CNC-Fräs (Hemmabygge) Studentversion

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jarolix

CNC-Fräs (Hemmabygge) Studentversion

Inlägg av Jarolix »

Började förra veckan på min första CNC-fräs, man skulle kunna säga att det är på prov om min plan håller. Idén är att så billigt få en så bra fräs som möjligt av de prylar jag har hemma, eller kan införskaffa lätt. :) Med material som expansionsbeslag, reglar på 1"x1½" och trälim ska jag bygga stommen, och jag hoppas på att få tillräcklig precision att kunna fräsa ut i plast, trä och kretskort. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CNC-Fräs (Hemmabygge) Studentversion

Inlägg av danei »

Helt klart intressant koncept. Jag förstår dock inte konstruktionen i hörnen. Skulle det inte varit bättre utan de stående reglarna. En idé för att få det stadigare utan att öka priset nämnvärt är att bygga med tunnare virke som liknas i flera lager. Limträ här bättre egenskaper än reglar. Men jag gillar att fu testar enklast möjligt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kul bygge! Hoppas du får igång den och blir nöjd. Tänk dock på att trä rör sig rätt mycket med fuktigheten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag gillar att du testar med en enkel och billig variant. :tumupp: :tumupp:

Det här ska bli mycket kul att följa!
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Spännande bygge! Kommer att följas! vad är det för "glidlager" du använder? IKEA?
Användarvisningsbild
Jarolix

Inlägg av Jarolix »

Kul att ni gillar idén. Ja, det ska bli spännande att se om det funkar som jag tänk :) hoppas på att den snurrar om några veckor/ kanske nån månad!
Beslagen är köpta på Clas Ohlsson 500mm, 400mm samt 250mm, Runt 100 kr/paret för de större.

/ Jarolix
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. De beslagen är stabila och bra. Speciellt de små. De stora använder jag själv till bl.a borrstativ. :)
Användarvisningsbild
Jarolix

Inlägg av Jarolix »

Japp, dom känns bra stabila i stående läget mot kraften, så det gäller att utnyttja det :)

Fått kontrollerkortet till Fräsen, ser fram emot att testa motorerna i helgen! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Mig like it ALOT

Är själv sugen på att ha en liten fräs.

Glöm inte skriva in vad du köpte, var du köpte och priset.
boris

Inlägg av boris »

Intressant bygge :bravo:
Jag testade ett likadant styrkort på 18 och 24 volt med bra resultat. Men när jag ökade till 32 volt höll styrkortet ut i en timme. Sedan
exploderade kretsar (TB6560) en efter en. Det är bara en liten varning. Undvik högre spänningar som är över 24 volt om du kan.

Här är en video där jag testade kortet med 18 volt utan några problem;
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för motorer? De ser runda ut.
Och framförallt, vad är det för axelkopplingar?
Användarvisningsbild
Jarolix

Inlägg av Jarolix »

Motorerna heter 23HY2004 1.6A 24v och är av märket Moons Intermec jag fick dom från skolan :) Ska nog klara av mina krav.. Antar jag? Någon som vet något om Märket/motorn? :) Axelkopplingen är för rem, men jag ska ta bort dom.

kul att du provat ett lika dant och att det fungerade så pass på 24v som jag tänkt då :)
Vad körde du för motorer och vad drog de för ström?
Användarvisningsbild
Jarolix

Inlägg av Jarolix »

Trevlig film förresten! :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Boris: Intressant.. Jag kör samma kort i min maskin, på 30V, har gått många problemfria timmar.
Dock behövde jag modifiera mina lite för att de skulle fungera vettigt (buffert mellan optokopplare och driv-krets), men det hade inget med matningsspänningen att göra.
boris

Inlägg av boris »

Tack!

Mina motorer är 23hs7430 från Motionking.com och är på 3 A. Jag minns inte men jag tror att jag begränsade strömmen på kortet till under 2.5 A.
Samma motorer var inkopplade hela dagen utan att jag rörde kablarna och det fungerade med 18 och 24 V. Jag bytte till 32 V sedan och fick höra två smällar. Innan den tredje axeln smällde stängde jag av strömmen.

Du kan kanske förklara lite mer och med några bilder på hur du modifierade ditt kort Klas-Kenny. Jag hade andra billiga kort förut som slutade fungera efter några timmars körning. De var känsliga mot värmen.

Jag vill också bara fråga dig Klas-Kenny om du någon gång körde din fräs i över tre timmars fräsning (2.5D) på samma gång? Om du gjorde det så måste ju drivaren vara bra samtidigt som din modifiering gjorde susen. Eller så var det bara något galet med just mitt kort.
Skriv svar