Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag kör ethernet för styrprogrammet så det är enkelt då QT har egna libs för det som heter QNetwork. I själva configurationsmjukvaran som snackar via USB så kör jag qextserialport, http://code.google.com/p/qextserialport/

Tror inte att qextserialport fungerar i Android.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har fräst lite kort. Några ULN2003A drivarkort, några kort till ethernetmoduler för openASC och några peak-hold kort som ska användas för att modifiera effektmätarna.

En sak jag inte tänkte på när jag gjorde den nya revisionen av effektmätare var att 16-bit A/D omvandlarna jag använde var långsamma och jag tänkte inte på att jag behövde sampla kanalerna exakt samtidigt för att få en bra SWR-mätning. Det gick bra tidigare när jag använde inbyggda A/Dn i microcontrollern (10 bitar och betydligt snabbare) och man hade kunnat göra ett filter för att hantera de få ggr det blev lite galet. Nu är den för långsam för att ta tillräckligt mycket mätvärden för att kunna göra något vettigt filter så jag tänkte prova sätta dit peak-hold kretsar (LF398) som gör det möjligt att i princip sampla värdena samtidigt. Anledningen varför jag satte 16-bitar A/D var att jag ville ha högre precision uppe vid höga effekter eftersom själva RF-detektorkretsen är logaritmisk. Nu har det inte någon större betydelse dB-mässigt men när man ska tuna slutsteg osv är det trevligt om stegen inte är på tok för stora.

Det verkar väl fungera men jag behöver testa lite hur stor hold-konding jag ska ha och även varför min ena kanal just nu inte fungerar :) Det dryga med LF398 är att den behöver +/- matning, men eftersom jag tänkte ha alla effektmätare i samma 19" racklåda (och SG3P/SK3W har även sina 6 mätare i samma låda) så kan man ju bara ta något lämpligt nätagg och sätta in.

Bild
Lite kort

Bild
Monterat och under testning

Bild

Bild
SM2LIY IC-735 och couplers av den typen som SG3P/SK3W använder.

Bild
Couplers och en 200w dummy load i bakgrunden
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Antar att en hembyggd "generera minusspänning"-oscillatorkrets inte är så poppis i radiosammanhang? :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Egentligen är det väl inget problem eftersom det går att filtrera bort det mesta. Men det finns gott om nätdelar (t.ex. ATX-agg) som har +/- spänning.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, inte mycket skoj händer som är värt att uppdatera tråden med. Jag skriver mest en massa kod till openASC och har väl lite smått börjat planera våren/sommarens projekt. Jag tog även idag och tittade lite mer på inbandelektroniken som jag aldrig verkar få klar, den är så tråkig bygga på vilket gör det inte lättare. Jag har iaf lite fort ritat upp ett kort jag tänkte fräsa till veckan för att kunna få in vertikalen i hela systemet på ett smidigt sätt på båda radiorna.

Jag tänkte ta och jobba in lite tid nu i helgen och åka ner till Burträsk kanske redan på Onsdag kväll. Då blir det några dagar där för att försöka få stationen körduglig igen. Jag har just nu motivation att för att köra ARRL CW som går den 16-17e Februari men vi får se om stationen är körduglig och motivationen infinner sig även om ett par veckor. Annars blir det väl att leka lite i den remote, fungerar rätt bra det också.

Så om jag nu åker ner på Onsdag så kommer det bli mycket uppdateringar under veckan och helgen, för det finns massor att göra.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, en liten uppdatering då. Jag åkte ner till stationen i Onsdags em efter jobbet för att spendera till och med Måndag på plats. Planen var/är att få igång så den i princip är redo för tävlingar igen och jag har väl lyckats hyffsat. Det är ju fortfarande 1.5 dag kvar innan jag åker uppåt igen för att arbeta. Jag hade lite funderingar på att köra tävling nästa helg men jag har inte riktigt suget nu, vi får se hur det känns i veckan men förmodligen tar jag och kör den remote eller möjligen om tjejen vill åka ner så kanske det blir lite sporadiskt aktivitet i tävlingen.

Jag har grejat vidare och försökt bygga upp shacket igen som det var innan fast betydligt prydligare. Jag fick även igång pekskärmen som körs från servern (linux) och den styr huvudradions openASC-box, primärt för att kunna byta riktning snabbt och enkelt. Det blev så pass bra så jag får nog lov att beställa en till skärm för radio 2. Nu fattas det väl bara att jag införskaffar en till MKV eller annan bra radio så har vi shacket ungefär så komplett som jag hade tänkt mig när jag köpte stället. Det är alltid skönt att ha grejorna på plats, så man i princip bara kan slå igång sakerna när det vankas tävling.

Jag låste även fast radiorna med kedjor bak i väggen, så nu får man jobba rätt hårt om man ska lyckas stjäla dom med larm tjutandes osv.

Jag ska tillverka lite jordpaneler när jag kommer upp till Luleå igen så ska jag även jorda all utrustning med rejäla kopparflätor.

Jag ska även försöka få igång SM2LIY IC-7400 för remotelyssning igen. Fast det har avverkats i skogen så hälften av alla lyssnarantenner är paj, tur nog så ska de inte gallra där igen förän om 25 år...

Jag behöver fixa en kamera som är tålig och hyffsad, dessa bilder suger (tagna med mobilen).

Bild
Bandpassfilter

Bild
Filtren för radio 1 och 2 monterade

Bild
Ett steg i rätt riktning

Bild
Touchskärmen för att rotera antennerna

Bild
Före

Bild
Efter, fortfarande lite skrot liggande på golvet men det är bara lösa kablar.

Bild
Före

Bild
Efter, är väl fortfarande några kablar att dra men inte så många

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Radio 3, remote fast Granger används på radio 1 för tillfället. Den kommer förmodligen mest användas på radio 4 under tävlingar

Bild

Bild
Satte dit ett vägguttag på väggen som styrs från webswitchen sponsrad av SM2O. Möjliggör omstart av grejorna remote vilket alltid kan vara bra.

Bild
Nätdelar som styrs av webswitchen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag gjorde en liten video där jag styr stationen från Luleå.

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var mycket kul att se! Verkar fungera alldeles utmärkt. :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har du alltså en "fjärrkontroll" som ser ut som frontpanelen på en vanlig radio? Intressant! Jag hade alla gånger trott att allt rattades med mus+tangentbord+skärm på datorn.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det finns några radior som är byggda för att monteras i bil, dvs med löstagbar frontpanel. Det är en sådan variant fast med en förlängd sladd. Ger enormt mycket mer känsla än att sitta och klicka med en mus.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har pysslat lite på slutet med att hjälpa Microbit 2.0 AB att utveckla en antennswitch för remotestyrning (http://www.remoterig.com/wp/?page_id=1793). Så nu får vi hoppas den säljer bra!

Det blev även en vända ner till stationen. Jag hade inte planerat någon aktivitet i ARRL SSB som gick i helgen, men då SM0W hade planerat en arbetsresa upp norr och frågade om vi skulle köra ARRL så sa jag att vi kunde väl försöka få till någon aktivitet iaf. SA0AZT följde även med SM0W upp norrut och jag tror han uppskattade det. Tävlingen gick inte bra, det var urusla konditioner men med tanke på det så blev väl resultatet hyffast ändå.

På Torsdag em märkte jag att något hänt till rotorn på 60m masten. Jag misstänkte att en fas hade lossnat vid motorn då jag snubblat på kabeln sist jag var dit och hade inte roterat efter den. Så efter jag öppnat upp den och kollat så bekräftades det, så fixen var enkel. När jag snurrade masten märkte jag dock att den verkade ha en massa is i bottenlagret så det blev till att värma med blåslampa så började den snurra normalt. Men när SM2XJP sedan provade snurra såg jag att bottenplattan till lagret snurrade med masten så jag fick lov att svetsa fast den.

Bild

Bild
Taket lyft, tur nog hade det varit töväder så all is/snö hade tinat bort från taket

Bild
Skåpet

Bild

Bild
Pelle var ut och fixade 300gr bävern

Bild
SA0AZT kör radio

Bild
Värmer med blåslampan

Bild
Och svetsar fast bottenplattan

Bild

Bild

Bild

Bild
Done!

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag är på jakt efter en trafo som ger ca 600V sekundärspänning på
230V primär. Är för gallerspänningen till ett rörslutstegsprojekt. Behöver vara minst 200VA
sm6u

Inlägg av sm6u »

Alldeles för lite liv i den här tråden nu. Följt den i flera år nu, med stort intresse :-)

Förrförra helgen var jag norröver och körde radio, vi lyckades matcha de sämsta konditionerna i mannaminne med visuellt norrsken. I början på denna video hörs SJ2W med kraftigt aurorascatter:

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, men det kommer var så lugn :) Jag har mest hållit på och samlat grejor till ett slutstegsbygge med QBL 5/3500, designat lite kort åt det osv. Snart så börjar byggandet och då blir det gott om uppdateringar igen. Väntar på min RAGE 2 såg från England innan jag kan såga till och svetsa ihop ett chassie.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kunde man läsa mer om dendär remoteprylen här btw? :)
(Förstår principen men vore skoj att studera närmare, mest för att jag tyckte den var cool)

Edit, "Radio 3, remote fast Granger används på radio 1 för tillfället...."

-
Skriv svar