Tips: Att reverse-engineera kretskort (Luxor VCU)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Tips: Att reverse-engineera kretskort (Luxor VCU)

Inlägg av MiaM »

Med risk att jag kanske är captain obvious:

Det går ofta att följa banorna direkt när man tittar på ett kretskort, och fundera ut hur en krets är kopplad om man saknar schema. Det kan dock vara rätt mycket jobb.

Jag tog fram scannern, och la först en genomskinlig plastficka som skydd (fast flexiglas eller kanske helst en riktig glasbit, då med tejpade kanter som skydd, hade nog varit bäst) och ovanpå kretskortet som jag var nyfiken på.

Jag rattade en del på scannerns egen mjukvara för att få inverterad bild och så mycket höjning av kontrasten som möjligt. Kortet är egentligen ett klassiskt hålmonterat enkelsidigt pertinaxkort med grön skyddslack. Resultatet blev en rätt okej bild av kretskortslayouten.

För att sedan följa banorna så använde jag "magic wand"-funktionen i GIMP och pekade ut de ingående delarna i en signalväg. Med skift intryckt så kan man markera valfritt antal delar (och med ctrl intryckt kan man avmarkera sådant man markerat av misstag, man kan också backa med ctrl+z). När jag markerat en hel signalväg så valde jag färglägg och rattade fram önskad färg på den signalvägens bana.

I kortet jag visar bild på sitter det ett gäng kontakter överst, i övrigt finns inga anslutningar. Från höger till vänster är det en SCART-kontakt för A/V+RGB ut och ljud in, en 5-polig DIN (ljud), en sexpolig DIN för A/V ut, en 15-polig d-sub för digital RGB+synk in, en sjupolig DIN för digitala styrsignaler, tre sexpoliga DIN för A/V in varav den vänstra även har 12V-matning ansluten, och till sist en monoteleplugg för fjärrstyrning och en DC-plugg för matningsspänning. Det som ser ut som kontakter nere till höger är omonterade platser på kortet. Det verkar vara avsett för två monotelehonor.

Som ses så använde jag klarröd+klargrön dels för ljud ut och dels ihop med klarblå för RGB-signalvägen. Mörkröd och mörkgrön visar ljud från scart'en går till den 5-poliga din-kontakten. Rosa och turkos är höger respektive vänster ljudkanal för ingångarna, och orange är videoingångarna. Gul är video ut. Olika toner av blå-lila används för olika styrsignaler. Olika toner av orange-rosa är +12V och +5V, längst till vänster sitter en 7805-regulator.

Kortet sitter i en aluminiumlåda märkt "Luxor video control unit", uppenbart en tillsats för att få flera ingångar till en TV. Jag tror att monotelepluggen för fjärrstyrning emulerar en klassisk trådfjärrkontroll för japanska videos från första halvan av 80-talet. Luxor OEM'ade vad jag minns japanska VHS-spelare. På detta sätt kunde alltså TV'ns IR-fjärr användas för att styra en video som inte ens egentligen var avsedd att IR-styras. D-sub'en med RGB-ingången och den sjupoliga DIN-kontakten är avsedda för en text-tv-tillsats (eller liknande). Lustigt nog saknas en bygel (strax invid dsub'en) för att styra pin 16 i scart-kontakten och det verkar dessutom inte finnas någon logik för att "döda" pin 16 då RGB-ingången inte är vald. Den TV som ansluts har alltså egen möjlighet att växla till RGB-läge (eller så är RGB-ingångarna aktiva hela tiden, vilket vad jag förstått bryter mot SCART-standarden). Växlingen av ljud+videosignaler samt inväxling av olika motstånd för trådfjärremuleringen görs med totalt fem 4051:or.

Nu vet jag alltså vad kortet gör. Nästa fråga är dels ifall det fungerar (aluminiumlådan är skadad, troligtvis kortsluter lådan mot lödsidan) och vad jag ska ha det till. Jag antar att 4051-switchar inte är nån riktig höjdare för hifibruk, men eftersom ljudsignalerna direkt går in på OP-förstärkare utan någon annan belastning så kanske det kan låta helt okej. 4051 har klart fler ingångar (8) än vad som används här (4 bild, 3 ljud). Skulle jag vilja växla fler signaler så är det alltså "bara" att ansluta dem till 4051:orna.

Nån mer som använder den här metoden?
(Jag har jobbat med en klart större bild, den är krympt för forumvisning)
Luxor VCU.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Tips: Att reverse-engineera kretskort (Luxor VCU)

Inlägg av Micke_s »

Finns folk som har kört scannern på multilagerskort också. Då får man slipa med sandpapper för få innerlagren.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag fotade och ritade sen i ett separat lager... men att göra sådär var ju fiffigare. Men det borde ju räcka med att använda "fyll"-verktyget nästan?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det var ett nice trick. Bra att komma ihåg.

Ang. 4051 - om de går direkt i serie med OPns ingång har de inte så stor påverkan på ljudet iom den spänning som faller över switchfeten är låg , speciellt om du har små signalnivåer (< 0,5V) och rel hög matningsspänning (nära max)

de borde ge dist i nivå med < 0,01%THD om man ser till hur Rdson varierar.

Men någon resistans till jord måste det väl vara vid OPns ingång, annars får du djävulska DC offsettar då du switchar 4051 ingångar, OPn går ju till antingen + eller - . poff, poff i högtalarna....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man fotar av båda sidor på ett max dubbelsidigt kort och låter ett datorprogram matcha pixlar mot komponentben så bör det gå att skapa en lista med sammankopplingar (netlist). Layout borde gå det också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om man använder EDWin, så kan man importera avscanningar, och konvertera dem till Layout/Schema.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det något fritt program som har den funktionen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

När jag kom på den här idén så insåg jag att det var dumt att jag skrotade scannern jag råkade få med på köpet på ETA-auktionen, en trött Snapscan 1212P (parallellportscanner är ju rätt så 1900-talsmässigt, men det hade ju varit bra med en scanner som det inte gör så mycket om glaset blir repat på).

Jag snurrade till det om 4051:orna, det sitter motståndsbelastning i signalvägen mellan 4051 och utgångs-OP'n. 100k till +5V och 100k till jord. På ingångarna är det däremot bara en elektrolyt i serie utan några motstånd som drar mot 2,5V, d.v.s. det blir "poff"-ljud. Det är väl å andra sidan antagligen inget problem, eftersom burken styrs via de ospecade datapinnarna i SCART'en (10-12-14, här tror jag 10 och 12 används) och därmed kan TV'ns mikrokontroller först stänga av TV'ns ljud, styra denna burk att växla källa, och efter lagom time'ad paus släppa på ljudet igen.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

TomasL skrev:Om man använder EDWin, så kan man importera avscanningar, och konvertera dem till Layout/Schema.
Oj. En så otroligt smart lösning! Smått genialt faktiskt. Borde testas.
Någon som vet om fler program har stöd för liknande funktioner?
void

Inlägg av void »

I Diptrace kan man lägga in en skannad bild som bakgrund. Man får lägga till "pads & trace" manuellt förstås. Även i Circad går det bra.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

blueint skrev:Finns det något fritt program som har den funktionen?
Om du inte redan har hittat: Re: [kicad-users] Scanning PCB's into Kicad possible.

Har inte provat det själv, men det är definitivt noterat.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag hade iofs inte litat på något programs "OCR" funktion när det gäller att omvandla grafiska bilder till det vektorbaserade format de flesta cad program använder.

Kräver mycket handpåläggning för att man skall kunna garantera funktionen, och då är det kanske lika bra att börja med en nätlista.

Det är bara användbart när man verkligen måste reverse-engineera ett kretskort för att ett schema saknas.

RORR.

Rita om, rita rätt!
Skriv svar