Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 27169
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Nerre »

Det där tolkar jag som att triggpulsen ska vara minst 10 us, den måste alltså triggas externt för varje mätning? Och man lär ju då inte kunna trigga förrän föregående mätning är klar?

Menar de sen 8 perioder av 40 kHz fyrkantvåg? Det blir 0,2 ms väl?

Sen lär det ju tillkomma "time of flight" (ljudets hastighet är väl 340 m/s, varje meter ger alltså 3 ms fördröjning av signalen?). Och så är frågan hur snabb den där "automatically detect whether receive the returning pulse signal" är...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8375
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av SeniorLemuren »

Meduza skrev:Om möjligheten att hänga sensorerna lägre än 6m skulle vara ok skulle det dramatiskt utöka utbudet av sensorer, tex 3m så skulle det vara mycket enklare...
Om du talar om den lösning jag föreslog så förstår jag inte riktigt vad du menar?
Avstånds-sensorerna i min lösning sitter på en fällbar vägbom ca 1 meter bakom bilarna på lagom höjd, en halvmeter eller så. En avståndsgivare för varje bil.

Om någon av givarna registrerar en avståndsförändring innan lampan slocknar så har den bilen tjuvstartat. Bygger man detta på en µC kopplad till en PC, så tror jag inte det kan bli billigare och enklare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Meduza »

Nej jag kommenterade den tidigare lösningen med ljusbarriär, sitter den på 3m höjd och bilens motorhuv ligger på 75cm så är det en förändring på 25% och dessutom en mer reflektiv yta än asfalt, vid 6m är förändringen bara 12.5% vilket är klart mer svårdetekterat...
Nerre
Inlägg: 27169
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Nerre »

Problemet med ultraljudsmätningen är väl att bakdelen på bilarna inte är en helt slät yta, och ljudvågor påverkas väl dessutom av vind? Med andra ord kommer ett avståndsvärde från en sån där mätare att fladdra lite. Och bilarna får ju dessutom röra sig framåt så länge de inte korsar startlinjen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8375
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Att bilarna får röra sig framåt innan start visste jag inte. Kan man inte bara helt enkelt förbjuda framåtrörelse när man väl kommit i position? Om inte, så får man komplettera med en ljusbarriär på startlinjen som integreras i systemet.

Att bilarna inte är släta kan väl ha mindre betydelse eftersom man inte skall läsa av ett exakt avstånd utan endast kolla så att det inte ändras. Vindens inverkan har jag ingen koll på men med ett kort avstånd fram till mätpunkten ger ju mindre effekt. Med ett bra skrivet program kan man man ju också ta hänsyn till sådana saker och göra någon typ av automatisk kalbrering när fordonen är i position.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av netrunner »

BengtoWe skrev:Tack för svaren.
Vad jag förstår så är det Laserfotoceller som används på andra banor.
Skulle inte en sådan känna om en bil korsar före röda ljuset slocnar.
Det med kamera verkar för mig invecklat,kan ge förslag på levrantörer var man kan fördjupa sig i denna teknik.
Vad ni tror att förhållande i pris till fotoceller alternativ kamera.
Förstår inte hur du menar med laserfotoceller?

Om du har en laser som går över startlinjen så vet du bara att någon bil har tjuvstartat inte vilken.

Mäter man från "höger till vänster" så kan man med avståndet avgöra vilken bil det är som tjuvstartar men om det är första bilen som gör det så vet man inte om det är någon annan som också tjuvstartar. Sen är det sjukt dyrt att mäta avstånd med laser. Ultraljud är troligen för långsamt och för långa avstånd.

Observera att det är flera saker som gör det svårt: Veta vilka bilar som tjuvstartar, avståndet till marken 6m är nära max för många sensorer, mycket dålig miljö för många sensorer då bilarna inte är direkt tysta eller rökfria, samt att inget får monteras på bilen eller marken, samt att man troligen vill ha en noggrannhet på i alla fall 0,1sekund.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Meduza »

Fast om man har separata ljusbarriärer uppifrån en båge som går över banan så kan man se vilken bil som tjuvstartat.

Jag tror fortfarande att en ljusbarriär av reflextyp med laser från bågen ovan och att fräsa ner reflexer i asfalten är bästa alternativet, då så att bilarna bryter strålen när dom passerar startlinjen, alternativt kombinerat med en extra från vänster till höger också.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av netrunner »

Helt klart bästa lösningen om det var ok att bearbeta marken. Sen är frågan hur trevlig miljön är där. En bil med 1000HK som startar med hjulspinn och träffar reflexen med ena hjulet kan vara dåligt för både hjul och reflex.
Användarvisningsbild
Mediespecialist
Inlägg: 479
Blev medlem: 18 oktober 2010, 18:43:24
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Mediespecialist »

Jag röstar för en kameralösning eftersom man då även får "bildbevis" på
starten ifall det skulle bli en diskussion om elektronikens tillförlitlighet.


/ Petter
kamikaze
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 november 2012, 21:59:10

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av kamikaze »

Vad gäller vanliga fotoceller så har jag dålig erfarenhet av att använda sådana i solljus, så det skulle jag nog försöka undvika.

Jag hade nog valt en laser i stil med denna:
http://industrial.omron.se/sv/products/ ... fault.html
BengtoWe
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:46:46

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av BengtoWe »

Det är klart att man sätter upp sex fotoceller .Man vill ju naturligtvis veta vem som tjuvstartat.Om man har 100 heat om dagen så har man inte tid att se i monitor eller något annat spektakulert.
Frågan är om man skall andvända laserfotoceller och fräsa in någon ex reflex i marken eller om det går lika bra med vanliga fotoceller med reflexer i marken. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Personligen tycker jag att TS borde kunna ge en bättre beskrivning och under vilka förutssättningar det skall gälla.
Jag har ställt ett antal frågor. Men ännu inga svar:

Men som vanligt sprutar Ef av idéer utan att det är förankrat i själva problemet.
Begär bättre underlag innan lösningar presenteras.
Nerre
Inlägg: 27169
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Nerre »

BengtoWe skrev:Det är klart att man sätter upp sex fotoceller .Man vill ju naturligtvis veta vem som tjuvstartat.Om man har 100 heat om dagen så har man inte tid att se i monitor eller något annat spektakulert.
Hur skiljer du en tjuvstartande bil från ett löv som råkar blåsa in i fotocellens stråle?

Jag tror tyvärr att den där kameran kommer att behövas ändå alltså.
BengtoWe
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:46:46

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av BengtoWe »

Den risken är så minimal att jag bortser från den.Vad jag behöver svar på är
vad för fotoceller som är den bästa lösningen.
Nerre
Inlägg: 27169
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bygger man en tjuvstartsanläggning till en motorbana

Inlägg av Nerre »

Och många i tråden har ställt en massa frågor till dig för att kunna ge svar på den frågan, men eftersom du inte har gett mer information så blir det svårt för nån att ge mer råd.

Det enda svar man kan ge är: Det beror på.
Skriv svar