Detektera 48-120V AC/DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Detektera 48-120V AC/DC

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Jag behöver kunna detektera en spänning på mellan 48-120v, både ac och dc ska funka.

För att göra det lite mer säkert behövs även galvanisk isolation.

Första tanken var en optokopplare med förkopplingsmotstånd, men det blir lite för stor skillnad i strömmen till
lysdioden för att detta ska funka bra.

Näst tanke var att helt enkelt bygga sig en enkel strömgenerator före så att lysdioden i optokopplaren får konstant ström
oavsett inspänning. Dock hamnar det en del effekt över den stackars transistorn i kopplingen.
Snabb beräkning ger worst case på ca 1w om man väljer en strömsnål Optokopplare.

Är detta bästa lösningen och helt enkelt köpa en transistor som klarar av effekten eller finns det andra sätt att lösa detta på?

/Joakim
limpan4all
Inlägg: 8220
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Detektera 48-120v AC/DC

Inlägg av limpan4all »

OM din källa tål lasten och du kan bli av med förlusteffekten så är det den mest kostnadseffektiva lösningen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Detektera 48-120v AC/DC

Inlägg av 13th.Marine »

48-120V är ju en magnitudskillnad på ~2.5, borde en Optokopplare palla.

Ett alternativ är en zener för att droppa spänningen innan optokopplaren.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Detektera 48-120v AC/DC

Inlägg av mullemeck »

Ja nu när man tänker på det igen blir det inte så stor skilland, tror jag fick för mig i förstadiet att jag behövde går från 5v-120v vilker blir lite mer.

Får bli ett effektmotstånd och en optokopplare som klarar skillnaden i strömmen
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Detektera 48-120V AC/DC

Inlägg av Paxmax »

Så här inbillar jag mig, inga effektmotstånd, vanligt ytmonterat tål detta ledigt. (SMD res 1206 tål 0.2-0.3W/st normalt)
CNY17-3 har ju ett CTR på min34% så signalens lastmotstånd/pull-up bör dimensioneras efter att optokopplaren som sämst shuntar 0,3mA på sekundärsidan vid U_min in.
Du bör heller heller inte behöva starkare signal än 0,3mA till det du skall aktivera med signal, annars får du koppla in ett extra transistorsteg.
Likriktarbryggan kan vara nåt jätteenkelt billigt för typ <2kr i form av en MYS40 (diotec) eller lösa 4 dioder som redan ligger och skräpar nånstans.
(Ja -det finns optokopplare med AC-ingång men de brukar kosta mer och har oftast sämre CTR)
(Ja -man kan även ha optokopplare med foto-darlington-utgång med CTR på 600% @ 1mA för och slippa ev. extra transistorsteg men kostar mer)
C1 kan säkerligen minskas om du behöver rappare gensvar på detekteringen och kan tolerera lite fluktuationer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar