Klammorna köpte jag från England. För varje panel jag satte upp borrade jag allt eftersom passande hål i skenorna.
Klammorna fästes med skruv M8x45 insex och M8 vingmutter.
Vingmuttern passade bra under skenan och tack vara den bockade kanten snurrade den inte runt.
Tips: Märk insexnyckeln så den syns i gräset. Detta är min andra nyckel, märkt med vit tejp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Strax till höger om takstegen har jag tillfälligt tagit bort nockplåten och borrat några hål in till vinden.
Fyra VP-flexrör skall leda ner kablarna, en kabel i varje rör.
Jag kopplar panelerna i två serie-slingor, 18 st till vänster om stegen och 24 st till höger.
EDIT: OBS! Kopplingen är ändrad till 21 paneler i varje slinga p.g.a. för hög spänning. Se sid 4 i denna tråd.
Senast redigerad av bit96 10 mars 2013, 16:35:23, redigerad totalt 1 gång.
Invertern heter KACO Powador 12.0 TL3.
Den har två st MPPT vilket passar bra för mina två slingor.
En slinga skall ligga mellan 200 och 800 volt. Dock krävs minst 250 volt för att den skall starta.
Max 12000W in och max 10000VA ut i form av 3-fas, 3x230/400 volt, 3x14.5 ampere.
Verkningsgrad ca 98%.
På bilden syns upphängningsplåten samt en liten 300 watts 12V/230V-inverter som jag lagt bredvid för jämförelse.
Senast redigerad av bit96 26 maj 2014, 08:08:30, redigerad totalt 1 gång.
Inga batterier, nej.
All producerad energi matas ut på mitt elnät.
Den energi jag inte förbrukar matas automatiskt vidare ut på Fortums nät.
Fortum har satt upp en ny elmätare som mäter inmatad och utmatad energi var för sig.
Mätningen sker per timme, så jag kan gå in på Fortums hemsida och logga in och se timme för timme vad som hänt.
Fortum släpar dock efter några dagar med sin uppdatering.
Man kan säga att det är bättre att förbruka energin när den tillverkas. Alltså ser man till att köra tvätt, disk, damsugare, spis, vedklyv, svets, poolvärmare m.m. mitt på dan när solen lyser som mest.
Eftersom jag köper energin av Forum för ca 1.50kr/kWh och säljer för ca 0:30kr/kWh så är det alltså bättre att förbruka den själv.
Båda priserna är dock rörliga, men på ett ungefär förhåller det sig så.
Sen finns inget som hindrar att man bygger en egen batterbank och laddar den med vanlig 230-volts batteriladdare medans solen lyser.
Anläggningen betalar sig på mellan ca 6 och 14 år beroende på hur mycket jag producerar, sparar, säljer, elpriser och om jag får bidrag.
Jag har sökt bidrag för länge sedan men inte fått något besked.
Fast jag räknar med att bränna upp lite mer energi i sommar med ny poolvärmare.
Den strömmen blir ju "gratis", men det blir såklart mindre kvar att sälja till Fortum.