T: Lite större antal plast-prototyper

superx

T: Lite större antal plast-prototyper

Inlägg av superx »

Hej, jag behöver printa ca 100 enheter av en liten plast-detalj (längsta sidan mindre än 15mm). Finishen måste vara hög, och den behöver ha svart yta. Har gjort några med SLA-teknik tidigare, och de blev bra.

Vart vänder man sig för att göra sånt för rimliga pengar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: T: Lite större antal plast-prototyper

Inlägg av Meduza »

Shapeways?

Ekonomiskt är väl tveksamt men dom gör det iaf :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Eller http://www.digitalmechanics.se/
Inte billigt det heller tror jag.

Många här skulle nog kunna hjälpa till, men hög ytnoggrannhet ställer nog till det.
Har du bild på vad som är ok så kanske det är lättare att få napp.

Någon som skriver ut i ABS kan alltid behandla med aceton för väldigt fin yta.
superx

Inlägg av superx »

Tack, kollar med dessa!
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

Kolla även med i.materialise, finns lite bra info här:

http://i.materialise.com/faq

De erbjuder rabatt vid större beställningar (vet inte var gränserna går) vilket Shapeways inte gör.

Jag har en kompis (från USA) som har kollat på både Shapeways och i.materialise och kommer att använda den senare för sin produkt (100-tals till 1000-tals enheter).

Lite saxat från i.materialise FAQ:

--
Can I get a bulk discount for large orders?

Yes, for most orders in our 3D print lab, the unit price varies, depending on the quantity of copies. But we are also capable of handling really large orders and huge volumes, for which we can give you an offline price. Or just email contact @ i.materialise.com and we’ll get right on it!
---
Do you ship worldwide?

We ship to almost every country. When checking out, you can fill in your postal code and location. The total price will be updated to include the cost of shipping. Shipping is free on all orders above $99 or 99€.
---
Do I have to pay import tax on my order?

Unfortunately, duties and import taxes are not included in the cost of shipping. You should contact the customs office of the country to which your models are being delivered. There are no duties or import taxes for orders send to countries in the EU. The size of the import tax is determined by the classification of the traded product, and this is done based on a code we indicate on the shipment document, the so-called ‘harmonized code’. We ship models with the harmonized Code 39269097.

/Daniel
superx

Inlägg av superx »

Tack för tippsen! Ska spara länkarn till dess att det är dags nästa gång.

Beställde från http://www.gtp.se, vilka vi använt tidigare. Funkar bra, men det kostar ju några kronor.
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

Lite fler frågor:

- Vad är "rimliga pengar"?
- Behöver du ha en "blank" finish eller är det bara att det inte ska "se 3D-printat ut" (synliga "lager")?
- Det verkar vara en väldigt liten detalj. Det blir nog svårt med FDM, SLA passar nog bra men är dyrare. Hur är måtten i övrigt / vilken tolerans krävs?

Jag hittade också http://www.prototal.se som verkar kunniga efter en liten googling, men jag har ingen erfarenhet av dem själv.

Jag har själv beställt en enstaka detalj i SLA för ett par år sedan av Alphaform (Stockholm/Kista), det blev dyrt (2000kr) men halva kostnaden var initial behandling av modellen och sedan kunde jag ha fått plats med ett antal detaljer i en körning till en merkostnad av 200kr/detalj. Dina verkar mindre så det kanske går att få ner merkostnaden till några tior styck per körning?

PM:a mig om du vill ha mer diskussion.

/Daniel
Skriv svar