ServicePack2 - Att installera eller inte, det är frågan.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

ServicePack2 - Att installera eller inte, det är frågan.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag testade ServicePack2 till WinXP innan det släpptes officiellt och även när det varit "ute" några månader. Då ställde det bara till problem. Åt datorkraft, installerade massa prylar man inte behöver om man har hårdvaru-brandvägg, mm. Dessutom innehöll det massor av buggar. Har hört många som haft samma problem även på senare tid. Därför har jag inte installerat det på mina burkar.

Någon som vet om det har blivit bättre? Vad är era erfarenheter av ServicePack2?

(Anledningen till att jag frågar är för att VisualBasic2005 kräver att det installeras.)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tycker det funkar bra. Mycket mer stabilt för mig efter.

Smidigare med trådlöst av alla slag, det gillas.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har faktiskt inte haft några som helst problemet med SP2.

Och som sagt, smidigt med trådlöst.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inga problem med det heller.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Bara förbättringar, speciellt vad det gäller inställningar för trådlösa nät (då jag endast har laptop sen min stationära brann). Brandväggen i SP2 är ju användbar oxo till skillnad från den vanliga som typ spärrar allt så inget funkar.

Dock har ms hittat på nåt nytt rackel med sitt windows update så det är krångel att få piratkeys att fungera :/.
Finurligt kopieringsskydd egentligen. Man gör ett system så buggit att det kräver updateringar konstant för att ej vara ett såll och sen sätter man kopieringsskydd på updateringstjänsten :p
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om man skall lägga in SP2 så bör man göra det direkt efter installationen av windows. Då brukar det fungera fint.

Om man däremot lägger in det på ett windows som vart igång ett tag så kan det skapa mer problem än det löser.
Välldigt många patchade ju upp sin gamla XP-installation till SP2 då den släptes vilket ledde till massa problem. (samt att SP2 i sig innehöll många buggar i början)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oki, men då låter det som de har löst de buggarna som jag upplevde.
Jag gör förstås en backup innan jag installerar SP2. Vet visserligen att SP2 kan ställa till med en del problem för Ghost, men det brukar gå att fixa. (När SP2 var nytt så gjorde det någon skum ändring i bootsektorn. Då blev det lite knepigt att återställa en backup-image.)

Det är tur att det finns DVD-skivor! Annars hade det gått åt 36st CD_R-skivor. Nu behövs det "bara" 11st DVD-skivor för att göra en backup. :roll:

(Tur att man har många datorer, annars hade det blivit lite tråkigt att sitta och titta på Ghost-skärmen...) :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

SP2 är nu installerat.

Märkte direkt en skum grejj: Min startsida i InternetExplorer är en lokal HTML-fil (ligger alltså på min dator) med genvägar till de sajter jag oftast besöker.
Överst på den sidan kommer det nu upp en ruta med:
"För att skydda datorn förhindrar Internet Explorer att den här filen visar aktivt innehåll som skulle kunna få tillgång till datorn."

Va? Snälla Microsoft.... :roll:

Norton InternetSecurity är tack och lov lite smartare. Jag fick upp en kryssruta med:
"Jag vill inte få dubbla varningar om säkerhetsstatus utan endast använda varningarna i mina befintliga Norton-produkter och stänga av överflödiga varningar från Windows Security Center."

Mycket bra funktion!

Annars har jag än så länge inte märkt av några konstigheter.
Det tog visserligen en halv evighet att installera. Hårddisken fylldes på med 3.5GB extra (som troligen mest består av systemåterställningar). Men långsamhet och utrymmeskrävande filer är ju Microsofts största kännetecken.... :)

edit: Eh.. Textfiler öppnas inte längre med "Anteckningar" (Notepad) när man klickar på dem. Inte heller när man väljer "bläddra" och själv väljer "notepad.exe". Varför behövde SP2 ändra den funktionen? Skumt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det sista problemet där fick ialf inte jag. :? Och jag intstallerade SP2 ca 2 år efter att jag installerat XP. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hade också haft XP installerat ca 2 år innan jag installerade SP2.
Såg att WinXP hade ersatt "notepad.exe" till en annan och döpt den äldre till "notepad.bak". Testade att kopiera notepad.exe från en annan dator utan SP2, men det hjälpte inte. Det går fortfarande inte att öppna Anteckningar (programmet alltså).

edit: Hm? Jag kan däremot starta anteckningar genom startmenyn (Start->Tillbehör->Anteckningar). Den genvägen går till samma notepad.exe-fil. Konstigt.

Väljer jag "öppna med" så syns inte "Anteckningar" eller "Notepad" i listan. Trycker jag "bläddra.." och väljer notepad.exe så kommer den ändå inte upp i listan. Har även provat att välja samma sak i "Mappalternativ" och även testat att återställa ".txt"-länken.

Tja, jag får väl köra med Wordpad, men det känns lite onödigt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har lagt till både Notepad och Wordpad i "Öppna med..." menyn som kommer upp när man högerklickar på en fil. Bekvämt när man vill öppna en fil som för tillfället är okänd för Windows.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hade det så innan, men efter SP2-installationen så finns inte Notepad med i den listan. Lägger jag till den (högerklicka->öppna med->välj program->bläddra) så kommer den ändå inte upp i listan.

Det går säkert att fixa i registret (regedit). Gäller bara att hitta var de lagt den delen.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

format c:

Sen lägger du in windows igen med sp2 direkt. Alltid bra att göra ibland så man får lite koll på allt. Går även mycket snabbare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:shock:

Undviker helst omformatering det så långt det går. Det skulle ta *mycket* längre tid att installera om alla program och lägga in alla filer. Sedan skulle man även få göra om alla inställningar man gjort i programmen.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Då passar det bra att du fixar en extra partion till denna gång.

De flesta program kan man göra en backup på.

Tycker det är helt klart värt.
Skriv svar