Jag går i tankar att konvertera min unimat mk1b till CNC, i stil med det här och då jag är helt nybörjare gällande det här; frågor.
Antar att man kan använda sig av gamla hederliga NEMA17 för X & Y axlarna(?).
Hur är det med den roterande axeln, hur mycket krut bör det vara i en sådan större stepper motor?
Senare fråga:
Tänkte ordna något fäste i stil med det här och därmed kunna behålla fräsfunktionen.
Hur mycket klös bör det vara i fräsmotorn om man ska bearbeta aluminium, mässing och mindre arbeten i stål?
Vad kan en komplett fräsdel med motor, spindel osv gå på?
Allmänna tankar/idéer mottages Tacksamt!
Tack på förhand!
EMCO Unimat MK1 cnc konvertering
-
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: EMCO Unimat MK1 cnc konvertering
Spontant säger jag att du bör kliva upp till 23:or (men rekommenderar dig att välja något större/kraftigare svarv att utgå ifrån där du kan också köra med 23:or).
-
Hur mycket holding torque bör jag titta efter? Något sådant?
Om jag hade haft x antal tusen alt. resurser att bygga en, då hade det väl varit aktuellt med större svarv. Just nu får jag arbeta med vad jag har, tills jag bygger "dito".
Om jag hade haft x antal tusen alt. resurser att bygga en, då hade det väl varit aktuellt med större svarv. Just nu får jag arbeta med vad jag har, tills jag bygger "dito".
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Klart ett bra alternativ, du gör nog klokt i att titta på grejer som ev. kan användas till en större svarv framöver (övertygad att du kommer till det). Det svider en gång i lädret 
Bättre att satsa på överkapacitet nu än att börja kränga gammalt senare för att få in lusidorer för köp av bättre prylar.

Bättre att satsa på överkapacitet nu än att börja kränga gammalt senare för att få in lusidorer för köp av bättre prylar.
-
Precis, vilket är anledningen till att jag många månader levt på under 300-500kr per månad hehe. Jag föreställde mig i trådstarten att jag skulle behöva ~1000kr (aldrig tittat på större steppers än 17), så det kommer bli en fet. Det är en investering och kommer alltid till nytta, annars är det ett bra motiveringsverktyg minst sagt... Sen då monteringsplattan och elektroniken, det förstnämnda är inget problem och det sistnämnda ska inte spela någon roll direkt om stepperkretsarna kan bara ge en viss mängd ström (~2-2.5A TB6560AHQ). Det kommer vara löjligt långt över tillräckligt ändå.