2 LED och 2 brytare i avancerad koppling ?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
MrG78

Re: 2 LED och 2 brytare i avancerad koppling ?

Inlägg av MrG78 »

Hej !

Bifogar nån sorts schema på vad jag byggt.
U1 = SN74LS00, kopplat som en SR-vippa

Går ju ett leta på en diod som inte kräver så mycket kräm, men det vore trevligt att kunna få mer.

///Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

H.O's gissning stämde ju mycket bra.

Du måste ha förkopplingsmotstånd till lysdioderna! Alltså, ett motstånd i serie med varje lysdiod. Kör med typ 330 Ohm så blir det bra.

Sen så bör du ha ett "Pull-Up-motstånd" till varje ingång också. Som det är nu så när knappen inte trycks ner så är där ju *inget* på ingången, den måste vara antingen 1 eller 0. Så ett motstånd på typ 22k ohm mellan ingång och +5V är bra.

Och gärna en avkopplingskondensator också, typ 100nF mellan +5V och GND-anslutningen på själva kretsen, så fysiskt nära kretsen som möjligt.
H.O

Inlägg av H.O »

Yes, följ Klas-Kennys råd. Sen om du vill switch "mer" än vad 74LS00 klarar kan du som sagt ta ett halvledarrelä, t.ex 37-403-27. Om du tittar i dess datablad så ser du att "spolen" eller "ingången" faktiskt är en lysdiod och en sådan kan du ju driva med din krets. Om du vill kan du koppla dioden i halvledarreläet i serie med din vanliga lysdiod så ser du när reläet är till. Men du skall ha ett förkopplingsmotsånd.

Du svarade inte på frågan vad det är för last du ska driva, vilken spänning och ström - så ovanstående halvledarrelä kanske inte är optimalt.
MrG78

Inlägg av MrG78 »

Tack för all hjälp, verkligen uppskattat !
Avstörningskondensator har jag på plats, missade att rita ut den.
Men jag är inte riktigt med på förkopplingsmotstånd... ger inte det bara ännu lägre spänning på LED:en ?

Men ett sånt där relä såg ju fint ut, då kan jag ta 5V direkt på USB-porten och koppla in någon lämplig lampa, eller fler LED, något som lyser tillräckligt starkt.

Fast jag hittade på ett par lysdioder i mina lådor som lyste tillräckligt starkt, sågade till en liten pinne av plexiglas, filade på den så den fick en ruggad yta och en lysdiod i ena änden, lyste upp riktigt bra.
Har byggt in allt i en liten plast låda, ska provköras imorgon på jobbet :)

///Mats
MrG78

Inlägg av MrG78 »

Kameran har förstärkt ljuset en aning, men nått sånt här blev det.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej. En lysdiod drivs inte av spänningen, den drivs av strömmen som flyter igenom den och har ett relativt konstant framspänningsfall - som det heter.
Ju mer ström du kör genom lysdioden ju starkare lyser den. Just nu överlever din lysdiod för att 74LS00 inte klarar av att GE mer ström än vad lysdioden klarar av men om du t.ex tar lysdioden och kopplar den direkt över dina 5V från USB-jacket på datorn så är risken överhängande att lysdioden pajjar och även att du skadar datorn eller åtmisntånde att USB-porten "stänger ner".

Om du kopplar bort lysdioderna från kretsen så ser du att att den ger ganska nära 5V på sina utgångar. När du kopplar in lysdioden (utan förkopplingsmotstånd) så är det dioden som "drar ner" spänningen på utgången till ~2V (diodens framspänningsfall) - inte bra alls (har du känt på kretsen, blir den varm?). När du sätter dit ett motstånd så kommer det att begränsa strömmen och alla blir glada - inte minst dioden och IC'n.

EDIT: Snyggt!
MrG78

Inlägg av MrG78 »

Nu har jag byggt om den lite, märkte att när den hade varit inkopplad några minuter så växlade den automatiskt till den andra dioden. Måste varit för att jag inte hade något "Pull-up-mostånd"
Men nu har jag och nu verkar den stabil.

Har även satt dit förkopplingsmotstånd, 330 ohm blev lite för kraftigt, märkbart sämre ljusstyrka, tog lite lägre så blev det inte så märkbart.
Men helt klart ska jag sätta reläer, få se imorgon hur detta syns i en upplyst kontor.
MrG78

Inlägg av MrG78 »

Hej !

Ett tag sedan jag uppdaterade här men kretsen är färdig sedan länge.
Jag byggde den med de rekomenderade reläerna som styr varsin USB-port så man kan koppla in valfri USB-lampa och styra.
Har använt pullupmotstånd och allt som ni rekommenderat och det blev riktigt bra, lyckades även pressa ner allt i plastlådan.
Bifogar bild, och liten film finns här:

Tack för all hjälp, lärde mig en hel del av detta !

Med vänlig hälsning
Mats
Skriv svar