Bygge av rörslutsteg
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Bygge av rörslutsteg
Jag vet inte vad ELFA tar för sina rör, men jag minns att de inte har varit billiga precis.
jag har handlat här: http://tubes-store.com/#
Lite småtjurigt får jag påpeka att den ryska varianten av 6SN7 heter 6N8S - det som ser ut som ett H är ryska tecknet för N och motsvarande för C är S.
jag har handlat här: http://tubes-store.com/#
Lite småtjurigt får jag påpeka att den ryska varianten av 6SN7 heter 6N8S - det som ser ut som ett H är ryska tecknet för N och motsvarande för C är S.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för det underbara tipset!
Jag måste få säga att jag gillar den ryska beteckningen bättre, 6N8S.
Låter liksom lite mer mystiskt
För att inte tala om priset
UNDER 20 spänn!
Du skojar!!
>250 st i lager dessutom.
Det här blir bra!
Tack!!
MVH/Roger
Jag måste få säga att jag gillar den ryska beteckningen bättre, 6N8S.
Låter liksom lite mer mystiskt

För att inte tala om priset

UNDER 20 spänn!
Du skojar!!
>250 st i lager dessutom.
Det här blir bra!
Tack!!
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ett tips till - kolla www.tubesandmore.com. Där finns mycket rör och glöm inte att av 6V-varianter finns ofta 12V-versioner. T ex kan du hitta 12SN7 billigare och ECC-rören kfinns ibland som 3.15Voltare. Jag har te x 6AX7 (ECC83) men med två 3.15V glödlindingar istf 6.3V.
Dessa typer är ofta billigare.
Dock är 12L6 ett annat rör än 6L6.
Glöm inte ryska 6L6 - 6P3S. Jag har dubbel uppsättning jämte en quadruppel 6P3S-E.
Dessa typer är ofta billigare.
Dock är 12L6 ett annat rör än 6L6.
Glöm inte ryska 6L6 - 6P3S. Jag har dubbel uppsättning jämte en quadruppel 6P3S-E.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Detta låter bra i teorin men i praktiken har man (eller önskar skaffa) en transformator med dito glödströmslindningar som måste passa. Det är således inte bara att välja även om ditt påpekande är tacksamt noterat.
Jag har tack vare dig nu en plan på hur jag ska skaffa 6SN7/6H8C/6N8S (se, jag lär mig
). Jag har dessutom tänkt köpa 5U4GB istället för GZ34 då dessa fanns i mängder på samma ställe dvs tubes-store.com . Dom har också fina oktal-socklar som jag tänker köpa.
Vad jag däremot har problem med är KT66 och novalsocklar av lite finare kvalitet (keramiska utan skärmkåpa). Socklarna var nämligen slut och KT66 fanns inte alls. Lutar således åt svindyra (men fina) JJ-Electronic vad beträffar KT66 och troligtvis onödigt dyra novalsocklar då jag kan beställa båda hos min HiFi-butik (http://www.akkelisaudio.com).
Jag hittar tyvärr inte rörsocklar på din senast rekommenderade sida. Dock fanns JJ KT66 där även om den angavs "utan" pris.
Jag gillar JJ. Mycket hög kvalitet! Jag har ett helt gäng KT88:or tillverkade av dom men gillar KT66 bättre så det kommer det bli i nästa revision av mitt rörslutsteg. Frågan är bara om det kommer bli JJ...
MVH/Roger
Jag har tack vare dig nu en plan på hur jag ska skaffa 6SN7/6H8C/6N8S (se, jag lär mig

Vad jag däremot har problem med är KT66 och novalsocklar av lite finare kvalitet (keramiska utan skärmkåpa). Socklarna var nämligen slut och KT66 fanns inte alls. Lutar således åt svindyra (men fina) JJ-Electronic vad beträffar KT66 och troligtvis onödigt dyra novalsocklar då jag kan beställa båda hos min HiFi-butik (http://www.akkelisaudio.com).
Jag hittar tyvärr inte rörsocklar på din senast rekommenderade sida. Dock fanns JJ KT66 där även om den angavs "utan" pris.
Jag gillar JJ. Mycket hög kvalitet! Jag har ett helt gäng KT88:or tillverkade av dom men gillar KT66 bättre så det kommer det bli i nästa revision av mitt rörslutsteg. Frågan är bara om det kommer bli JJ...
MVH/Roger
Jag vet inte så mycket om just KT66:or, men efter år av letande efter bra nyproducerade slutrör har jag hittat de här: winged C, 'reissue'. Kan hända producerar de lika bra 66:or också.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns en skock rör med lite olika beteckningar men som är mycket snarlika. Just KT66 är mycket snarlikt 6L6 vilket är snarlikt 807, 6BG6, EL37 .... Sedan finns 6L6 i en himla massa varianter 6L6-GA/GB/GC/GT/WGA/WGB/WGC ....
Ryska varianten heter 6P3S med specialaren 6P3S-E vilken är en mindre effekttålig historia.
Tror det finns varianter med nuffror typ 7189 ... nej det var fel... 5881.
Länkar:
http://www.r-type.org/exhib/aaa0099.htm
https://www.tubeworld.com/kt66.htm
http://www.thetubestore.com/JJ-KT66
Ryska varianten heter 6P3S med specialaren 6P3S-E vilken är en mindre effekttålig historia.
Tror det finns varianter med nuffror typ 7189 ... nej det var fel... 5881.
Länkar:
http://www.r-type.org/exhib/aaa0099.htm
https://www.tubeworld.com/kt66.htm
http://www.thetubestore.com/JJ-KT66
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för dom trevliga länkarna!
Mitt första rörslutsteg jag någonsin byggt var f.ö med 807:or (eller rättare sagt Siemens QE06/50 om jag inte minns fel). Ett helt okej rör även om "HiFI-industrin" inte skulle gilla det pga topp-anoden.
Rätt tråkigt att det är så. För röret är mycket välljudande!
MVH/Roger
Mitt första rörslutsteg jag någonsin byggt var f.ö med 807:or (eller rättare sagt Siemens QE06/50 om jag inte minns fel). Ett helt okej rör även om "HiFI-industrin" inte skulle gilla det pga topp-anoden.
Rätt tråkigt att det är så. För röret är mycket välljudande!
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns många rör med toppanod och vilka används inom HiFi. Rör som 807 är inte ovanligt men även "mördarrör" som 811, 832, 829, 504, 509/519, ryska 6R3S (Priboj) med flera.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag planerat klart komponentlistan för rörslutsteget.
Frågan är nu bara om jag ska köpa komponenter bara för ett par prototyper eller om jag ska köpa för alla tjugo jag egentligen vill bygga.
Jag är inte hundra på att de blir så bra men jag tror det till 99%.
Hade varit så skönt att ha alla komponenter inköpta.
Men jag har knappt råd med ett resistansvärde åt gången
Fast det är ju ganska roligt.
Man köper liksom ett värde åt gången och samlar således på sig grejerna.
Jag är emellertid inne på att köpa förvaringsboxar för över 2000:- på elfa (raaco).
Men jag vill inte riktigt.
Samtidigt är det så skönt att ha dom där i sina fack även om man faktiskt kan skapa "plock" på annat sätt dvs i plastpåsar och byttor från Ikea. Kostar dessutom knappt nånting.
Vi får se hur jag gör.
Här kommer i alla fall komponentlistan.
Mycket nöje!
MVH/Roger
Frågan är nu bara om jag ska köpa komponenter bara för ett par prototyper eller om jag ska köpa för alla tjugo jag egentligen vill bygga.
Jag är inte hundra på att de blir så bra men jag tror det till 99%.
Hade varit så skönt att ha alla komponenter inköpta.
Men jag har knappt råd med ett resistansvärde åt gången

Fast det är ju ganska roligt.
Man köper liksom ett värde åt gången och samlar således på sig grejerna.
Jag är emellertid inne på att köpa förvaringsboxar för över 2000:- på elfa (raaco).
Men jag vill inte riktigt.
Samtidigt är det så skönt att ha dom där i sina fack även om man faktiskt kan skapa "plock" på annat sätt dvs i plastpåsar och byttor från Ikea. Kostar dessutom knappt nånting.
Vi får se hur jag gör.
Här kommer i alla fall komponentlistan.
Mycket nöje!
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Splitta upp din lista lite. Högtalarkontakterna verkar onödigt dyra till exempel. Du för ju ett komplett set för den summan från Kina bara för att nämna något.
För evigheter sen så fanns t.ex. motstånd att köpa förpackade i pappkartonger där man tog bort en del av locket så blev det en modul till ett motståndssortiment, och den lilla del som blev kvar av locket var märkt (med skrivmaskin!) med komponentvärde. Jag har ett gäng sådana, motståndsvärden E12 10 ohm - 10Mhz i 1/4W, 1/2W och 1W-utförande, samt en del kondensatorer.rogerk8 skrev:Jag är emellertid inne på att köpa förvaringsboxar för över 2000:- på elfa (raaco).
Dessa små papplådor passar bra att lägga som fina rader i vanliga "skrivbordshurts"-lådor eller liknande.
Det går kanske att fixa sådana lådor själv av lämplig hårdpapp? Tänk den typen av papper som t.ex. skokartonger tillverkas av.
Just för motstånd så kan det nog bli bättre än raco-lådor till och med. Finns raco-lådor verkligen med såpass långsmala fack att de passar bra för motståndssortiment?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Du har så rätt!soundbrigade skrev:Splitta upp din lista lite. Högtalarkontakterna verkar onödigt dyra till exempel. Du för ju ett komplett set för den summan från Kina bara för att nämna något.
Men jag tycker om dom där Cliff-högtalarkontakterna. Har dom på mina andra steg. Fast det blir så löjligt dyrt bara för högtalarkontakterna så jag vill egentligen inte.
Jag har ett par andra jag köpte från Tema Elektronik för länge sen. Det är inget fel på dom även om jag inte kommer ihåg vad dom kostade. Dock är jag säker på att de var mycket billigare än Cliff.
Man tappar lite lusten med en serieproduktion om bara högtalarkontakterna ska kosta över 1500.
Jag har lite tappat lusten med rörbyggena överhuvudtaget.
Jag har ju rörförstärkare så jag klarar mig.
Varför bygga dom här?
I princip handlar det alltså om att bygga samma (men snyggare, obs) saker som jag redan har (och har över).
Varför?
Det skulle möjligtvis vara för att (denna gången, obs) kanske tom tjäna lite pengar på dom.
Just nu står dock valet och kvalet i om jag ska samla ihop komponenter för 20st eller om jag ska nöja mig med att bygga ett prototyp-par (även om jag som sagt är mycket säker på att de kommer att bli bra).
Jag köpte i alla fall ett stort något styvt pappersark häromdan. Planen är att "cadda" borrning och fysisk komponentplacering på det arket. Sen är det bara att klippa ut, tejpa på plåten, körna och borra.
Vill göra detta men vill då helst göra alla plåtar på en gång.
Men jag tror jag lagt ribban för högt för att det ska vara roligt.
MVH/Roger
- Mizzarrogh
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Fundera i lite andra banor - testa andra rör. Det är ju inte säkert du får sålt alla du bygger, eller att du får rätt betalt heller.
Nu är ju rör som mina GU-72 lite extrema, men titta runt lite och se om du hittar spännande rör du skulel kunna testa. Kolal så de är skapligt lättdrivna och har vettig utimpedans.
Du kan ju också pressa dig själv att bygga så smått, så elegant, så ... som möjligt. EL84 är väl inte världens mest spännnade rör, men hur liten PP-stärkare (i kubikcentimeter) kan du bygga? Jag har två projekt med 6AQ5 (EL90) resp någont pen-size rör.
Nu är ju rör som mina GU-72 lite extrema, men titta runt lite och se om du hittar spännande rör du skulel kunna testa. Kolal så de är skapligt lättdrivna och har vettig utimpedans.
Du kan ju också pressa dig själv att bygga så smått, så elegant, så ... som möjligt. EL84 är väl inte världens mest spännnade rör, men hur liten PP-stärkare (i kubikcentimeter) kan du bygga? Jag har två projekt med 6AQ5 (EL90) resp någont pen-size rör.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack!Mizzarrogh skrev:Ge inte upp nu!
Det var precis den kommentaren jag önskade mig!

Jag har bestämt mig för att göra såhär:
1) Jag bygger ETT prototyp-par på ett så pedantiskt och roligt sätt som möjligt.
2) Jag låter en bekant ställa ut den i sin affär (Akkelis Audio).
3) Jag bygger bara fler på beställning (eller om jag får tråkigt)
4) Handpenningen får bli 5000:- dvs vad komponenterna faktiskt kostar.
5) Ett inte helt orimligt totalpris vore sen 10000:-
6) Jag kommer under tiden samla på mig komponenter för 20st
7) Jag börjar plocka i Ikea-lådor och zip-påsar.

9) Jag använder billigare högtalarkontakter (som jag kommer bygga det första paret med bara jag får bekräftat att det finns fler att tillgå).
10) Efter första försäljningen köper jag dyra Raaco som jag gillar (2500:-).
MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på planeringen av layouten. Jag har kommit på att millimeterpapper faktiskt är rätt styvt och kan användas som körnings-mall även om jag planerar göra en i tunn kopparplåt också. Tror jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.