Att bygga en amatörradiostation
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22724
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Att bygga en amatörradiostation
Ja, en liten uppdatering då. Vad har hänt på slutet? Ja, det har mest blivit design av kort mm. till ett blivande slutstegsbygge med ett QBL 5/3500 som SM3BDZ sponsrat mig med. De är inte 100% rören (fick 2st) men det duger till en början och sedan får jag försöka hitta fräscha rör. Jag har fått hem järn till att bygga själva chassiet men jag väntar på min RAGE 2 som jag nämnde tidigare innan jag kan sätta igång på allvar med chassiet.
Under tiden har jag grejat med att bygga på inbandelektroniken, det evighetsprojektet som jag aldrig verkar bli klar med. Men nu har jag iaf i princip fått klart hårdvaran, så nu är det state machinen som ska kodas klart och allt ska testas noga. Just nu är vertikalen vi har 500m från stugan trasig eftersom de fällt träd över koaxen i vinter, men förhoppningsvis kommer den igång till WPX CW då värsta snön bör ha försvunnit och det går att färdas i skogen. Jag fick en del gjort iaf under dagen då jag samtidigt spenderade tid att fräsa kort till jobbet.
Förra veckan presenterade jag om SJ2W på FRO:s lokaler här i Luleå, det var skoj då det var relativt bra uppslutning. Jag knöt även några nya kontakter som förhoppningsvis kan vara till god hjälp i framtiden när det gäller att få tag i grejor + tips. SM2GCQ var en trevlig snubbe jag inte träffat förr vilket är konstigt, med tanke på att han bor ett par hundra meter från universitetet.

Lisa, SM2GCQ:s fina vovve

Parasitdämpare till QBL-steget, fick för mig att prova försilvra koppar. Trodde det jag använde att rengöra kopparen med var saltsyra men det visade sig vara glyserin
Får ta och spä ut ett saltsyrebad så småningom för finrengöring innan pläteringen. Tycker resultatet blev fint iaf! (Använde Solectros kemiska silver). Jag kommer behöva blanda av mitt eget senare (beställde för ett par år sedan kemikalier på ebay för att göra eget kemiskt silver) då spolarna osv kräver lite större mängd vätska.

Satte dit lite labels

Börjat dra lite koaxer, en salig blandning

Stökigt lödbord

Fräste ett litet kort för inkoppling av antingen vertikalen eller bävrarna mellan de två radiorna

Ett annat litet kort som är source drivare för 24v till latchande transfer reläet som egentligen ska ha 28v men den får klara sig med 24v. En 2-kanals PMOS och ett par NPN transistorer, lite filter och annat gott.

Ser avancerat ut
Älskar när det går att bygga med enlagerskort

Monterat och klart för testning

Lite koaxer inkopplade

Och det är tur man drar ut extra pinnar på sina projekt, eftersom det alltid tillkommer saker man inte tänkt på eller ändrar sig över funktionaliteten

Närmar sig...

Kopplat in koaxerna. Till det här kortet ska vertikalen (eller någon annan RX antenn långt bort) kopplas in samt bävrarna för radio 1 och radio 2.

Lite klisterlappar ditsatta och nu ska det programmeras!
Under tiden har jag grejat med att bygga på inbandelektroniken, det evighetsprojektet som jag aldrig verkar bli klar med. Men nu har jag iaf i princip fått klart hårdvaran, så nu är det state machinen som ska kodas klart och allt ska testas noga. Just nu är vertikalen vi har 500m från stugan trasig eftersom de fällt träd över koaxen i vinter, men förhoppningsvis kommer den igång till WPX CW då värsta snön bör ha försvunnit och det går att färdas i skogen. Jag fick en del gjort iaf under dagen då jag samtidigt spenderade tid att fräsa kort till jobbet.
Förra veckan presenterade jag om SJ2W på FRO:s lokaler här i Luleå, det var skoj då det var relativt bra uppslutning. Jag knöt även några nya kontakter som förhoppningsvis kan vara till god hjälp i framtiden när det gäller att få tag i grejor + tips. SM2GCQ var en trevlig snubbe jag inte träffat förr vilket är konstigt, med tanke på att han bor ett par hundra meter från universitetet.

Lisa, SM2GCQ:s fina vovve

Parasitdämpare till QBL-steget, fick för mig att prova försilvra koppar. Trodde det jag använde att rengöra kopparen med var saltsyra men det visade sig vara glyserin


Satte dit lite labels

Börjat dra lite koaxer, en salig blandning

Stökigt lödbord

Fräste ett litet kort för inkoppling av antingen vertikalen eller bävrarna mellan de två radiorna

Ett annat litet kort som är source drivare för 24v till latchande transfer reläet som egentligen ska ha 28v men den får klara sig med 24v. En 2-kanals PMOS och ett par NPN transistorer, lite filter och annat gott.

Ser avancerat ut


Monterat och klart för testning

Lite koaxer inkopplade

Och det är tur man drar ut extra pinnar på sina projekt, eftersom det alltid tillkommer saker man inte tänkt på eller ändrar sig över funktionaliteten

Närmar sig...

Kopplat in koaxerna. Till det här kortet ska vertikalen (eller någon annan RX antenn långt bort) kopplas in samt bävrarna för radio 1 och radio 2.

Lite klisterlappar ditsatta och nu ska det programmeras!
Senast redigerad av sm2wmv 17 mars 2013, 21:10:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Trevligt!
Tips: Ser att du märkt ett plustecken invid skruvplinten på det enkelsidiga kortet. Jag brukar försöka måla på med röd tusch på plus-sidan av en matningsskruvplint, och svart på minussidan.
(Det tipset funkar f.ö. rätt bra även på tvåledarkabel där det bara är mekanisk skillnad mellan de två ledarna, alltså en mekanisk rand på ena polen).

Tips: Ser att du märkt ett plustecken invid skruvplinten på det enkelsidiga kortet. Jag brukar försöka måla på med röd tusch på plus-sidan av en matningsskruvplint, och svart på minussidan.
(Det tipset funkar f.ö. rätt bra även på tvåledarkabel där det bara är mekanisk skillnad mellan de två ledarna, alltså en mekanisk rand på ena polen).
Re: Att bygga en amatörradiostation
Provkörde min Rage 2 idag och sällan har jag blivit så imponerad över något! Den skär i järn som det vore smör och bitarna blir inte ens ljumna. Dock måste jag säga att plåtfoten till den är rapplig och spännannordningen. Så när väl garantin gått ut så blir det väl att kanske konstruera en egen fot, annars är det betyg 5 av 5.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Nu har jag börjat bygga på grejor till QBL-steget. Jag har använt min nya Rage 2 för att kapa till profiler och det blev utmärkt. Jag har även borrat och gängat 120st M5 hål. Jag använde pelarborren även för att gänga, tyckte det borde gå bra eftersom det är järn plus bara 3mm gods och genomgående, vilket det även gjorde. Hade jag behövt gänga 120st hål manuellt hade jag blivit galen.
Idag svetsade jag ihop alla profiler också men tyvärr så glömde jag telefonen hemma så det blev inga bilder. Får ta lite bilder på den färdiga skapelsen imorgon...jag tog även och lödde ihop ett likriktarkort till högspänningen (5kV).

Min Rage 2, fungerar så jädra bra


Köpte även hörntvingar

2st kapade, några kvar

Kapar

Lite material

Borrar och gängar, 75 varv / minut är lägsta hastigheten vilket fungerar fint


Och gängar...

Lite lödverktyg

Likriktarkort för högspänningen till QBL-steget

Det mesta som behövs för en låda till ett slutsteg
Idag svetsade jag ihop alla profiler också men tyvärr så glömde jag telefonen hemma så det blev inga bilder. Får ta lite bilder på den färdiga skapelsen imorgon...jag tog även och lödde ihop ett likriktarkort till högspänningen (5kV).

Min Rage 2, fungerar så jädra bra


Köpte även hörntvingar

2st kapade, några kvar

Kapar

Lite material

Borrar och gängar, 75 varv / minut är lägsta hastigheten vilket fungerar fint


Och gängar...

Lite lödverktyg


Likriktarkort för högspänningen till QBL-steget

Det mesta som behövs för en låda till ett slutsteg

- Mizzarrogh
- Inlägg: 22724
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Att bygga en amatörradiostation
Idag har jag varit lite mer på jobbet och grejat vidare på slutsteget. Den här gången kom jag ihåg telefonen också så nu har jag lite bilder på min kreativa helg.

Gårdagens jobb, den blev nästan rak. Några mm skev men tillräckligt bra för jag ska vara nöjd.

Tänkte jag skulle fixa RF-choken till anodspänningen. Anledningen jag har en ferritstav är för att behöva ha färre varv och därmed även lägga resonansfrekvenserna för spolen ovanför 30 MHz. Annars måste man trixa in dom mellan HF-banden, men detta är smidigare.

Likriktarbryggan för 3-fas 3600V -> 5kV. De tre motstånden där nere är för att kunna mäta anodströmmen och seriemotstånden på vänster sida är en spänningsdelning för att kunna mäta anodspänningen. Eftersom jag även kommer kunna mäta effekt kan jag räkna ut effektiviteten på steget direkt (!)

Baksidan av likriktarkortet, tur jag hade en 3mm fräs

Reläerna från Ryssland för att switcha Pi-tanken

En liten plugg för att hålla ihop anoddrosseln, ville inte ha någon metall i närheten av ferriten

Pluggen på plats

Färdig, nu ska det dit koppartråd

Fastsättningen

Ute för att svetsa dit profilerna för avdelningen av boxen (över- och nedervåning).


Slipning av svetsfogar

Slätt och fint, lite lack på det här så!



Redo för sidoplåtarna

Gårdagens jobb, den blev nästan rak. Några mm skev men tillräckligt bra för jag ska vara nöjd.

Tänkte jag skulle fixa RF-choken till anodspänningen. Anledningen jag har en ferritstav är för att behöva ha färre varv och därmed även lägga resonansfrekvenserna för spolen ovanför 30 MHz. Annars måste man trixa in dom mellan HF-banden, men detta är smidigare.

Likriktarbryggan för 3-fas 3600V -> 5kV. De tre motstånden där nere är för att kunna mäta anodströmmen och seriemotstånden på vänster sida är en spänningsdelning för att kunna mäta anodspänningen. Eftersom jag även kommer kunna mäta effekt kan jag räkna ut effektiviteten på steget direkt (!)

Baksidan av likriktarkortet, tur jag hade en 3mm fräs


Reläerna från Ryssland för att switcha Pi-tanken

En liten plugg för att hålla ihop anoddrosseln, ville inte ha någon metall i närheten av ferriten

Pluggen på plats

Färdig, nu ska det dit koppartråd

Fastsättningen

Ute för att svetsa dit profilerna för avdelningen av boxen (över- och nedervåning).


Slipning av svetsfogar

Slätt och fint, lite lack på det här så!



Redo för sidoplåtarna
Re: Att bygga en amatörradiostation
Idag blev det inte mycket gjort, jag lindade lite emaljerad tråd på spolstommen jag gjorde i helgen. Först fick jag nästan 900uH men jag fick en resonans lite för lågt så jag lindade av en sektion och fick runt 600uH och ingen resonans under 40 MHz när jag mätte med nätverkaren.


Avlindad och lackad


Avlindad och lackad
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5968
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Att bygga en amatörradiostation
Snyggt som vanligt, och din energi och uthållighet är beundransvärd. Du får fem bananer och lika många lingon av mig 

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31435
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Att bygga en amatörradiostation
Vad är anledningen till att man delar upp spolen i sektioner sådär?
Har sett det i nästan alla gamla radioapparater jag öppnat med ferritantenn i.
Har sett det i nästan alla gamla radioapparater jag öppnat med ferritantenn i.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag är inte säker, men kan tänka mig det är för att du tar bort kapacitiva kopplingen och i princip inför en liten induktans mellan spolvarven.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5968
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Att bygga en amatörradiostation
Exakt så har jag också förstått det. Det är inte trivialt att linda drosslar som har hög induktans och dessutom funkar bra vid höga frekvenser.
Re: Att bygga en amatörradiostation
klurigt med anodchoke, har läst på lite om såna inför ett eget PAbygge med choke
man måste svepa choken och hitta alla serie & parallellresonanser,
sen justera varven i sektioner för att placera resonanserna utanför de frekvenser PA't används på.
chokevarianten med en ferrit, behöver den sektioner när induktanser är så hög ? enligt det man kan läsa om
vanligt ferritpulvermaterial är att det mättas fort om det blir strömmar, och då faller induktansen snabbt till helt andra värden, vanligt ferritpulver tål inte heller värme och en choke blir alltid varm i ett rörPA.
järnpulverkärnor verkar bäst, men svårare att hitta....
man måste svepa choken och hitta alla serie & parallellresonanser,
sen justera varven i sektioner för att placera resonanserna utanför de frekvenser PA't används på.
chokevarianten med en ferrit, behöver den sektioner när induktanser är så hög ? enligt det man kan läsa om
vanligt ferritpulvermaterial är att det mättas fort om det blir strömmar, och då faller induktansen snabbt till helt andra värden, vanligt ferritpulver tål inte heller värme och en choke blir alltid varm i ett rörPA.
järnpulverkärnor verkar bäst, men svårare att hitta....
Re: Att bygga en amatörradiostation
Nej, egentligen hade jag inte behövt sektionslinda med ferrit eftersom jag ändå får så pass hög induktans. Tanken med att överhuvudtaget använda ferrit är att inte slippa resonanser under 30 MHz. Det är rätt enkelt att se sedan när man mäter slutsteget med nätverkaren, då ser man mycket tydligt om det finns några resonanser, vare sig det är från anodchoken eller något annat.
Ferrit går bra om man har rätt material. -61 som jag använder har relativt låg permabilitet och används ofta i högeffektapplikationer. Vi provade en gång att linda en anodchoke med okänd ferritstav och då sprutade det ferrit ur den när vi nycklade slutsteget
Om den här pallar återstår att se, men så farligt varm kommer den inte bli, fläkten till steget är en trefasfläkt modell rejäl så flödet kommer räcka och bli över för att hålla grejorna kalla.
Vi har haft en del problem med anodchoken till 4-1000A PA tills vi satte tillräckligt mycket kylning på röret, förmodligen så var problemet att anodchoken blev på tok för varm av strålningsvärmen från röret.
Ferrit går bra om man har rätt material. -61 som jag använder har relativt låg permabilitet och används ofta i högeffektapplikationer. Vi provade en gång att linda en anodchoke med okänd ferritstav och då sprutade det ferrit ur den när vi nycklade slutsteget

Vi har haft en del problem med anodchoken till 4-1000A PA tills vi satte tillräckligt mycket kylning på röret, förmodligen så var problemet att anodchoken blev på tok för varm av strålningsvärmen från röret.