Jag använder DS18B20 temperatursensor till att starta och stanna min pelletsbrännare. Till vid 60grader och från vid 70 grader. Men ibland så får jag värdet 85, för en kort stund, och sedan går det tillbaka till normalvärdet.
Jag har även ett antal DS18B20 som inte funkar. De flesta av dessa visar 85 hela tiden.
Jag har tittat i manualen, men kan inte hitta att det finns något felmeddelande eller dyl.
Sensorn är kopplad till en PICAXE microprocessor, som sedan har jag en LCD skärm där jag kan läsa värdet.
PICAXE chipet är proggramerat i Logicator. Där väljer man bara en modul som heter Read temp.
DS 18B20 visar 85 grader hela tiden.
-
-
Re: DS 18B20 visar 85 grader hela tiden.
85c får man innan dom är initierade korrekt. Man får ta med det i beräkningen.
Kolla över dina intervall och kör längre innan du läser av värdet från det att du skickat signal om omvandlingen. Kör du med parasit eller spänningsmatat? Vid parasit eller dålig matning kan man få ovan fenoment lite oftare.
Kolla över dina intervall och kör längre innan du läser av värdet från det att du skickat signal om omvandlingen. Kör du med parasit eller spänningsmatat? Vid parasit eller dålig matning kan man få ovan fenoment lite oftare.
-
I Logocator kan man inte göra så mycket åt timingen. Det är en fast modul som heter "Read temp".
Jag kan även konvertera till Basic. Skall kolla om m,an där kan påverka timingen
Du vill alltså att jag skall ha en längre fördröjning mellan initiering och att jag läser värdet.
Hur är det då med de chip som visar 85 hela tiden. Är dom trasiga?
Jag matar 5 volt till chippet. Kabeln är ca 4m lång. Jag vet inte arean, men det är en telefonkabel.
Kan det vara störningar som påverkar. Kabeln är inte skärmad, och den ligger i närheten av 230V kablar.
Jag kan även konvertera till Basic. Skall kolla om m,an där kan påverka timingen
Du vill alltså att jag skall ha en längre fördröjning mellan initiering och att jag läser värdet.
Hur är det då med de chip som visar 85 hela tiden. Är dom trasiga?
Jag matar 5 volt till chippet. Kabeln är ca 4m lång. Jag vet inte arean, men det är en telefonkabel.
Kan det vara störningar som påverkar. Kabeln är inte skärmad, och den ligger i närheten av 230V kablar.
85 är standardvärdet som du kommer få när något blir fel. Dålig kontakt eller störningar är mkt möjliga orsaker.
-
För att få det att fungera idag, så gör jag om läsningen om jag får värdet 85. Men det skulle vara intressant att veta varför jag får 85 överhuvud taget.
-
Har gjort lite mer felsökning i ämnet.Jag lade till att läsa om, i fall att värdet blev 85, och så la jag en räknare där som räknar antalet gånger detta inträffar. Efter 6 timmar stod den på 3.
Strömmatningen kom ifrån en PC power supply, som driver min PLC, till pelletsbrännaren. Jag misstänkte att detta skulle kunna vara en felkälla, så jag kopplade om så att spänningsmatningen kom från en egen power supply. Och på en vecka har jag inte haft ett enda fel. Trots att den bara ger 5 volt. Picaxe shipet skall matas med 9-12V. Av misstag satte jag tidigare dit en på 5 V. Och det har fungerat utan minsta problem.
Strömmatningen kom ifrån en PC power supply, som driver min PLC, till pelletsbrännaren. Jag misstänkte att detta skulle kunna vara en felkälla, så jag kopplade om så att spänningsmatningen kom från en egen power supply. Och på en vecka har jag inte haft ett enda fel. Trots att den bara ger 5 volt. Picaxe shipet skall matas med 9-12V. Av misstag satte jag tidigare dit en på 5 V. Och det har fungerat utan minsta problem.