Enstens CNC-tråd

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Enstens CNC-tråd

Inlägg av ensten »

Ok nu har jag stegat igenom koden och det ser nu ut så här: (mina kommentarer i rött)

Message( "Auto Zeroing..." ) Bla, bla
If IsSuchSignal (22) Then Här kontrolleras något (har inte fått svar på vad 22 står för) "Om sant kör nästa rad, annars gå till 'End If'"
code "G31 Z-3 F20" Kör koden G31 vilken är en kod avsedd för bl.a touchoff. Här händer ingenting med Z-axeln
While IsMoving() Här väntar vi på att maskinen ska köra klart, vilket aldrig blir något problem eftersom Z står still
Wend Gå tillbaka till 'While' så länge Z rör sig
Call SetDRO( 2, .060 ) Spara 0-punkten men kalkylera med tjockleken på touch plate
code "G1 Z1" Lyft Z. Detta körs dvs Z höjs inställt antal enheter
End If Klart

Kopplingen som är gjord nu tänder "Digitize LED" vid kontakt.

Vad är fel?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du provat byta 22 till 10 som du har detta inkopplat på och du kan se att den porten reagerar.

Tyvärr har jag inte kört touchprobe men kommer att göra detta framöver, kommer då troligen att använda screenset BLUE där allt sånt är inbyggt och klart.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ok nya bud, för det första har jag fått det att fungera! :bravo:

Det jag gjorde var att lägga touch plate över +5V och pin 10 i BoB, sedan klickade jag ur "Active low" i Input Settings.

Jag har också noterat att det fungerar inte att köra det lilla skriptet om Z är för långt ifrån 0.
Nästa steg blir att testa ett bättre/mer kompetent skript, nu när jag vet att det fungerar rent elektriskt.
Om någon vet vad "IsSuchSignal (22)" gör och framför allt vad står siffran 22 för? :humm:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har nu en annan fråga.

När jag provkör ett kretskort (kör i en gammal akrylskiva) så går det hyfsat med borrsekvensen men sedan efter att kört isoleringen av en ledningsbana så kör den några millimeter över arbetsstycket, trots att det står rätt siffra (-0.200) i GUI't.

Är det någon inställning i Mach3 som gör detta? Det är precis som om den tappar nollpunkten i Z-led.

Någon som har idé om var jag ska börja leta?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det din touch plate och vidhängade kod som strular (kan det vara dubbelstuds?), använd mätklockan och kolla om den går ner till samma 0 hela tiden.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag var också inne på det så därför så körde jag med manuell nollställning, dvs körde ner stiftet till jag nuddar plattan, därefter nollställer Z. Dum fråga kanske, men måste man köra "Regen Toolpath" när man har nollat axlarna?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta och testa utan att blanda in gkod, kolla så du repeterar till samma hela tiden med att ge kommandon via MDI.

Använd bara mätklockan, kör ner mot bordet tills du har lite rörelse i klockan - nollställ Mach och likaså mätklockan. Jogga upp och ner och kommendera via MDI G0Z0 alt G1Z0F50 om vartannat.
Då ska klockan stanna på samma ställe alla gångerna (ja det kan diffa nån tusendel).

Antar att maskinen år i lod/våg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kan det ha med dessa inställningar att göra?
Skärmavbild 2013-03-10 kl. 12.30.47.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej de där inställningarna ska inte ha med det att göra. Att det står -0.2 i GUIt tyder ju iaf på att MACH3 tycker att den har kommenderat dit. Hur funkar det med touchplaten, när du trycker ner den, nollar det oavsett om ett program är igång eller inte? Funderar på om du får störningar och/eller har någon skum konfiguration.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova nu med det jag skrev i mitt förra inlägg, skippa borrar/gravyrsticklar, gkod och touch bara för att verifiera att det står rätt till mekaniskt.
Verifiera att maskinen står i lod/våg så kan man enklare utesluta det mekaniska och sen gå vidare.

Efter detta kan du börja ha ett verktyg i och ha klockan som referens och se om en touch alltid kommer till samma läge på klockan.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har nu företagit en omfattande test. Maskinen fungerar mekaniskt, men följande (som torde ha med någon inställning att göra) uppträder.

När jag kör MDI: "G1Z0F50" (efter att joggat uppåt och nollställt) kvitterar Mach3 med ett pling men inget händer. Testade detta med X och Y och samma sak. Då gjorde jag så att jag noterade vad Z hade för läge (ex. +3.2345) Jag skriver in "G1Z-3.2345F50" Z går tillbaka till "0".

Alltså "G1Z0F50" uppfattar maskinen som "gå 0 units med feed rate 50" dvs rör dig inte ur fläcken.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad får du för felmeddelande i rulltext fönstret nertill?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Inget felmeddelande. Kommandot är nog korrekt, men 0 mm förflyttning.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ställ dig på Z10, MDI G0Z0 = vad händer?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Inget händer
z0 uppfattar maskinen som förflytta dig 0 units. Medan Z35 skulle förflytta Z +35 units från den plats den för närvarande befinner sig.
Skriv svar