Canton Plus-C (Ska slaktas)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Canton Plus-C (Ska slaktas)

Inlägg av Ostboll »

Jag fick en passiv sub, Svart Canton plus-C av en gammal vän. Och håller på att slakta åbäket för att bygga om den till aktiv. Men jag blev riktigt förvånad när jag upptäckte fyra ingångar till bashögtalaren. Någon som vet hur detta funkar? För stereo signaler tar ibland ut varandra... Ska högtalaren motarbeta sig ibland?
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Canton Plus-C (Ska slaktas)

Inlägg av Variosboy »

Det är som du säger ett element med dubbla spolar.
Inte alls ovanligt. På klena hemelement funkar det fint att koppla en spole per kanal. Enda risken som finns är att om det tex är helt tyst i ena kanalen man spelar så kommer spolen för den tysta kanalen att skicka in ström i förstärkaren som den måste kunna ta hand om.

I bilstereovärlden är det helt fel att koppla så, inte alls ovanligt att man har sönder kanaler på slutsteget om man gör så

Kanalerna är sällan i ofas så det behöver du inte bry dig om. Skulle de vara i ofas så tar ljudet ut varandra oavsett om det kommer från en källa eller två, elektrisk utsläckning eller akustisk har inget värde.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där kan väl sägas vara ett arv från vinyltiden då skivor alltid spelades in med den djupaste basen i mono.

Det är lite bättre att ha separata spolar men på 70-talet förekom iaf hemmapysslande där man labbade med passiva delningsfilter som helt enkelt kopplade ihop båda utgångarna från förstärkaren till baslådan. Oj så dumt kan vi säga med efterklokhetens exakta vetenskap.

För den som vill ha lite retroläsning kring detta så rekomenderas Radio och Televisions bokserie "bygg själv" där en del handlar om ljudbyggen. :)
Hauge

Inlägg av Hauge »

sabba en sån fin :-(

har en sån som jag tjöpte omkring 1990 .. är fortfarande helnöjd med den
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Dubbla spolar använda också för att kunna koppla spolarna seriellt eller parallellt. Det är praktiskt när man vill använda en eller flera element i samma låda.

Sen borde man rätt enkelt kunna använda den ena som avkännare så man kan kompensera för olinjäriteter i konens rörelse.

Utvikning: Det finns ett hyggligt nytt chip- NXP9887, en audioförstärkare för t.ex mobiler och läsplattor - som mäter konrörelser via strömförbrukningen. Det låter avancerat men det vore kul att veta hur dom gör.
Skriv svar