"Jag har haft tillfälliga spänningsfall i bilen....tror jag. Jag tänkte därför kontrollera kolen, men det krävde att jag demonterade hela generatorn för att kunna kontrollera dem."
"Jag monterade därför generatorn igen och då laddade den ingenting alls.

Så den laddade innan du plockade isär den?
Då är det ju rimligt att anta att något hände när du satte ihop den igen.
Har du undersökt det?
Vad är det för generator, med tanke på att du var tvungen att plocka isär den för att kolla kolen?
De brukar bara vara ett par skruvar på sidan.....
"Tyvärr verkar laddningsregulatorn vara dyr, ca. 700:- så frågan är om jag ska köpa en ny regulator elelr om jag ändå måste köpa hela generatorn. Det är därför jag skulle vilja ställa en diagnos..."
Vad skulle vara en bättre kostnad för att få den att fungera?
Dvs vad tror du diagnostiseringen skulle kunna ge?
Om du har kollat det uppenbara så är det förmodligen något som är trasigt.
Kan du felsöka regulatorn själv? Eller generatorn utan regulator och kol?
Om inte så måste du förmodligen betala en verkstad för att fixa det.
Om något då är trasigt så blir det ju dyrare än om du skulle byta regulator själv.
Om du byter regulatorn kan du dra slutsatsen om det var den som var trasig, eller om generatorn behöver bytas.
Du hamnar alltså ändå troligast på en summa över 500kr, oavsett vad som är trasigt
så länge det inte är någon enkel grej som du missat.
Alltså behövs ingen "diagnostisering", speciellt inte om du tyckte 700kr var dyrt.
Sedan är ju frågan om du vill sitta och vänta på att någon eventuellt någon gång
kommer på någon typ av diagnostisering som ger dig ett svar oavsett om
det är jordfel eller trasig regulator eller fel ihopsatt generator.
När man lagar elektronikprylar så får man ofta chansa lite och löda bort en misstänkt grej
för att mäta upp eller byta ut och se ifall det var den grejen som var orsaken.
Det finns ingen direkt sätt att enkelt mäta på en till synes livlös apparat och direkt få svaret.
Genom att istället gå igenom hela kedjan, från spännings-ingång och framåt så kan man
beta av misstänkta komponenter och tillslut ringa in exakt vad som var felet.
Det är samma sak med bil-el, så länge man inte är extremt insatt och kan dra en slutsats
utifrån att mäta på typ vad som helst. (Ungefär som de som ser på radioantennens vibrationer att 3ans tändstift är slitet.

Nästan 300 personer har läst tråden, men än så länge har ingen kommit med något sådant tips.
Frågan är hur länge du vill ha bilen stående.
Fin bil förresten!