Efter mitt första elcykelbygge, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=62022
har jag minst sagt fastnat för detta med eldrivna fortskaffningsmedel.
Mitt första KTM-bygge har rullat snart 100mil utan några som helst problem, bygge nummer två är snart färdigt (KTM-cykel modell dam till sambon, exakt samma komponenter som min egen), men jag känner att jag vill ha nåt mer lekbetonat, mer effekt, mer dämpning, grövre däck

Efter en hel del blocketsurfande hittade jag en väldigt prisvärd downhill-cykel som inhandlades från en väldigt trevlig skåning.
Kona är märket, Stab Deluxe är modellen. Inte min på bilden, men identisk förutom färgen på fälgarna.

Denna är lite extrautrustad med en Marzocchi Bomber Monster 03 framgaffel och Hayes Nine hydrauliska skivbromsar fram och bak.
Framgaffeln gör minsann skäl för sitt namn, "Monster" är det minsta man kan kalla den. Gissar att den ensam väger en bit över 10kg, så det blir ingen lättviktare detta. Enligt vad jag läst på nätet är detta en VÄLDIGT välrenommerad framgaffel av downhillåkarna. Har för mig slaglängden var 200mm, ställbar kompression och rebound.
Tanken i sin helhet är som följer
Ram: Kona Stab Deluxe
Däck: Maxxis Hookworm 26" 2,5" breda
Motor: Hubmotor "Cromotor" version 2, specad till 6000W kontinuerligt, finns folk som tydligen kör både 20 och 30kW ur dessa med modifierad kylning, men så bråttom att dö har jag inte... än...
Motorkontroller : LYEN 24FET, max 100A.
Batterier: Haiyin LiPO, 20S 20Ah. Mer exakt så är det 4S1P 20C 5000mAh i hardcaselådor, 20st.
BMS: Signalab 20S 30A med balansering. Kommer bara låta denna försörja kontrollern med styrström, samt vara med i laddningsprocessen, så 30A kommer inte vara systemets begränsning.
Laddare: Tror jag börjar med en av mina BMS Alloy Shell 600W, men lurar på att köpa ett Mastech labbaggregat 100V och 10A så blir det lite enklare.
Än så länge har jag kommit så långt att jag caddat upp egna dropouts som nyper BRA kring motoraxeln. En stor fördel med denna ramen var att det var löstagbara dropouts, så det var bara att kopiera infästningen och rita vidare på.

Motorn sitter i sin fälg, köpte den färdigekrad för enkelhetens skull.
Har förstärkt dropoutsen ytterligare för kraften som blir om man kör väldigt hög regen, 3mm rostfritt, går ingenstans...

Tack vare att motorn är nåt så in i h*lvetes bred, får det bara plats ett singlespeed frihjul och cykeln som sådan kommer vara enväxlad med ett 48T framdrev och 16T drev bak så man hinner trampa med litegrann iallafall.
Planen var att ha kvar original kedjespännare bak, men efter problem med att kedjan kuggade över vid belastning byggde jag mig en egen spännare och svarvade mig distanser så fram och bakdrev låg exakt i linje.

Nu berodde tydligen inte kuggningen på drev, spännare eller annat, utan på att kinesfrihjulet hade skarpa kanter som kedjan gärna klättrade på, så efter några minuter med slipmaskinen funkade det perfekt.
Kontrollern är en mastodont som mäter 250x140x70mm, och planen att ha den på nedre ramröret gick i stöpet då jag inte kunnat trampa runt med pedalerna om den suttit där.
En pakethållare från biltema inköptes, fick dock svetsas om lite för vinkel skulle bli bra, men annars blir det nog ett bra ställe att ha kontrollern på.
Och såhär står den idag. Cykeln är funktionsduglig att åka på med muskelkraft, med kartongmallar för kontrollern, samt en låda inuti ramen som ska husera säkringar, huvudbrytare och lite annat...

Jag har batterier på ingång från Frankrike http://www.haiyinstore.com/.
När de har kommit ska jag börja klura på en batterilåda. Nuvarande idé är att montera en låda längst uppe på framgafflarna som en cykelkorg. Kommer väga ca 10kg, men med tanke på hur baktung cykeln är redan så är det i sig inget problem. Vikten kommer dock högt upp vilket inte är bra, och det kanske ser lite fult ut men...
En annan tanke är att kapa det undre röret på ramen och bygga en låda där som huserar allting, problemet med det, förutom det uppenbara att svetsa i värmebehandlad aluminium, är att med min framgaffels slaglängd, så finns det stor risk att lådan slår i framhjul och/eller stenar och stockar om man är lite för våldsam.
Hur som helst måste jag ha hem batterierna innan jag bestämmer mig. Enklare när man kan sitta och pussla lite...