Feldiagnostisera bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Zäta »

Hej!

Generatorn i bilen laddar inte längre. Kan jag på nåt sätt avgöra om det är laddningsregulatorn eller nåt annat som är fel? Jag vill så klart inte köpa en helt ny generator om det bara är laddningsregulatorn som det är fel på.

Tack!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11822
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Klas-Kenny »

Börja med att kolla hur slitna kolen är.
Nerre
Inlägg: 27176
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Nerre »

Du vill nog inte feldiagnostisera då (eftersom det innebär att man ställer fel diagnos), du vill nog felsöka eller diagnostisera.

Jag har inte hundra koll på bilel men det borde väl gå att mäta spänningen direkt från generatorn för att se om den fungerar.
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av bearing »

Jag lagade generatorn på en Colt nyligen. Det första jag gjorde var att konstatera att den laddade dåligt, d.v.s lägre än 14V på batteriet med motorn igång. Sedan öppnade jag generatorn för att titta på kolen. Visade sig att dessa var i nyskick. Men jag upptäckte en dålig lödning mellan lindningstråden för en fas och likriktaren. Fixade lödningen, sedan fanns >14V på batteriet, och allt fungerade som det skulle.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26483
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av JimmyAndersson »

Lyser laddlampan?

Enklaste felsökningen är att kolla kolen i generatorn. Börja där.
De behöver bytas om de ser ut såhär:

Bild
(Hälften hade nötts bort...)


Regulatorn och kolen sitter i samma reservdel.
Kostar inte mycket pengar och går fort att byta.
Do it! :) (så länge inte bilen är ny förstås.. då kan de inte ha hunnit nötas ner.)
nixs
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 december 2012, 20:23:09

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av nixs »

Om det är enkelt att komma åt kolen eller inte beror ju på hur generatorn sitter tillgänglig på bilen. Mät och se hur många volt den ger att börja med. Lyser laddlampan i bilen?
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Zäta »

Jag har haft tillfälliga spänningsfall i bilen....tror jag. Jag tänkte därför kontrollera kolen, men det krävde att jag demonterade hela generatorn för att kunna kontrollera dem.
Jag tyckte kolen verkade okej eftersom jag fick trycka ihop fjädrarna som trycker ut kolen med ca 1 cm när jag monterade kolhållaren igen. Det kanske är för lite?!?

Jag monterade därför generatorn igen och då laddade den ingenting alls. :(

Jag tyckte det verkade konstigt och tänkte att jag hade nåt annat fel. Jag demonterade generatorn igen och har provkört den med borrmaskinen, men den verkar inte ladda alls....

Så för att svara på frågan om laddningslampan. Den lyste efter åtemonteringen.
Tyvärr verkar laddningsregulatorn vara dyr, ca. 700:- så frågan är om jag ska köpa en ny regulator elelr om jag ändå måste köpa hela generatorn. Det är därför jag skulle vilja ställa en diagnos...
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Variosboy »

När du provkörde den med borrmaskinen, hade du den ansluten till ett batteri då? Var detta även anslutet vi en lampa in på samma stift som lampan i bilen är ansluten? (Den tunna kabeln som går till generatorn)
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Zäta »

Ja, jag hade den ansluten till batteri. Jag utgick från att jag måste magnetisera rotorn ju!?

Däremot är jag osäker på hur den här smala kabeln ska vara kopplad till en lampa. Är den kopplad från plus på batteriet, via en lampa till stiftet på generatorn?
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 641
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av kricka »

Vad är det för bil? Jag tänkte mest på om det är en gammal hederlig generator eller en modern där laddningen styr från kombiinstrument panelen eller liknande.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av ghost_rider »

Tillfälliga spänningsfall låter mer som glapp än dåliga kol?
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Kjelle »

Jordfel är annars vanligt, dra en kabel mellan generatorhölje och motorblock.

Kjelle
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av Zäta »

Bilen är en Volvo v70 -00, gamla modellen.

Det var just för att utesluta jordfel och annat som jag provkörde generatorn utanför bilen. Och nu laddar den inte, varken i eller utanför bilen....
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av anders_w »

Zäta skrev:Däremot är jag osäker på hur den här smala kabeln ska vara kopplad till en lampa. Är den kopplad från plus på batteriet, via en lampa till stiftet på generatorn?
Laddningslampan måste sannolikt vara ansluten för att det hela ska fungera. Lämnade du den "smala kabeln" oansluten får du göra om testet. Kanske är grundproblemet trasig lampa eller avbrott i denna kabel?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27353
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Feldiagnostisera bilgenerator

Inlägg av danei »

Det är bra mycket bättre att mäta på plats innan man börjar skruva. Är det jordfel så har man en spänning mellan generator chassi och bilens jord. Har haft det felet på en gammal bil. En annan var det helt enkelt remmen som behövde spännas, fast det inte lät så. Men kolen är inget ovanligt fel.
Skriv svar