Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Oskar »

Jo den är riktigt bra! Jag har lagt in lite eldfast tegel i den, så den håller värmen ett tag. Kaminen är den huvudsakliga värmekällan i min lilla 85kvm herrgård.
Jag är nöjd med min reparation, det var skönt att slippa ha fläkten igång hela natten. Jo, jag skulle ju kunna ha en timer på fläkten bara .. men hur kul är det? :)

Jag passade på att fixa en extra filtrering av matningsspänningen till sensorn. Satte en 10uF konding ute vid sensorn, samt ett 220 ohms motstånd i serie med matningsspänningen, det skall begränsa strömmen till under 25mA, och då överlever sensorn en eventuell felkoppling också. Står tydligt i databladet för SMT160 :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Byte av kondensator på en PLC.
Den strömförsörjer minnet när strömmen är avstängd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Datorn startade inte i förrgår. Stendött.

Idag skruvade jag upp den och kom fram till att (som tur var) nätagget var dött.
Öppnade det, lös med kretskortet, då ser jag en konding med en bulle på.

Byte den och monterade tillbaka nätagget. Då startade den direkt! :tumupp:

Man vill inte tänka på hur mycket "hel" elektronik som slängs i onödan...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag öppnade ett dött datoragg för ett tag sedan, svullna lytar även i detta. Tyvärr hade de dragit med sig en handfull halvledare så det fick bli ett nytt.

Annars har jag lagat många prylar med dåliga elektrolyter.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

en flipdisc pixel vägrade, började med att byta plats på två pixlar , det hjälpte inte :-)

spänning direkt på spolen -> funkar.

mätte lite -> avbrott på ena dioden.

ful-lagning med en ny på baksidan med den trasiga kvar.
mobitec diod.JPG
funktionen bara finns där :D
fungerar.JPG
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det blev en dubbel, torkskåpets fläkt stod still, när jag lagade det eller när jag dammsög så hoppade övertempskyddet fel... Så fick ta isär och fixa det med.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Senaste var backlighten på en LCD-TV åt en kompis. Först såg jag bara att tre kondingar på PSU-kortet hade poppat och bytte dom, men sen såg jag även att alla på inverter-kortet hade poppat, och kabeln dit var svedd. Vi hittade ett nytt identiskt kort på eBay, men när jag skulle byta ut det visade det sig att den svedda kabeln hade fått kontakten på kortet att smälta ihop. Som tur var hittade jag några liknande kontakter i min skrotlåda, två stycken av halv bredd gick perfekt in efter lite modifiering med en tapetkniv. Efter att ha fixat en felkoppling pga. inobservantism, funkar den perfekt.

Kontakterna i skrotlådan kom från en LCD-projektor med bränt blått polarisationsfilter som jag slaktat några år tidigare. Den innehöll även sju (!) fläktar - en för varje LCD, en för linsen, en för lampan, en för PSU och en för nåt rutigt ljusfilter efter lampan men innan prisman.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har bytt lager i turbinen till en Atlas Copco vinkelslip, tyvärr så lyckades operationen så det blev ingen prydnad för bokhyllan denna gång heller. :mrgreen:
Här kommer lite bilder på själva turbinen:
Repen

Inlägg av Repen »

Intressant att det sitter en "riktig" turbin i den. Det trodde jag inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den där kan inte varit billig att tillverka från början ?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Repen: Det är bara i de dyrare maskinerna som det sitter riktiga turbiner, i dom flesta "vanliga" maskiner sitter det fortfarande lamellmotorer.

Glenn: Nej, dom är helt klart inte billiga, är rätt mycket maskinbearbetning i en motor. :)
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Lyckades reparera en bildskärm förra helgen. Har ingen erfarenhet eller ens någon proffesionell lödkolv (Clas Ohlson medell med mejsel spets) men jag tänkte att det kanske vore lite kul att försöka. Bytte en del elektrolyt kondensatorer på elsidan och nu fungerar skärmen igen (tidigare försvann bilden efter någon sekunds drift). Känner mig faktiskt lite stolt eftersom jag normalt sett inte sysslar med liknande saker.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag förstår känslan, CDR :) Jag fixade min 42"-TV som hade varit död i något år. Det tog typ 15 minuter från att jag plockade ner den från TV-hyllan tills den stod där igen, fullt fungerande! Även i det fallet svullna lytingar såklart :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Fixade blixten i min gamla Sony Mavica kamera. Efter lite pillande med reset och sånt så öppnade jag kameran och kollade. Mätte på matningen till blixt modulen. Hrm, ingen kontakt mellan moderkortet och blixten... Det visade sig att någon tidigare ägare har varit inne i kameran och pillat innan, och försökt "laga" + matningen till modulen. Dock, när detta gjordes så togs aldrig den gamla stumpen ut ur punch kontakten. Så tidigare ägare hade försökt att pressa ner 2st trådar i kontakten. Vilket inte riktigt gick så bra. Men med lite pillande så fick jag ur den gamla stumpen, tryckte dit tråden i kontakten. och se på fan! Det funkar fint!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Felsökt värmepumpen (luft/vatten). Ingen värme hemma, ingen felkod. Värmepumpen visar dock att det är 23grader varmt ute, det förklarar saken. Skruvar upp utegivaren och kollar lite, värmepumpen visar nu 37 grader.

Kopplar loss givaren och skruvar den i plinten inuti värmepumen, visar rätt temperatur.

Skalar om alla ledare och kopplar ihop. Funkar.
Sätter på locket på givaren, funkar inte.

Upprepar de två tidigare stegen med samma resultat.

Googlar givaren, ny kostar 750kr. Aggrr

Tänker att man borde kunna köpa motståndet på Elfa om man känner till data på detsamma. Ringer Nibe-support. Två minuter senare har jag lämnat min adress och en ett nytt motstånd är på väg hem, gratis!
Skriv svar