Första MWh producerad!
Förmiddagen den 2:e april passerade elmätaren 1000kWh.
Total produktion för mars månad är 924 kWh.
Då hade jag bortfall tre dagar, bl.a. för omkopplingen jag skrev om tidigare, samt ett snötäcke som fick invertern att spåra ur.
Hade dessa tre dagar varit utan krångel hade jag inte varit långt från 1000kWh under bara mars månad.
Jag har fört bok och avläst värden varje dag, och t.o.m. 4:e april har jag tillverkat 1119 kWh varav jag förbrukat 787 kWh och sålt 332 kwh.
Alltså har jag sålt ca 30% vilket stämmer bra med mina antaganden.
Sen 23:e mars har jag haft en dagsproduktion på ca 42 till 48 kWh vilket har gett nya angenäma problem. Jag har svårt att förbruka energin.
Jag vill ju helst använda den själv. Är jag bortrest en dag har ca 50-60% gått till Fortum. Är jag hemma under dagtid och kör disk, tvätt samt en byggfläkt (3-fas, 2,5 kW) i ett kallt garage som är under uppbyggnad lyckas jag göra åt ca 60-80% själv.
Inverterproblem.
Morgonen den 20:e mars låg det ca 5 cm snö på panelerna. Under eftermiddagen var det mesta borta men invertern vägrade producera.
Jag stängde av och startade om men det hjälpte inte, den bara varnade för hög spänning och kopplade ner i "protective shutdown".
Jag skrev till KACO och de svarade dagen efter att jag skulle uppgradera programvaran. Jag gjorde så och strax började den producera igen.
Den 20:e och 21:e gav bara 6 resp 2 kWh p.g.a detta krångel. Visserligen var det snö en halv dag och lite mulet. Men motsvarande dagar borde ge ca 20 kWh i alla fall.
Webservern i invertern hänger sig ibland och vägrar svara resten av den dagen. Tydligen är detta ett känt problem och jag hittade ett tyskt(?) forum med många diskussioner kring detta.
Som tur är fungerar invertern ändå och producerar, men det är lite tråkigt att man inte kan följa med över nätet.
Varje morgon startar den dock om av sig självt och då fungerar det igen.
KACO är på väg med ytterligare en programuppdatering framöver.