Stirlingmotortråden! :)
Re: Stirlingmotortråden! :)
Om det är samma bil vi tänker på, så är det en Ford taunus med en modifierad V4-motor.
Bilen användes som bruksbil i över 1000 mil, och det med manuell växellåda. Imponerande!
Bilen har stått utställd i många år på Malmö-museum.
Därför gjorde jag en resa dit, enkom för att se bilen.
Det hela vart en besvikelse, ägaren hade hämtat tillbaka bilen några månader titigare, så det vart en nitlott.
Jag ska ha bilder på motorn någonstans, troligtvis på en trasig hårddisk.
Lasp:
Jag vill minnas att motorn och bilen byggdes på UnitedStirling, och inte Kockums.
Men jag kan minnas fel.
Bilen användes som bruksbil i över 1000 mil, och det med manuell växellåda. Imponerande!
Bilen har stått utställd i många år på Malmö-museum.
Därför gjorde jag en resa dit, enkom för att se bilen.
Det hela vart en besvikelse, ägaren hade hämtat tillbaka bilen några månader titigare, så det vart en nitlott.
Jag ska ha bilder på motorn någonstans, troligtvis på en trasig hårddisk.
Lasp:
Jag vill minnas att motorn och bilen byggdes på UnitedStirling, och inte Kockums.
Men jag kan minnas fel.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Stirlingmotortråden! :)
Helt rätt säter.
Jo det var den bilen. Så jag har iallafall åkt med den!
Men med gamla gubbar så är det så att jag fortfarande säger
Findus om Nestlé
Gullfiber om Isover
Boliden om Kemira
LB eller SFL om Scandlines!
och Kockums om United Stirling. Så visst var det så!
Jo det var den bilen. Så jag har iallafall åkt med den!
Men med gamla gubbar så är det så att jag fortfarande säger
Findus om Nestlé
Gullfiber om Isover
Boliden om Kemira
LB eller SFL om Scandlines!
och Kockums om United Stirling. Så visst var det så!
Re: Stirlingmotortråden! :)
Bild på underdelen till motorn V4X1!
Bilägare Håkansson på bild.
Bilägare Håkansson på bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Bland Stirlingmotorns nackdelar är ju just att den har svårt att accelerera och funkar bäst på ett fast varvtal. Där Ford inte lyckades med Stirlingmotorn pga detta så borde ju en el-hybrid vara utmärkt, då kan man få extra kraft från batteri när man startar eller ska accelerera, eller likt prius, köra helt på batteri kortare sträckor inne i stan. En ottomotor (vanlig bensin-bil-motor) har verkningsgrad på 30% under de absolut mest optimala förhållandena. Skulle nog gå att få hygglig effektivitet i en stirling för bildrift också.Lasp skrev:Det är det det handlar om. Ta vara på det trygga, lagra och använd efter behov.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Men vad vinner man på att ha en stirlingmotor i en bil då ?
Stirlingmotorn har absolut sina fördelar, men i en bil ? vad ska man driva den på för värmeskillnad då ? elda bensin eller ?
Vad hade den där forden för värmekälla ?
..Man kan gnälla hur mycket man vill på ottomotorn, men hur man än ser på det är det den motorn som funkar bäst i en personbil.
Stirlingmotorn har absolut sina fördelar, men i en bil ? vad ska man driva den på för värmeskillnad då ? elda bensin eller ?

Vad hade den där forden för värmekälla ?
..Man kan gnälla hur mycket man vill på ottomotorn, men hur man än ser på det är det den motorn som funkar bäst i en personbil.
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Stirlingmotortråden! :)
Snart får jag vara med här!
För jag la precis en order på denna:
http://www.aliexpress.com/snapshot/221047831.html
180kr kan jag avvara till en leksak/prydnassak.
Återkommer om den levereras till mig med lite bilder och kanske en film.
Sen blir det väl modd med magneter och spolar så man får ut nåt av den också.
För jag la precis en order på denna:
http://www.aliexpress.com/snapshot/221047831.html
180kr kan jag avvara till en leksak/prydnassak.
Återkommer om den levereras till mig med lite bilder och kanske en film.
Sen blir det väl modd med magneter och spolar så man får ut nåt av den också.

Re: Stirlingmotortråden! :)
Det lockande med stirlingmotorn tycker jag är att man kan köra den på allt möjligt som brinner. Man skulle kunna köra en seriehybrid på ved eller vad som helst. Vore coolt att köra till jobbet på ved, tycker jag. Överskottsvärmen leds in i kupén.
Fast stirlingmotorn verkar i allmänhet ha både sämre verkningsgrad och sämre effektdensitet än en vanlig fyrtakts bensinmotor. Så om man kör motorn på vanligt handelsbränsle ser jag inte någon vinst med att använda en stirlingmotor, i alla fall inte i dess nuvarande utvecklingsgrad.
Fast stirlingmotorn verkar i allmänhet ha både sämre verkningsgrad och sämre effektdensitet än en vanlig fyrtakts bensinmotor. Så om man kör motorn på vanligt handelsbränsle ser jag inte någon vinst med att använda en stirlingmotor, i alla fall inte i dess nuvarande utvecklingsgrad.
Re: Stirlingmotortråden! :)
För att köra till jobbet på ved behövs ju bara en sån här:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Stirlingmotortråden! :)
FormerMazda:
Om den kommer hem som den ska, så ska jag beställa sån och ha på kontoret.
Stirling motorer är fascinerande saker.
Om den kommer hem som den ska, så ska jag beställa sån och ha på kontoret.
Stirling motorer är fascinerande saker.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Stirlingmotortråden! :)
Det är ju så också att Stirlingmotorn är vibrationsfri och rätt tyst. Bara det!
Men var är den verkliga verkningsgraden då?
Men var är den verkliga verkningsgraden då?
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8405
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Stirlingmotortråden! :)
När det gäller verkningsgrad så ger den väl bensinmotorn en match. Men klart är att den inte är någon ersättare för bensinmotorn i en bil.bearing skrev:Fast stirlingmotorn verkar i allmänhet ha både sämre verkningsgrad och sämre effektdensitet än en vanlig fyrtakts bensinmotor. Så om man kör motorn på vanligt handelsbränsle ser jag inte någon vinst med att använda en stirlingmotor, i alla fall inte i dess nuvarande utvecklingsgrad.
I detta PDF-dokument finns en hel del matnyttigt om beräkning av stirlingmotorer.
Utdrag:
• High potential efficiency (Carnot limit). In practice the best Stirling engines can
have efficiencies of 40% or more. The record for heat input to electrical power
output is held by Stirling Energy Systems for one of their solar dish Stirling
engines, at 31.25% of solar energy converted to grid-level electricity [40].
Re: Stirlingmotortråden! :)
Men allt beror ju på vad man har för värmekälla, om värmeskillnaden är låg blir väl verkningsgraden mycket sämre också.
Och vad har man för värmekälla i en bil ? tja.. fossila bränslen ?
Och vad har man för värmekälla i en bil ? tja.. fossila bränslen ?

Re: Stirlingmotortråden! :)
Om han får det att funka verkar det bättre att samla ihop kompetenserna här på forumet och bygga en kopia i stället. I princip alla byggen jag sett här har högre kvalitet. Jag till och med jag svetsar bättre än honom, gjutningarna som visats upp här ligger i en annan division är hans. Vissa delar finns det nog bättre produktionsmetoder för.netrunner skrev:
Men, men... För den som känner för att riskera 5760kr för att kanske få en 1kW motor så är länken här:
och en blogg har han också http://volodesigns-sterlingproject.blogspot.se/
Synd att killen insisterar på att göra allt på egen hand. Mycket bättre om han hade kontakt med några olika små kinesiska verkstäder som kunde tillverka delarna billigt.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Om Forden har bensin eller diesel som drivmedel vet jag inte. Men det är något av dessa.
Glenn:
Jag håller med dig helt.
Att köra en Stirling på flytande bränslen känns ganska meningslöst.
Det som ligger i mitt intresse är eldning med fastbränslen.
Det är ju här som Stirlingmotorn har sin potential.
Sen kan det ju vara intressant att studera dieseldrivna stirlingmotorer för att lära sig lite motorkonstruktion.
Det är av den anledningen jag tänker lägga krutet på en brännare samt värmeväxlare.
Det spelar ingen roll om man lyckas bra med motorkonstruktionen, om fastbränsleeldningen inte fungerar.
En bild på Forden, med V4X35-motor.
Glenn:
Jag håller med dig helt.
Att köra en Stirling på flytande bränslen känns ganska meningslöst.
Det som ligger i mitt intresse är eldning med fastbränslen.
Det är ju här som Stirlingmotorn har sin potential.
Sen kan det ju vara intressant att studera dieseldrivna stirlingmotorer för att lära sig lite motorkonstruktion.
Det är av den anledningen jag tänker lägga krutet på en brännare samt värmeväxlare.
Det spelar ingen roll om man lyckas bra med motorkonstruktionen, om fastbränsleeldningen inte fungerar.
En bild på Forden, med V4X35-motor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Stirlingmotortråden! :)
Precis! Typ pellets, eller vad man nu har till godo! Att köra på bensin/diesel etc är nog dumt. Men det är ju en finess att kunna välja fritt.bearing skrev:Det lockande med stirlingmotorn tycker jag är att man kan köra den på allt möjligt som brinner.
Hittade ett forum till http://www.stirlingengine.com/forums/ fast inte enormt befolkat, avdelningen "Power-producing Stirling Engines" verkar intressant, läser tråden om Merrick Lockwood som var med och utvecklade ett elverk för militären på sent 70-tal, klart intressant läsning.