Vet någon hur man använder den här? Övervakningskamera
Vet någon hur man använder den här? Övervakningskamera
Hej
Hitta en billig övervakningskamera men jag kan inte så mycket om elektronik.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 14575.html
Kan jag placera kameran vart jag vill som skickar en signal till mottagaren jag får med som jag kan koppla till min TV eller data?
Går det att spela in på nått sett?
Det är en antenn på kameran men det är även en kabel. Vad är kabeln till?
Det står också: Also,please let us know the cameras is PAL or NTSC for your country
Är Sverige ett PAL eller NTSC land`?
Tacksam för hjälp
Hitta en billig övervakningskamera men jag kan inte så mycket om elektronik.
http://www.aliexpress.com/store/product ... 14575.html
Kan jag placera kameran vart jag vill som skickar en signal till mottagaren jag får med som jag kan koppla till min TV eller data?
Går det att spela in på nått sett?
Det är en antenn på kameran men det är även en kabel. Vad är kabeln till?
Det står också: Also,please let us know the cameras is PAL or NTSC for your country
Är Sverige ett PAL eller NTSC land`?
Tacksam för hjälp
Senast redigerad av micke021 6 mars 2013, 09:23:18, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Vet någon hur man använder den här? Övervakningskamera
Japp det är en sådan man använder när man skall snappa upp bankomatkortskoden.
Lycka till!
Och Sverige Västeuropa är PAL Pulse Alternat Line.
Lycka till!
-
PAL står för Phase Alternating Line, varannan linje är färginformationen 180 grader fasvriden (d.v.s. inverterad). Men det stämmer att vi i Sverige har PAL.
Kabeln på kameran är antagligen för strömförsörjning.
Mottagare har utgång för kompositvideo och ljud, så en TV, video eller videograbber till datorn måste ha såna anslutningar. De flesta videograbberkort till dator har det i alla fall, och det brukar dessutom gå att stoppa in de signalerna i en SCART-kontakt mha en adapter.
Kabeln på kameran är antagligen för strömförsörjning.
Mottagare har utgång för kompositvideo och ljud, så en TV, video eller videograbber till datorn måste ha såna anslutningar. De flesta videograbberkort till dator har det i alla fall, och det brukar dessutom gå att stoppa in de signalerna i en SCART-kontakt mha en adapter.
Lasp skrev:Japp det är en sådan man använder när man skall snappa upp bankomatkortskoden.
Lycka till!
Haha tror den är lite för stor för att gömma på en bankomat men tänkte att man kunde ha den i källaren om de är tillåtet. Det har varit inbrott här flera gånger
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Va bra att Phase kom fram!
Jag är ännu inte vaken, och borde ha gett fan i att svara!
Jag är ännu inte vaken, och borde ha gett fan i att svara!
Finns de inga batterier i kameran? Ifall man måste ha kabeln till ström i hela tiden så är de inte så lätt o gömma den i källaren.
- SeniorLemuren
Jag har en sån där liggandes i nån låda. Den köpte jag när dom just kommit på marknaden. Vill minnas att den kostade nästan 2000 kr på den tiden. Kabel på kameran ansluter du till ett batteri
Det är tillåtet om den inte filmar plats som allmänheten har tillträde till och du sätter upp skyltar om att området är kameraövervakat.micke021 skrev: Haha tror den är lite för stor för att gömma på en bankomat men tänkte att man kunde ha den i källaren om de är tillåtet.
Och eftersom du måste skylta så blir det kanske inte så stor vits med att ha kameran dold.
Dold kameraövervakning är alltså olagligt.
http://www.skl.polisen.se/Stockholms_la ... ervakning/
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM
http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... ervakning/
Om ja placerar kameran inne i mitt förråd som ligger i källaren alltså så den bara filmar min egendom så borde det ju vara lugnt?
Det är ju samma sak som att jag skulle ha den i min lägenhet. Eller kan jag lägga en skylt att det är kamera övervakat i hela källaren o sen ha den där?
Det är ju samma sak som att jag skulle ha den i min lägenhet. Eller kan jag lägga en skylt att det är kamera övervakat i hela källaren o sen ha den där?
Det behöver väl inte står exakt vilket området som är övervakat, man kan t.ex. ha en skylt på varje entrédörr att det är övervakat men bara ha kameror i vissa rum. Det viktiga är att man inte ska kunna gå in i ett övervakat området utan att veta om det. Att tro att man är övervakad fast man inte är det är ok:)
Så skippa kameran och sätt upp en skylt...Att tro att man är övervakad fast man inte är det är ok:)

Den lösningen är rätt vanlig, billigare och fullt tillåtet.
Ungefär som att skylta om larm fast man inte har. Fast när det gäller larm så har väl tjuvarna lärt sig känna igen fejk-dekaler, så det bästa är ju att kunna sätta upp riktiga.
Ungefär som att skylta om larm fast man inte har. Fast när det gäller larm så har väl tjuvarna lärt sig känna igen fejk-dekaler, så det bästa är ju att kunna sätta upp riktiga.
Tänk på att upplösningen på dom där brukar inte vara någon höjdare. Inte heller räckvidden på signalen. köpte själv en liknande kamera och det var så mycket störningar och dålig bild så det vart ett helsike att få en vettig bild. Minsta föremål/vägg ivägen för signalen och det blir en klar försämring.
Kan man köpa en bättre kamera och göra så att den blir kopplad till mottagaren?