Tänkte stoppa in en 4 raders character lcd i fronten där dom senaste 4 raderna ifrån prompten visas (servern kör linux, ingen x-server) för att enkelt kunna felsöka/köra enkla grejer utan att behöva koppla in en skärm.
Till höger om skärmen tänkte jag ha en sån där liten mysig jotstick på <1cm^2 som sitter på t.ex. avr-butterfly utvecklingskitet, som låter en röra den i fyra riktningar samt trycka ner den för att registrera ett knapptryck. Då var planen att använda sticken för att scrolla upp, ner, vänster och höger (ifall meddelandena är längre än det som kan skrivas ut) och sedan åtvända till "slutet" när joysticken trycks ner.
Lättast rent spontant vore väl att hitta något open source program som loggar det som händer i bash och sedan editera det för att skicka datan via lpt-porten till lcdn. Förmodligen kommer jag bara låta logga ett visst antal rader, så jag kommer väl köra en array på t.ex. 30 strängar där dom 30 senaste outputsen sparas, så att man enkelt kan scrolla uppåt en bit i alla fall...
Under lcdn tänkte jag ha en del extraknappar samt statusleds som gör det möjligt att toggla till andra funktioner för lcdn än att visa bash-outputen... skulle kunna bli grymt nice om jag bara orkar slutföra det...

Några comments?
edit: Någon som vet vart man kan köpa såna där små mysiga joysticks föresten?