T: Tillverka mottagare och sändare

Xref

T: Tillverka mottagare och sändare

Inlägg av Xref »

Hej, först vill jag påpeka att jag är både ny på detta forum och även en nybörjare inom elektronik.

Jag har länge haft en idé för en ny produkt och känner att jag nu börjar få ihop kapitalet som behövs för att göra verklighet av iden. Jag jobbar som mekanisk konstruktör vilket hjälper mig en del på vägen men elektorniken som behövs för att produkten skall fungerar är jag okunnig om och vänder mig därför hit.

Om Tjänsten: Jag behöver någon/några som kan tillverka en sändare som sänder en viss förutbestämd signal till en mottagare som då utför en funktion ex sluter en krets. Det skall alltså fungera som lite av en strömbrytare med lite extra funktioner.

Sändaren skall helst vara så liten som möjligt, mottagaren kan vara större.

Nu är detta inte en komplett beskrivning men jag undrar om någon här preliminärt känner att han kan åta sig detta arbete samt vad ett sådant arbete hade kostat i runda slängar.

Hör gärna av er här eller på min e-mail adress: X_ref@hotmail.se
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: T:Tillverka mottagare och sändare

Inlägg av ghost_rider »

Hej o välkommen.
Som konstruktörer imellan så kan jag rekomendera dig att börja gräva lite i elektronikträsket. Det är grymt att ha (även om det gäller grudläggande kunskap) inom elektronik! Inte nog att det med stor säkerhet hjälper dig i ditt dagliga jobb, men ditt cv höjs otroligt mkt med denna kombinerade kunskapen.

Hursom, några frågor.
Har du några krav på max,min dimensioner?
Om du vill börja kolla själv kan jag rekomendera arduino och en xbee shield-
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vilket avstånd gäller det? 10 meter, 100 meter, 1 mil?
De flesta trådlösa lösningar går att hitta färdiga någonstans, det gäller bara att leta! Ska man bygga in detta i en kommersiell produkt och bygga sändaren från grunden så tillkommer garanterat en massa potentiellt dyr testning och provning och det kan då vara bättre att köpa en redan färdig och godkänd enhet och haka på så att säga.
Xref

Inlägg av Xref »

Tackar ghost_rider, jodå jag håller med elektronik är alltid bra att kunna jag funderar på i vilken ände att börja bara,

dar303- det gäller avstånd på högst 1m. Själva kretsen är det som produkten kommer att gå ut på och det finns idag inget jag kunde hitta som matchar mina behov till 100 = jag måste tillverka eget. Jag förstår att tester kommer att kosta därför har jag också sett till att spara ihop tillräckligt med kapital.

Edit: Såg att jag missade ett par frågor från ghost_rider: Jag har inga satta dimensioner då jag inte vet vilka dimensioner som är möjliga för sändaren. Mottagarens storlek är inte lika viktig och kan variera.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Välkommen.

Det finns ju en uppsjö av fjärrkontroller av varierande typer och storlekar som klarar att slå av och på en strömbrytare på en meters avstånd. Du skriver att inget du funnit matchar dina behov.

Det är ju helt omöjligt att föreslå någon typ av lösning som möter dina behov utan att veta vad behoven är, eller åtminstone en vettig kravspec. på vad du vill ha. Ska den ha tryckknappar som en fjärrroll till en TV? Hur många knappar i så fall, eller skall den vara röststyrd, räknas "liten" som en liten TV-fjärrkontroll eller är ett knappnålshuvud mer rätt storlek osv....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker att det hade varit helkul att ta på mig uppdraget, dock finner jag det rätt skrämmande med allt kring CE-märkning och sådant som helt oerfaren inom det området, för jag antar att det tillkommer om det ska bli en kommersiell produkt?
Xref

Inlägg av Xref »

Hej jag förstår att min beskrivning var väldigt vag så här kommer lite mer detaljer:
Sändaren skall helst inte vara större än en modern bilnyckel/bricka.
När mottagaren får start spänning skall den "räkna" ner och har den inte fått en signal från sändaren inom 20 sekunder så skall den hålla kretsen öppen vilket gör att resterande komponenter inte kan gå igång. Får mottagaren dok en signal inom tiden så sluter den kretsen och komponenterna kan få sin ström. När grundspänningen försvinner läs när man stängt av strömkällan så skall mottagaren ställa om sig automatiskt och öppna upp kretsen igen.

Var det bättre?
Xref

Inlägg av Xref »

Klas-Kenny skrev:Jag tycker att det hade varit helkul att ta på mig uppdraget, dock finner jag det rätt skrämmande med allt kring CE-märkning och sådant som helt oerfaren inom det området, för jag antar att det tillkommer om det ska bli en kommersiell produkt?
Vad roligt, CE-märkning och andra godkännande har jag mina kontakter till hjälp, kontakterna har erfarenhet av hela produktutvecklings cirkeln och kan således bistå med stödet som behövs.
Neptunus

Re: T: Tillverka mottagare och sändare

Inlägg av Neptunus »

Xref, räkna med en utvecklingskostnad mellan 20 000 och 40 000 kronor exklusive moms. Till detta kommer kostnader för CE-märkning. Om denna kostnadsuppskattning ligger inom ramen för din projektbudget så finns det säkert flera företag som kan hjälpa dig att utveckla en skräddarsydd lösning för din applikation.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Om nu sändaren bara skall skicka "ett här är jag" så borde väl en RF-id bricka duga. Då blir det bara en mottagarlogik som skall byggas ihop med rf-id läsaren.
Xref

Inlägg av Xref »

Neptunus: Kapitalet finns att tillgå men jag vill i första hand helst inte lägga ut uppdraget till ett företag utan ser det som ett plus om jag kan hitta en eller ett par personer som är duktiga inom ämnet och kan tänka sig åta sig uppdraget (givetvis mot betalning) och som eventuellt kan vara min/mina "go to guy(s)" längre fram. Jag tror helt enkelt att man får mer kreativitet om man ger uppdraget till en person som tycker att uppdraget verkar genuint intressant än ger ut det till ett företag där man blir en i mängden. Givetvis går företag inte bort men som tidigare nämnt så är privatpersoner lite mer prioriterade.

ralvejd: Du verkar ha träffat mina önskemål "spot on" dvs sändaren behöver endast säga här är jag och inget annat. Fungerar RF-id brickor trådlöst eller måste de ha direktkontakt med mottagaren lite som brickan man har för att öppna dörrar med?

Hur stort/svårt arbete kan det vara att få mottagaren att göra som jag vill?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

RF-ID brickor och läsare finns i alla möjliga format och specar. Läsavstånd påverkar storleken och pris på båda skulle jag tro. Balluff, Simens mm har stort utbud. Behöver du programmera brickorna köper man en dyrare läsare eller en programmerare. Kvittar innehåll så går det få dem programmerade med nått unikt serienummer har jag för mig. Den jag pillat med Balluff BIS L 400 skickar sin data seriellt (RS232) så nån form av krets behövs väl för att göra något vettigt med det. Kanske finns det med en digital utgång (Read OK) då är det ju enkelt om man nu inte bryr sig om vad den läst. Med den läsaren och den brickan vi kör med är läsavståndet under 100 mm, vi har medvetet valt kort läsavstånd av säkerhetsskäl.

Tror att #OUT TP lämnar signal om läsning lyckats ?
Bild
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Xref skrev:Om Tjänsten: Jag behöver någon/några som kan tillverka en sändare som sänder en viss förutbestämd signal till en mottagare som då utför en funktion ex sluter en krets. Det skall alltså fungera som lite av en strömbrytare med lite extra funktioner.
Gjorde nyligen denna manick som, om jag fattat rätt, gör precis det du är ute efter:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63267

Sändaren är egentligen ganska liten (hade ingen mindre låda) men kan göras mindre vid behov. I mitt fall triggas sändare av ljus från en LED men den kan givetvis förses med en mekanisk trigger, t.ex. en microswitch beroende på vad som är lämpligt. På samma sätt kan mottagaren t.ex. dra ett relä istället för som nu, blinka och/eller tuta.

En annan lösning vore att modifera en Nexa-brytare och dess sändare (fjärrisen).

Angående RFID så har jag jobbat med SM130 (Mifare 13,56Mhz) från SonMicro. Den har ett enkelt seriellt gränssnitt och en "READ OK"-pinne som man kan koppla till ett relä eller vad man vill. Den har även två GPIO som kan styras via seriella gränssnittet, dessa kan också användas för att styra/läsa grejor, t.ex. elektromekaniska dörrlås mm.

Tag:ar finns i alla möjliga varianter. Jag har t.ex. läderklädda nyckelringar, självhäftande (typ klistermärke), brickor som kan sys in kläder m.m. All kommunikation mellan läsare och tag:ar sker krypterat. Tag:arna behöver ingen egen strömförsörjning utan livnär sig på "trådlös ström" från läsaren.

Läsavståndet är ca 3 - 5cm och tag:arna kan lagra upp till 1kB information. Man använder läsaren även för att programmera tag:arna. Efter programmering är gjord behövs egentligen ingen extern hårdvara (som t.ex. dator) utan läsaren klarar sig själv. Vid behov kan man dock sätta en USB-kontakt på läsaren så att man i efterhand kan koppla in en PC (t.ex. laptop) på plats och använda ett Windowsprogram för att vid behov koda upp nya tag:ar (eller koda om befintliga).

Man kan också köra fast installation genom att dra en seriell kabel (t.ex. TP-kabel) mellan en PC och läsaren så att dessa kan befinna sig i olika lokaler. På så vis kan man också logga läsningar och ha mer avancerad logik för "OK" som t.ex. använder sig av informationen som finns lagrade i tag:arna (1kB minne ju).

Jag har gjort ett dylikt system kopplat till en PC via USB, fungerar alldeles utmärkt. Mina materialkostnader för denna prototyp var ca 500 kr men för ett verkligt case tillkommer (beroende på krav) såklart kostnader för produktutveckling, anpassning av mjukvara, kapsling, installation, ev. CE-märkning och annat sådant som man talat om tidigare i denna tråd.

EDIT: Såg först nu det där om storleken på läsaren och nedräkning från 20 sek. Då får en microcontroller styra läsaren och ingen PC alltså. Man kan ändå ha seriell anslutning så att man fortfarande vid behov kan ansluta en PC för t.ex omprogrammering. Någon sorts strömförsörjning behövs såklart också.
Skriv svar