Nybörjare. Hur kommer man igång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Peter_1982

Re: Nybörjare. Hur kommer man igång?

Inlägg av Peter_1982 »

Har du mycket tid över om dagarna så tycker jag du ska kolla in Keith Fenners youtubekanal http://www.youtube.com/feed/UCDmxnPem-pPfJQATIkfgY2Q.

Han visar projekt som han tar sig an och förklarar väldigt bra hur man ska mäta och nolla in bitar, spänna upp saker och vad man ska tänka på.

Finns väldigt mycket att lära sig om just mätning och hur du ska spänna upp dina bitar bäst för att faktiskt få ut en vettig bit i slutändan med rätt mått...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Teori är väldigt bra, praktik är bäst, lägg böckerna på hyllan och ge dig ut och leta
praktikplats istället, erbjud dig att bara få sitta med och titta på någon gammal räv
som kör någon vettig maskin om du inte lyckas hitta något annat. Sådan kunskap är
ovärderlig och finns inte i några böcker i hela vida värla. :)

/ Tompa
sledneck

Inlägg av sledneck »

micke021 skrev:Jag har ganska mycket pengar som ja kan lägga ut för jag vet att ifall det här funkar så kommer jag tjäna pengar. Ja hade kollat på blocket på maskiner som är mycket dyrare. Ja vill helst hitta nån beggad eftersom dom brukar vara mycket billigare. Ifall jag skulle köpa den i länken. Vad mer behöver jag köpa då? Program och verktyg? Tillverkar man sina egna verktyg sen när man lärt sig eller fortsätter man köpa? Hur mycket ska man räkna att verktygen kommer kosta? Standard verktyg för rostfritt och för alu
Du har mycket pengar men vill ändå hitta ett gratis cadprogram. Ignorera idioten.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

sledneck
Jag tycker du skall välja dina ord bättre, vad har du för rättighet att kalla han för idiot?
Detta är inte facebook :tumner:
sledneck

Inlägg av sledneck »

Idiot var nog kanske inte rätt namn,ber om ursäkt
för det.Överambitiös var nog rätta ordet!
Läs Ts hela frågeställning och
var lite kritisk, för jag är.
micke021

Inlägg av micke021 »

Dom här programmen är inte så lätta. Iaf inte för mig som aldrig använt liknande program.
Jag pratade iaf med utbildnings center och det verkar som att jag får börja min CNC utbildning i april och då får jag lära mig det mesta men segt o bara sitta o vänta i ca !½månad.

Säger man att man gör/skriver ett program till cnc? Alltså ett program som sen talar om för maskinen va den ska göra?

Så här har jag förstått det. Man gör sin ritning och sen g-koder och sen så följer maskinen g-koderna`? Har jag rätt?
Hur svårt är det att ta en "blueprint" (ritning) och sen göra ett program o g-koder av det?
Hur svårt är det att ta en del men massa detaljer och hål i och sen skriva sitt egna program genom att mäta allt själv
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"segt o bara sitta o vänta i ca !½månad."
Använd tiden till att lära dig grunderna i CAD.
Ladda ner Mach3, som är ett CNC-system, och lär dig G-koder och grundläggande funktioner.
Simulator finns, så du kan kolla vad du åstadkommer.
Med detta får du en "flygande start" på utbildningen.

Tompa har helt rätt.
Åk till någon som har manuella maskiner, och bara titta på.
Då får du inblick i hur maskinbearbetning går till.

"Säger man att man gör/skriver ett program till cnc? Alltså ett program som sen talar om för maskinen va den ska göra?"
Korrekt, i vardagstal kallas programspråket G-kod.

"Man gör sin ritning och sen g-koder och sen så följer maskinen g-koderna`?"
Stämmer, G-koderna skriver man för hand, eller använder ett CAM-program.

"Hur svårt är det att ta en "blueprint" (ritning) och sen göra ett program o g-koder av det?"
Enklare detaljer kan man skriva för hand, annars väljer man ett CAM-program.

"Hur svårt är det att ta en del men massa detaljer och hål i och sen skriva sitt egna program genom att mäta allt själv"
I de flesta fall går det bra. Jag har gjort det massvis av gånger. Det kräver lite tid och tålamod bara.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om du vill komma igång med att lära dig programmering så har http://cncforum.se några nybörjar guider som är helt ok.
Stöter du på problem så är det bara att fråga. Det finns mycket kunskap på det här forumet med stor bredd.
micke021

Inlägg av micke021 »

sledneck skrev:
micke021 skrev:Jag har ganska mycket pengar som ja kan lägga ut för jag vet att ifall det här funkar så kommer jag tjäna pengar. Ja hade kollat på blocket på maskiner som är mycket dyrare. Ja vill helst hitta nån beggad eftersom dom brukar vara mycket billigare. Ifall jag skulle köpa den i länken. Vad mer behöver jag köpa då? Program och verktyg? Tillverkar man sina egna verktyg sen när man lärt sig eller fortsätter man köpa? Hur mycket ska man räkna att verktygen kommer kosta? Standard verktyg för rostfritt och för alu
Du har mtycke pengar men vill ändå hitta ett gratis cadprogram. Ignorera idioten.

Jag har mycket pengar men tänker inte lägga flera tusen på ett program som jag inte vet ifall jag kommer behöva eller vilja ha när jag lärt mig. Jag har ingen CNC styrd maskin nu så känns dumt att betala för ett program i det här läget. Just nu vill jag bara lära mig programmen. Sen när jag har mer kunskap så kan jag köpa ett program för då vet jag mer vad jag behöver osv men just nu känns de som sagt bara dumt.

När jag skriver mycket pengar så menar jag inte att jag är miljonär. Jag har tillräckligt mycket pengar att köpa en maskin för 100 000kr men det är för att jag tänker att jag kommer tjäna pengar på maskinen. Jag går utbildningen för att jag vill jobba med det här och samtidigt så behöver jag jobba
micke021

Inlägg av micke021 »

Tack för alla svar på den här sidan. Ja har inte läst dom fören nu.
Flera gånger har jag velat ringa olika företag och fråga om jag får praktisera eller bara komma förbi och kolla utan att störa men dom skulle troligtvis säga nej pga försäkring. Det är inte så enkelt att få en praktikplats nuförtiden. Man kan få det i 2+2veckor genom af men då måste det finns chans till jobb och det finns det inte för mig.

Jag kollar mycket på youtube videor och läser lite i cad prgrammen och ska ladda ner mach3 och sen försöka hitta någon bra stimulator. Tack för alla tips och länkar till info.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

micke021 skrev:Jag har mycket pengar men tänker inte lägga flera tusen på ett program som jag inte vet ifall jag kommer behöva eller vilja ha när jag lärt mig.
Det finns utvärderingsversioner på 30 eller 60 dagar av lite olika CAD-program som du kan testa helt gratis och lära dig grunderna, AutoCAD 2013 Free Trial t.ex.
Borken

Inlägg av Borken »

Jag gillar Viacad 2d/3d mycket låg inlärningströskel och man får ut dwg och dxf filer för vidare bearbetning, $99 är rätt ok pris, ibland kör dom rabatter jag köpte min kopia för $59.

http://www.punchcad.com/p-9-viacad-2d3d-v8.aspx

Sen gillar jag Vectrics Cut2D för enkel CAM dock är den rätt dyr $149

http://www.vectric.com/products/cut2d.html
micke021

Inlägg av micke021 »

Okej. Jag trodde att priserna för köp program låg på flera tusen. Jag vet inte om det var en tråd här eller en youtube video där de stod att programmen kosta 500-1000$
Borken

Inlägg av Borken »

Priserna skenar iväg på "proffsprogrammen"

Men lite beroende på vad man vill uppnå så klarar man sig med enklare varianter.

Cut2D t ex är egentligen tänkt för modellbyggare och arbetar bara i 2,5 D, men den räcker till för 90% av de grejjer jag gör.
Hade jag velat CAM:ma ut 3D saker så hade det säkert kostat massivt med mer pengar.

Dessutom har Vectric vart snälla nog att uppdatera med en diamond drag engraver modul helt gratis (och precis när jag började labba med nämnda engraving) :)
micke021

Inlägg av micke021 »

Äntligen har jag fått beslutet att jag börjar min utbildning 15april :D
Ska bli så skönt efter så lång tid av väntan.
Jag tror praktiken kommer vara en stor del av utbildningen och det är väldigt viktigt att hitta en bra praktikplats där dom jobbar med olika cnc maskiner och har tid att visa. Så jag undrar ifall någon kan rekommendera ett företag i västerås?
Det finns många olika företag i västerås men jag har ingen aning om vilka som jag borde kontakta och vilka jag borde undvika.
Skriv svar