Ritar och planerar mitt första CNC bygge. Har redan fått mycket hjälp av att läsa här men skulle uppskatta lite hjälp.
Fräsen blir relativt stor, planerad "effektiv" X-Y-Z är ca 1000 x 600 x Z?
Modellen jag skissar på har 2 motorer på Y axeln och påminner om en fräs som heter "High-Z S-1000".
Den ska användas i garaget som en allround fräs och jag vill att den ska hantera främst trä och aluminium bra men även hårdare material om det är möjligt på denna nivån. Jag har iofs maskiningenjörsbakgrund men är nybörjare på just CNC och fräsning i sig så var hyggliga.

Mina frågor...
1. Kommer att använda Nema 23 stegmotorer och undrar om en motor med högre bromsningskraft är bättre i alla lägen?
2. Designen medför dubbla motorer på Y-axeln. Hur tänker jag då när det gäller stigningen på skruven? Mer kraft = högre stigning?
3. Har förstått att Gecko är bra men kan någon rekommendera något annat bra 4-axis kit? Ebay vimlar ju av dem till halva pengen av ett Gecko.
4. Kan någon ge mig tips på en bra setup för just min maskin t.ex. "använd 3Nm motorer och skruvar med 5 mm stigning" så blir det bra?

5. Vinner jag mycket på att använda kulskruvar istället för trapetsgängad skruv?
Tackar på förhand!