Styrning av permobilliknande fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Styrning av permobilliknande fordon

Inlägg av GuruX »

Jag och Zeus håller på med i ett litet projekt.
Ett fordon (vill inte avslöja för mycket) som kommer att drivas med två motorer från antingen en permobil eller en truck.

Styrningen kommer att likna den hos ett fordon med larvfötter. Alltså kommer den ena motorn att stå still alternativt backa när den andra går framåt.
Dessutom ska ju saken gå framåt och bakåt också, men då är det samma håll samtidigt på motorerna.

Motorerna är på 24V och drar max 13,8A.

Vi vill naturligtvis ha en steglös styrning (alternativt väldigt många små steg), annars kan det gå lite väl snabbt.

Fordonet styrs nog bäst med skjutreglage, det enklaste vore egentligen att ha två stycken reglage, ett för varje motor.
Uppåt blir framåt, och nedåt blir bakåt. Stillastående blir i mitten.

Någon som har en bra idé?
Vanliga små skjutreglage klarar oftast inte så stora strömmar, och jag känner inte till något som polvänder när man drar det "under noll".
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Kolla in min krets till hydrokoptern, I princip så är det fyra sådana kretsar du behöver fram/back till varje motor. Sen får du modifiera kretsen så att den styrs av en skjut-pot i stället för en radio mottagare. Om ni behöver ett fartreglage som drar mer ström så är det bara ett parallellkoppla mer fet-transistorer, ni kan möjligtviss behöva tillsätta en mosfet-drivare så att ni får snabba överslag.

13,4 A låter lite för en sådan stor motor, är det stall strömmen. En motor drar mer ström under belastning. Så för att få ett bättre värde på strömmen ska ni hålla fast motorn och se vad den drar när den inte snurrar.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Man ska naturligtvis inte låta potentiometrar styra strömmen direkt, utan här använder man PWM (pulsbreddsmodulering).
Potentiometern styr bredden på pulserna.

Radiostyrda modeller använder sånt till elmotorer.
PWM gör att man får rejält med kraft även på låga varv.

Kretslösningar finns lite här o där, t.ex på de engelska sidor som handlar om robotar (de som krigade på TV).

Hör av dig annars så sänder jag över ritningar...

Janne

P.S
Kan man få fordonet klassat som handikappfordon så är det ok att framföra det på trottoarer och inne i affärer.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

RDX* skrev:Kolla in min krets till hydrokoptern, I princip så är det fyra sådana kretsar du behöver fram/back till varje motor. Sen får du modifiera kretsen så att den styrs av en skjut-pot i stället för en radio mottagare. Om ni behöver ett fartreglage som drar mer ström så är det bara ett parallellkoppla mer fet-transistorer, ni kan möjligtviss behöva tillsätta en mosfet-drivare så att ni får snabba överslag.

13,4 A låter lite för en sådan stor motor, är det stall strömmen. En motor drar mer ström under belastning. Så för att få ett bättre värde på strömmen ska ni hålla fast motorn och se vad den drar när den inte snurrar.
Jag skulle tippa att det är stallströmmen då motorn också är märkt med 250W vilket ger ungefär strömmen 10,4A.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

nu blir jag nyfiken. Men jag antar att det iafa inte är något roligare byggen än vår sofi :) hon är svår att slå. Jag orkar inte leta reda på någon bättre bild på henne just ju, men om någon vill ha så finns det. http://www.student.liu.se/fritid/
Fast vi fick tag i färdiga motor styrningar så det är inte någon hemma byggd kraft elekronik i den. Men jag funderar på att bygga ett nytt fordon på liknande tema, och denhär gången blird det hemma bygge på hela elektoniksidan.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

danei skrev:nu blir jag nyfiken. Men jag antar att det iafa inte är något roligare byggen än vår sofi :) hon är svår att slå. Jag orkar inte leta reda på någon bättre bild på henne just ju, men om någon vill ha så finns det. http://www.student.liu.se/fritid/
Fast vi fick tag i färdiga motor styrningar så det är inte någon hemma byggd kraft elekronik i den. Men jag funderar på att bygga ett nytt fordon på liknande tema, och denhär gången blird det hemma bygge på hela elektoniksidan.
Nja, något liknande blir det, till att börja med. Men inte exakt likadant.
Det är väl den där soffan som jw-vittnen har byggt?
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

janne66 skrev:Man ska naturligtvis inte låta potentiometrar styra strömmen direkt, utan här använder man PWM (pulsbreddsmodulering).
Potentiometern styr bredden på pulserna.

Radiostyrda modeller använder sånt till elmotorer.
PWM gör att man får rejält med kraft även på låga varv.

Kretslösningar finns lite här o där, t.ex på de engelska sidor som handlar om robotar (de som krigade på TV).

Hör av dig annars så sänder jag över ritningar...

Janne

P.S
Kan man få fordonet klassat som handikappfordon så är det ok att framföra det på trottoarer och inne i affärer.
Har addat dig på ICq så kan vi snacka vidare om ritningarna.
Så länge får du gärna förklara vad PWM egentligen är.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

gurux:

Jo, PWM (pulsbreddsmodulering) innebär att man istället för att låta strömmen gå genom en resistor för att styra spänningen, så pulsar man strömmen istället.

I ditt fall så sänder man korta pulser med 24 V till motorn.
0 fart = inga pulser alls. halv fart= fyrkantvåg 50/50 förhållande. Hel fart = ström på hela tiden.

_________ -__-__-__- _--_--_--_ ---_--- _--- --------------

Genom att låta transistorerna antingen leda, eller inte leda alls, så blir det bara små värmeförluster.
Motorn blir också stark genom att det hela tiden är 24V som den matas med. det är bara hur tätt pulserna kommer som man reglerar.

Vad man behöver är bara en enkel krets som ger en justerbar fyrkantvåg med lämplig frekvens.
Byggs t.ex med 555-timerkrets.

Nästa modul är att bygga själva kraftelektroniken som ska styras av dessa pulser.
Sen kan man krångla till det lite med olika lösningar för fram/back å sånt.

Jag har enkla ritningar om du vill bygga å testa med en liten motor.
Det är ju bra om man testat lite innan man bygger nåt för större strömmar, så man vet att det funkar som man tänkt.

----------------------------------------------
PÅ bilskroten kan man hitta motorer till vindrutetorkare att labba med.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

janne66 skrev:gurux:

Jo, PWM (pulsbreddsmodulering) innebär att man istället för att låta strömmen gå genom en resistor för att styra spänningen, så pulsar man strömmen istället.

I ditt fall så sänder man korta pulser med 24 V till motorn.
0 fart = inga pulser alls. halv fart= fyrkantvåg 50/50 förhållande. Hel fart = ström på hela tiden.

_________ -__-__-__- _--_--_--_ ---_--- _--- --------------

Genom att låta transistorerna antingen leda, eller inte leda alls, så blir det bara små värmeförluster.
Motorn blir också stark genom att det hela tiden är 24V som den matas med. det är bara hur tätt pulserna kommer som man reglerar.

Vad man behöver är bara en enkel krets som ger en justerbar fyrkantvåg med lämplig frekvens.
Byggs t.ex med 555-timerkrets.

Nästa modul är att bygga själva kraftelektroniken som ska styras av dessa pulser.
Sen kan man krångla till det lite med olika lösningar för fram/back å sånt.

Jag har enkla ritningar om du vill bygga å testa med en liten motor.
Det är ju bra om man testat lite innan man bygger nåt för större strömmar, så man vet att det funkar som man tänkt.

----------------------------------------------
PÅ bilskroten kan man hitta motorer till vindrutetorkare att labba med.
Det finns speciella H bryggor där man kan ställa in åt vilket håll motorerna ska gå genom att skicka vissa signaler till H bryggan. Det finns sedan en enable pinne för att motorerna ska gå igång och där kan man skicka in PWM signalen.

L293 är en sådan krets. Hinner tyvärr inte leta reda på den. Leta lite på google. (Jag tror den hette sådär iaf :D)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det är jag som är zeus och det är jag som bygger det här med GuruX.

Vi får se hur det hela blir men vi har nu en flyttlåda full med roligheter efter en dag på skroten, bl a två styrspakar, väldigt nice.

Vi får se hur detta projekt utvecklar sig och vi får hoppas att det blir bra.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

janne66 skrev:gurux:

Jo, PWM (pulsbreddsmodulering) innebär att man istället för att låta strömmen gå genom en resistor för att styra spänningen, så pulsar man strömmen istället.

I ditt fall så sänder man korta pulser med 24 V till motorn.
0 fart = inga pulser alls. halv fart= fyrkantvåg 50/50 förhållande. Hel fart = ström på hela tiden.

_________ -__-__-__- _--_--_--_ ---_--- _--- --------------

Genom att låta transistorerna antingen leda, eller inte leda alls, så blir det bara små värmeförluster.
Motorn blir också stark genom att det hela tiden är 24V som den matas med. det är bara hur tätt pulserna kommer som man reglerar.

Vad man behöver är bara en enkel krets som ger en justerbar fyrkantvåg med lämplig frekvens.
Byggs t.ex med 555-timerkrets.

Nästa modul är att bygga själva kraftelektroniken som ska styras av dessa pulser.
Sen kan man krångla till det lite med olika lösningar för fram/back å sånt.

Jag har enkla ritningar om du vill bygga å testa med en liten motor.
Det är ju bra om man testat lite innan man bygger nåt för större strömmar, så man vet att det funkar som man tänkt.

----------------------------------------------
PÅ bilskroten kan man hitta motorer till vindrutetorkare att labba med.
Typ som en dimmer man har hemma då?
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

janne66 skrev:gurux:

Jo, PWM (pulsbreddsmodulering) innebär att man istället för att låta strömmen gå genom en resistor för att styra spänningen, så pulsar man strömmen istället.

I ditt fall så sänder man korta pulser med 24 V till motorn.
0 fart = inga pulser alls. halv fart= fyrkantvåg 50/50 förhållande. Hel fart = ström på hela tiden.

_________ -__-__-__- _--_--_--_ ---_--- _--- --------------

Genom att låta transistorerna antingen leda, eller inte leda alls, så blir det bara små värmeförluster.
Motorn blir också stark genom att det hela tiden är 24V som den matas med. det är bara hur tätt pulserna kommer som man reglerar.

Vad man behöver är bara en enkel krets som ger en justerbar fyrkantvåg med lämplig frekvens.
Byggs t.ex med 555-timerkrets.

Nästa modul är att bygga själva kraftelektroniken som ska styras av dessa pulser.
Sen kan man krångla till det lite med olika lösningar för fram/back å sånt.

Jag har enkla ritningar om du vill bygga å testa med en liten motor.
Det är ju bra om man testat lite innan man bygger nåt för större strömmar, så man vet att det funkar som man tänkt.

----------------------------------------------
PÅ bilskroten kan man hitta motorer till vindrutetorkare att labba med.
Åkaj, då var det som jag trodde att det var.

Motorer har vi många att labba med. Så det är lugnt. Några ställdon också, ganska lattjo prylar.

Använder du din ICQ? Tänkte mest eftersom att du inte var online.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

ICQ

Inlägg av janne66 »

Jo, på jobbet har jag den igång.
Hemma orkar datorn inte med tyvärr...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl den där soffan som jw-vittnen har byggt?[/quote]

Japp det stämmer. Så du kände redan till den. Kul. jw är jag och ett gäng polare. Av erfarenhet kan jag säga att ett sådant bygge är lättare att styra med två stjutpottar, men det ser roligare ut med en spak.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Dagens fynd: Plywood och fin-fina hjul....8)

Man behöver bara gå in i en butik och säga att man gör ett projektarbete så får man ta vad man vill ha. Riktigt trevligt.

Vi behöver fortfarande Ritningar och mer tips hur vi kan lösa det hela.

Alltså: Styrning av motor på 24v, både framåt och bakåt, detta med hjälp av en PWM-krets.

Vi har fått väldigt mycket hjälp från janne66, tack så väldigt mycket Jan, men vill gärna höra vad andra säger om det hela.
Skriv svar