen kanon-upplösning, det räcker fint med att ha den upplösning som behövs för cut-off.
NaPalm

Inlägg av NaPalm »

Tack för alla givande svar!
Jag har läst på lite mer om lipo och de flesta säger att batteriet i princip är slut när spänningen är runt 3,3 V. Så jag kommer lägga mig runt 3,3-3,4 V för och va på den säkra sidan. Då krävs ju inte heller någon vidare upplösning på ADC så det blir nog ändå en simpel spänningsdelare. Tack för tipset om översampling! Eftersom spänningen ändrar sig långsamt över tiden så borde det funka galant.

Kompensering för batteriets ålder låter intressant men hittar inte mycket information om det. Finns det något matematiskt uttryck som man kan använda sig av för att approximera kvarvarande kapacitet?
Skriv svar