Läsa 5,25" floppy

Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Läsa 5,25" floppy

Inlägg av nodanolo »

"Såklart att det finns backup på PLC programmet. Det ligger en diskett i maskinpärmen ju."

Diskett...jaha...jo visst. Kanske inte det allra modernaste, men jag har faktisk en sån där usb ansluten 3,5" diskettstation, så det ska väl kunna fungera tänkte jag. Trodde väl för bövelen inte att det existerade 5,25" disketter längre.

Så, finns det någon som har möjlighet att läsa 5,25" floppy diskar och överföra innehållet till något läsbart. Borde vara skrivna till i ms-dos. Ett par hundringar är det värt att slippa handknacka in programmet igen från utskriften.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Läsa 5,25" floppy

Inlägg av Gizmo »

Jag tror jag har sparad diskettstation men ingen dator att sätta den i, så svårt att bistå.
Men, om det inte är något mer på disketten (typ mystiska konfiguratiner i autoexec.bat eller config.sys), varför inte köra det hela i en scanner och sedan OCR-läsa? Det går iaf rätt mycket snabbare än att skriva in.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om det är en 5,25" 360k diskett kan jag åta mig att läsa in disketten.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har en 5.25"-enhet monterad i en av mina arbetsdatorer. Den tar både 360KB och 1.2MB.
Jag kan läsa av disken om du vill.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Välj någon av dem andra eller mig. Jag kan också fixa detta.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Strålande! Det finns hopp!

Jag har dock hittat på en kille här i närheten som trodde sig kunna fixa det också, så han har den "värdefulla" disketten just nu. Får besked i början av veckan om han lyckats eller inte.

Jag har faktiskt hittat 3 st i bekantskapskretsen som hade prylarna, men de två första som försökte misslyckades eftersom diskettstationerna inte längre fungerade. Det händer saker med elektronik/mekanik även om den inte används.

Återkommer. Tack så länge!
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Det fanns hopp ett tag...

Efter mångt och mycket så har nu min kompis lyckats skrapa ihop tillräckligt många fungerande delar för att läsa eländesdisketten. Woohoo!

Synd bara att det inte fanns något på den... :cry:

Disketter som medium för att spara saker är nog inte riktigt bra. Vi sparade alltid maskinernas programbackuper på 3,5" diskett som förvarades i maskindokumentationen. Praktisk att man bara tar med sig maskinpärmen så har man allt man behöver. Men vi har märkt att det är ofta som disketterna "tappat" informationen efter ett större antal år.

Då återstår bara programutskriften på 50 sidor pyjamaspapper, så det får bli till att handknacka...och knacka...och knacka...och

Kunden ska dessutom få en liten instruktion till varför man INTE stänger av strömmen till PLC när man byter backupbatteriet.

Men stort tack för era erbjudanden!
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Är du säker på att det inte är diskettläsaren som är dålig?
Av erfarenhet vet jag att många diskettstationer lägger av, medans gamla disketter från 80-talet går fint att läsa.
Det gäller bara att ha en fungerande läsare.
Disketter av nyare slag, runt 90-talet verkar dock vara av sämre kvalitet.
Detta är i alla fall vad jag har upplevt.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Det går alldeles utmärkt att skriva och läsa en annan diskett med diskettstationen, så det måste vara disketten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man samplar den analoga signalen direkt kan man ev läsa ut disketter med dålig signal. Det är antal omslag per tidsperiod som är det viktiga (jmfr MFM). Den ordinarie mekanismen är en ren schmitt-trigger i stort sett.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om pyjamaspappret är utskrivet från dator ska det inte vara några problem att köra OCR.

Har du kollat på diskettens rådata så det inte är något konstigt filsystem som gör att ni inte ser några filer? (Gör en image och kolla med valfri hexeditor)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

nodanolo skrev:Då återstår bara programutskriften på 50 sidor pyjamaspapper, så det får bli till att handknacka...
Som jag skrev tidigare så är det inte kört bara för det. Scanna sidorna. OCR-läs dem. OCR är ju ett sätt att tolka bild till text. Första sidan kanske man får kolla lite så det stämmer och korrigera lite, men sedan ska det bara vara att köra på.

Oändligt mycket mer praktiskt än att skriva in iaf.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Har du kollat på diskettens rådata så det inte är något konstigt filsystem som gör att ni inte ser några filer? (Gör en image och kolla med valfri hexeditor)
Hur ligger det till, kan man läsa en diskett skriven från CPM-operativ, med en vanlig DOS-dator?
Sedan skiljer det väl även mellan 360 och 1.2 disketter?
De tidiga 1.2-stationerna kunde väl inte läsa 360-disketter?
xxargs

Inlägg av xxargs »

leta efter dom gamla hackprogramvarorna i Dos som läste in cylindrarna rakt av för att kopiera till andra disketter (för att kringå dåtidens kopieringsskydd)

är det CPM så är det 256 bytes-sektorer i regel, men kan också vara 1 eller 2 kByte då man ofta kunde bestämma detta vid formateringen och detta kan i regel _inte_ läsas av DOS-datorer.

med andra ord måste du leta rätt på specialprogramvaror som kan läsa CP/M filsystem och just till NC-maskiner kunde de krångla till ytterligare med mycket udda sektorstorlek (som en cylinder = 1 sektor) just för att krångla till så mycket som det bara gick för att köparen bara skulle köpa programvaror från maskinleverantören (kom ihåg när brorsan och jag knäckte en sådan till just en NC-maskin inom snickeri på mitten av 1980-talet)

du har väl tejpas skrivskyddet så att inget skrivs sönder på disken av misstag hoppas jag!

det kanske kan gå att hämta ut sektorerna till en imagefil via linux då man troligen kan skicka parametrar för annan sektorstorlek mha. ioctrl
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Det är inte såå farligt. De 50 sidorna är utskrift i ladder, så det kommer att gå hyggligt snabbt att mata in ändå.

Min kompis som läste av disketten är rätt duktig så jag tror på honom när han säger att den är förstörd. Och jag tror vi har nått gränsen där det blir billigare att helt enkelt skriva in programmet på nytt.

Men det lär ta mycket mera tid att provköra maskinen på alla tänkbara och några icke tänkbara sätt. Att jag skulle lyckas knacka in allt helt rätt utan misstag håller jag för uteslutet. Iofs snabbt gjort att rätta till när man väl hittar ett fel. Men som vanligt lär ju felen dyka upp efter att man åkt därifrån, så jag får nog räkna med ett par återbesök innan det rullar som det ska.

Sen får vi bara hoppas att den gamla S5'an tickar på något år till, annars lär väl kunden hänga upp mig i närmsta flaggstång. Fast jag rekommenderade faktiskt uppgradering av PLC'n, men ibland så är det lägst kostnaden just nu som gäller. Speciellt i dessa tider.

Gillar dock iden med OCR. Hur pass "bra" kan man få till det?

Kan bli användbart framöver. Lär väl bli allt vanligare att gamla PLC'er till slut ger upp på grund av ålder och ingen har brytt sig om programbackuperna eftersom det aldrig varit något problem.
Skriv svar