LordofSwe skrev:Jag är nybörjare när det kommer till elektronik så jag har inte terminologin helt korrekt. Du har helt rätt att det är en 5v-regulator jag menar. Jag har kopplat in den enligt koplingsschemat. (Pin1:12v in, Pin2: GND, Pin3:5v out). Beräkningen är för alla 4-kanaler d.v.s för den röda, gröna, blåa och vita dioden, för att räkna ut effektbehovet för att driva dioden.
Ok, låter rätt med regulatorn. Men effektbehovet är inte samma sak som förlusteffekten i regulatorn -- snarare tvärt om! Räkna så här:
Varje kanal drar 0,7A -> totalt 4*0,7 = 2,8A
Spänningsfall över regulatorn: 12V-5V=7V
Effektförlust i regulator: 7V*2,8A = 19,6W (aj! kört)
Jag tror aldrig du kommer att kunna köra den dioden med 10W på 12V in om du inte använder någon switchad lösning.
Liknande PWM? låter som många fler komponenter är alla komponenter för varje kanal?
Ja, PWM men med återkoppling och lågpassfiltrering. Det behövs en spole och en konding per kanal, samt antagligen ett motstånd för strömmätningen. Man brukar också använda en frihjulsdiod per kanal för att öka effektiviteten. Det finns även kretsar som kombinerar en switchregulator samt ett antal linjärregulatorer. Switchdelen skapar en gemensam spänning med lite lagom marginal för alla dioderna, och sedan regleras den sista biten med linjärregulatorerna.
Jag har nog inte kommit riktigt så långt i projektet än. Dioden är inkapslad i en IKEA armatur som består av ett aluminiumhus dioden är monterad på en Aluminiumplatta med sprön som pekar ut mot aluminiumet chassiet. Jag är inte riktigt säker på att detta kommer att räcka men just nu kommer jag inte så långt att jag lyckas driva hela dioden. Jag försöker lösa ett problem i sänder

Jag förstår! Tänkte bara varna lite, för den dioden lär inte må så bra om du kör den på 10W utan kylning. Handlar nog om sekunder innan den blir farligt varm, och de kostar ju några kronor.
Snyggt kort, Är det för serie produktion? (eller kan man få tag på sånna kort till bra pris för testproduktion?) kör själv på toner metoden som gäller. Jag hade själv fundering på DMX drivning med blev I2C istället som det har större möjlighet för mer komplex information att skickas.
Hobby-bruk. DMX-delen har jag inte haft behov av än, så den är inte implementerad i mjukvaran (eller testad). Jag kan skicka ett kort om du vill, men det är rätt otestat och inget nybörjar-projekt att löda. MLF32/QFN32-kapseln är rätt liten: