Parallellkoppling av strömkällor?
Parallellkoppling av strömkällor?
Hej! Jag har som projekt att göra en laddare med solceller. Jag vill ha mer ström, vilket jag tänker att jag då behöver parallellkoppla mina två solceller, stämmer detta? och är det någon som har en bra källa för det?
Tack på förhand
Tack på förhand
- Klas-Kenny
Re: Parallellkoppling av strömkällor?
Ja, det går fint. Dock måste du ha en diod i serie med varje solcell för att förhindra att ström kommer ut från den ena och vidare in genom den andra.
Jag ska parallellkoppla två solceller, men behöver verkligen jag dioder för båda? Det blir ju skapligt stort spänningsfall med flera och därför undrar jag.
Det blir lägre spänningsfall med två dioder än med en. Om du behöver dioder beror ju på hur du ska använda den.
Du behöver en diod för varje solcell som du inte vill att strömmen ska kunna gå in baklänges genom...
-
Och med 0,5V från varje solcell och 0,3-0,7V spänningsfall över dioden sååå.
Tänk om, gör rätt - seriekoppla istället och switchreglera till den spänningen du behöver.
Tänk om, gör rätt - seriekoppla istället och switchreglera till den spänningen du behöver.
Vart skriver ts vad han har för solceller och vilken spänning dom ger?
Går det inte switcha dom växelvis och ha en
kondensator på varje som laddas upp i frånläget?
Kanske blir större förluster än 2 dioder?
kondensator på varje som laddas upp i frånläget?
Kanske blir större förluster än 2 dioder?
Då är jag ganska övertygad om att det på marknaden råder en begreppsförvirring, för söker man på "solcell" (exvis kjell.com) så kan hitta man varianter med alla möjliga spänningar.danei skrev:Solceller ger ca 0,5V. Det går inte att få ut mer.
När du säger solcell antar jag att du menar en enstaka cell och att det är den som lämnar 0,5V, och att de som säljer solceller med högre spänningar egentligen menar X antal solceller seriekopplade för att ge Y antal Volt?
Exempel:
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -ma-p44016
Eller är jag ute och seglar?
TS: Vad är det du har köpt för något egentligen?
Det rör sig om ordklyveri! En solcell är en enda och de ger runt 0,5V. Ett solcellspanel (solpanel) har fler solceller i serie (och kanske parallell också) och kan ge ut högre spänningar.
Solceller i serie kan ha vilken spänning som helst. Nu sa han uttryckligen mina två solceller. Alltså 2*0,5V. Jag kan ju utgå från att han menar någon annat än han skriver, men det blir så rörigt om alla antar en massa saker ur tomma luften.
Kjell skriver fel. Det är antagligen 4 celler i serie.
Kjell skriver fel. Det är antagligen 4 celler i serie.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"det blir så rörigt om alla antar en massa saker ur tomma luften."
Är verkligen det enda alternativet att ta saker ur tomma luften ?
Då vill jag tipsa om ett bättre alternativ:
Det blir mycket trevligare om man har ett lite öppet sinne och inser att alla inte benämner saker likadant.
(Jodå, den metoden fungerar även när man ska skriva till nya medlemmar.
)
Är verkligen det enda alternativet att ta saker ur tomma luften ?
Då vill jag tipsa om ett bättre alternativ:
Det blir mycket trevligare om man har ett lite öppet sinne och inser att alla inte benämner saker likadant.
(Jodå, den metoden fungerar även när man ska skriva till nya medlemmar.

Alternativet är att fråga om personen verkligen menar det den skriver, vilket inte heller brukar vara populärt att göra i var och varannan tråd.