Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
En programstyrning med ett Propeller Proto Board till en Como skärmaskin.
Det var för mycket jobb att laga den gamla.
Edit:
Vissa lödningar blev inte bra och det beror på att jag missade att göra större pads för genomförningshylsorna så när jag borrade så blev padsen skadade.
Det var för mycket jobb att laga den gamla.
Edit:
Vissa lödningar blev inte bra och det beror på att jag missade att göra större pads för genomförningshylsorna så när jag borrade så blev padsen skadade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
- Klas-Kenny
- Electricguy
Nepp, dom är donerade från en tysk kompis!
Dom kommer från en utrensning på hans jobb. Och dom köper väldigt mycket från Farnell. Så kolla där.
Fabrikatet på polskruvarna är Bürklin iaf. Kontakterna vet jag inte, annat än att det är 2mm bananer.
EDIT: Här är banan kontakterna http://se.farnell.com/hirschmann-test-m ... /dp/497228
Polskruvarna hittade jag inte. Men den typen som bara är ett uttag finns det några olika.
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... 7%2B204065

Dom kommer från en utrensning på hans jobb. Och dom köper väldigt mycket från Farnell. Så kolla där.
Fabrikatet på polskruvarna är Bürklin iaf. Kontakterna vet jag inte, annat än att det är 2mm bananer.
EDIT: Här är banan kontakterna http://se.farnell.com/hirschmann-test-m ... /dp/497228
Polskruvarna hittade jag inte. Men den typen som bara är ett uttag finns det några olika.
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... 7%2B204065
Senast redigerad av Electricguy 7 mars 2013, 17:20:53, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Ah, ja, på Farnell och liknande är de ju inte så svåra att hitta, jag hoppades på Ebay eller Dx eller så, för kaffepengar. 

- Electricguy
Hehe okej. Njae, dessa är av någon form av kvalitet..
Kabeln jag använde är 0,5mm^2 silikon kabel från Kjell&Co

Kabeln jag använde är 0,5mm^2 silikon kabel från Kjell&Co
Ett snabbt hack för att få ihop ett 5V interface mot 90:- skjutmåtten från Lidl (och alla andra kinesskjutmått). KISS, två NPN och fyra resistorer.
Electricguy: Såg din fulmodd av denver radio. Du borde testat loopantenn. Så hade du sluppit vålda. Den loopantenn jag tänker på behöver bara vara nära radion. Jag byggde en radio med mykit system7. Enklast möjliga men med radiator jord och lång sladd i rummet. När min "denver" placerades nära ovan så förbättrades mottagningen markant. Min "denver" har fått glapp i multi strömbrytarn
. Jag får hålla lätt tryck i längdsled, för att den skall funka.

- Mizzarrogh
Wise, nu blev jag nyfiken, har de dessa här i stan? Är dedär prisvärda?
Blev väldigt sugen på att göra en sådan grej.
Blev väldigt sugen på att göra en sådan grej.
Ja, finns här på lidl, annonsvara, så de kan ta slut, var inte så många kvar igår när jag var där. Dom andas ju inte direkt kvalitet, lite rangliga och kärva, men för 90:- så är de OK tycker jag. En snabb isärplockning och rengöring så blev den bra mycket följsammare. Men inget jag skulle förlita mig på om jag byggde en raket... 

- Mizzarrogh
Hoppas det finns kvar på måndagkväll då man är tillbaka.
Har du mer bilder på bygget?
(förstår principen men tyckte detta var intressant som sagt)
Har du mer bilder på bygget?

(förstår principen men tyckte detta var intressant som sagt)

Wise, ritning på interfacet? Antar att du ska plocka in det i en PIC eller likande sen?
Mizz > Jag kankse ska dit och köpa ett till, ska jag köpa ett eller ett par till dig också på en gång om det finns kvar?
X-IL > Har ingen ritning på pränt, men det är bara ett basmotstånd, en NPN trissa och en ett pullup motstånd. Och så x2 då det är data och klocka som skickas. Signalerna inverteras. Kunde väl gjorts snyggare med dubbelriktade nivåkonverterare och spänningsreglering till skjutmåttet.. menmen, det får bli senare. Vet inte hur den kommer användas, ska ge bort i pressent idag
Men antar att det blir koppling mot Arduino. Här är mer information http://www.robotroom.com/Caliper-Digital-Data-Port.html
Och en alldeles för obeskuren bild...
X-IL > Har ingen ritning på pränt, men det är bara ett basmotstånd, en NPN trissa och en ett pullup motstånd. Och så x2 då det är data och klocka som skickas. Signalerna inverteras. Kunde väl gjorts snyggare med dubbelriktade nivåkonverterare och spänningsreglering till skjutmåttet.. menmen, det får bli senare. Vet inte hur den kommer användas, ska ge bort i pressent idag

Och en alldeles för obeskuren bild...
- Mizzarrogh
Gärna det. Tar två i så fall (tänkte ge ett omoddat till brorsan). , men annars kan jag ju knalla upp själv efter jobbet på måndag som sagt (Nej, jag knarkar inte som P... trodde...
).
Om du eventuellt har lust kanske vi kunde byta komponenter av det som fattas för mig?
(så kan du få någonting annat du saknar istället)
Skall läsa länkarna ordentligt så man får en bättre uppfattning om projektet.
Om detta funkar tillräckligt bra får man ju grejer till en tiondel av priset för riktiga grejer menar jag.
Edit, tar tre om det går bra?

Om du eventuellt har lust kanske vi kunde byta komponenter av det som fattas för mig?
(så kan du få någonting annat du saknar istället)
Skall läsa länkarna ordentligt så man får en bättre uppfattning om projektet.

Om detta funkar tillräckligt bra får man ju grejer till en tiondel av priset för riktiga grejer menar jag.

Edit, tar tre om det går bra?