Plastmaterial att fräsa i
Plastmaterial att fräsa i
Har precis byggt klart min shapeoko CNC och skulle vilja fräsa i lite plast. Har provat biltemas plexiglass vilket bara kladdar, skulle vilja få tag i delrin eller ABS plast skivor är det någon som vet vart det går att få tag på? Eller vet någon någon hård plexiglass som funkar bra att fräsa i? (clasohlsson?)
Re: Plast material att fräsa i.
Classes akryl fungerar bra att fräsa kan jag säga av egen erfarenhet 
(biltemas är inte plexiglas utan en annan plast som suger att fräsa)

(biltemas är inte plexiglas utan en annan plast som suger att fräsa)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Plastmaterial att fräsa i
Nu har jag inte fräst!
Men jag gick ner till Glasmästaren och fick många olika sorters spillbitar! typ 150mm x 2000 x 5mm Blå , Vit osv.
Men jag gick ner till Glasmästaren och fick många olika sorters spillbitar! typ 150mm x 2000 x 5mm Blå , Vit osv.
Biltemas plastglas går jättebra att fräsa i men man måste ha aktiv kylning då smältpunkten ligger runt 70 grader har jag för mig.
Har fräst ganska mycket i det och med floodkylning går det som smör.
Det är ju ganska billigt så för att prototypa funkar det ju bra, sen är det säkert inte speciellt UV beständigt m m.
Har fräst ganska mycket i det och med floodkylning går det som smör.
Det är ju ganska billigt så för att prototypa funkar det ju bra, sen är det säkert inte speciellt UV beständigt m m.
Jag har fräst en hel del i polykarbonat, en mycket trevlig plast att fräsa i! Körde en hel del 3D-fräsning med en 6 mm fullradiefräs, då jäklar kunde man mata snabbt! Låg kring 5500 rpm och 3000-3500 mm/m med väldigt litet radiellt ingrepp och det blev riktigt fint!
Jag har också fräst en del i biltemas skivor och tyckte att det gick helt okej. Kyler med vatten och såpa, typ 8-10 krpm och väll en 1000mm/min.
Har kört maskindelens PA6 med, men där får man efterarbete snittet lite då det blir skägg på över kanten..
Polykarbonat (lexan) tycker jag är mycket trevligare att fräsa i än PMMA (plexiglas) som bara kladdar..
Ikeas skärbrädor är annars mycket trevliga att fräsa i, säkert beroende på att de är så mjuka..
Har kört maskindelens PA6 med, men där får man efterarbete snittet lite då det blir skägg på över kanten..
Polykarbonat (lexan) tycker jag är mycket trevligare att fräsa i än PMMA (plexiglas) som bara kladdar..
Ikeas skärbrädor är annars mycket trevliga att fräsa i, säkert beroende på att de är så mjuka..
Tusen tack för alla svar ska prova vidare lite så kommer jag med en uppdatering.
Ni som har lite koll, när det kladdar ska man öka framöringen? Hur djupa snitt ska man ta(Z)? 1-2mm per lager?
Ni som har lite koll, när det kladdar ska man öka framöringen? Hur djupa snitt ska man ta(Z)? 1-2mm per lager?
Mycket riktigt, kladdar det så ökar du matningen. Min erfarenhet av kladdande plast är att man måste köra ganska grunt, 1-2 mm låter rimligt, jag testade 4 mm (minns inte vad det var för plast, den var genomskinlig iaf), och det kladdade igen helt hysteriskt. Dubblade matningen och halverade skärdjupet och det gick som smort.