Mina 3D-skrivare
Re: CNC Fräs som 3D skrivare
ah! Tyckte att det såg lite misstänkt långsamt ut (siffrorna alltså, de jag läste fel) 

Jag har skrivit ut en bit i 200 mm/s. Prusa är inte så stabil i sådana hastigheter men med en stabil och bättre kalibrerad
3d-skrivare kan man få bra resultat tycker jag. Annars är det här mitt test: där jag använder Linuxcnc och gecko g540 för att se hur de beter sig:
3d-skrivare kan man få bra resultat tycker jag. Annars är det här mitt test: där jag använder Linuxcnc och gecko g540 för att se hur de beter sig:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Intressant tråd. Följs med stort intresse. Haft samma idé i tankarna innan men blev ett helt eget 3D printerbygge istället, till för och nackdel...
Tack warpcore! Posta gärna en bild på ditt bygge här i tråden!
Jag tycker att det är mycket intressant det här med 3d skrivare.
Jag tycker att det är mycket intressant det här med 3d skrivare.
Det är bra att du provar ut en massa Boris. Jag gillar att du kör speed-tester mm så att man får reda på vart gränserna ligger och möjligen sträcka dem lite. Man lär sig alltid något av att läsa ett inlägg med lite tester i. Antingen så tar man till sig utfallet rakt av eller så tänker man sig att man själv minsann skulle göra raka motsatsen.
Jag hoppas att man kan har någon nytta av mina tester. Här är samma bit utskriven i 60 mm/s och med en lagerhöjd på 0.3 mm .
Temperaturen var 195 grader.
Temperaturen var 195 grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du har lite svängningar i hörnen va? Går det att spänna fast maskinen bättre?
195 grader är inte det lite kallt?
195 grader är inte det lite kallt?
Det är sant det du säger, Agwan. Efter mina 'speed tester' blev det så. Det går att skruva och kalibrera bättre.
Jag tänker bygga en som är mer stabil och med exempelvis reglar i trä. Min Prusa ses som en testskrivare och kanske även ett verktyg för att skapa en ny skrivare. Den duger för mig och det jag tänker bygga.
Annars är Prusa en trevlig skrivare men som blir lite ostabil vid högre hastigheter. Sedan är det ju roligare att bygga något eget.
Jag tänkte först bygga en i aluminium men nu tycker jag att man kan finna stabilitet med trä också. Kanske med träreglar i måtten 45 x 45 mm.
Är lite sugen på att bygga en med kulskruvar, dock har jag inte bestämt mig än.
Jag tänker bygga en som är mer stabil och med exempelvis reglar i trä. Min Prusa ses som en testskrivare och kanske även ett verktyg för att skapa en ny skrivare. Den duger för mig och det jag tänker bygga.
Annars är Prusa en trevlig skrivare men som blir lite ostabil vid högre hastigheter. Sedan är det ju roligare att bygga något eget.

Jag tänkte först bygga en i aluminium men nu tycker jag att man kan finna stabilitet med trä också. Kanske med träreglar i måtten 45 x 45 mm.
Är lite sugen på att bygga en med kulskruvar, dock har jag inte bestämt mig än.
Jag har en kort plan där när det gäller kulskruvar. När vikten och belastning är låg, som i fallet med 3D-skrivare och pick and place så räcker det med en skruv och en skena. Så hållet man vikten nere också. Men nu när jag sett de där maskinerna med tre vertikala skenor så kör jag nog hellre så.
Nu vet jag inte vad du menar med maskinerna som har tre vertikala skenor?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Lite OT
Någon som sett denna typen dvs Rostock som bas för plasma skärare, tittar smått på att ev göra en kombinations maskin 3D skrivare och plasma skärare?
Någon som sett denna typen dvs Rostock som bas för plasma skärare, tittar smått på att ev göra en kombinations maskin 3D skrivare och plasma skärare?
Det borde väl funka bra också, allt som inte behöver någon vidare kraft. Går ju med kraft också, men då krävs det en massa mer stabilt tänkande.
Jag tycker en pick and place borde funka, bara man får till noggrannheten tillräckligt. Som jag ser det beror noggrannheten på hur långa armarna till plattformen i mitten är i förhållande till hur långt det är mellan de vertikala skenorna. Kortare armar ger höger noggrannhet men mindre slag. Har funderat på om det går att göra en kombo. Om man lutar de vertikala skenorna så att de är närmre varandra i övre änden, då borde slaget på plattformen öka där och man når ut att hämta komponenter, och så går man ner och placerar med hög noggrannhet.
Jag tycker en pick and place borde funka, bara man får till noggrannheten tillräckligt. Som jag ser det beror noggrannheten på hur långa armarna till plattformen i mitten är i förhållande till hur långt det är mellan de vertikala skenorna. Kortare armar ger höger noggrannhet men mindre slag. Har funderat på om det går att göra en kombo. Om man lutar de vertikala skenorna så att de är närmre varandra i övre änden, då borde slaget på plattformen öka där och man når ut att hämta komponenter, och så går man ner och placerar med hög noggrannhet.
Ja just det! Den har jag faktiskt sett live på någon mässa för länge sedan. Det är egentligen smartare eftersom man bara behöver tre roterande axlar och inget linjärt. En glappfri växel så borde tillräcklig precision gå att nå.