Diskmaskin Bosch som inte tömmer
Re: Diskmaskin Bosch som inte tömmer
Jag skulle nog försöka lossa pumpen från pumphuset, på den där ser det ut som om det bara är en plastflik som ska tryckas in så man kan vrida loss pumpen.
Då man snurrar på pumpvingarna så ska de kännas "spänstiga". Om det känns mer eller mindre lika trögt hela tiden så har det troligen sluppit vatten och annan sörja i motorhuset, det brukar också gå att öppna och kolla. Det kan hända att det går att fixa genom att putsa och rengöra, men jag brukar bara byta pump, de är inte så dyra.
978 kr för en ny pump låter mycket, 200-400 kr borde räcka tycker jag. Kolla t.ex. http://www.nettoparts.se/shop/pumpar-av ... 356c1.html
Då man snurrar på pumpvingarna så ska de kännas "spänstiga". Om det känns mer eller mindre lika trögt hela tiden så har det troligen sluppit vatten och annan sörja i motorhuset, det brukar också gå att öppna och kolla. Det kan hända att det går att fixa genom att putsa och rengöra, men jag brukar bara byta pump, de är inte så dyra.
978 kr för en ny pump låter mycket, 200-400 kr borde räcka tycker jag. Kolla t.ex. http://www.nettoparts.se/shop/pumpar-av ... 356c1.html
Om det verkligen är en pumpmotor med startkondensator (jag är osäker på om det alltid är så) så kan man i princip prova kondensatorn genom att koppla den i serie med en lagom stor glödlampa och se hur starkt lampan lyser (alternativt mäta spänningen över lampan).
Ja, det bästa är ju förstås med en mätare för kondensatorer, men ovanstående kan funka om man inte har tillgång till sån mätare.
Exakt vilken effekt lampan bör ha beror på kondensatorns värde, och räknas ut med växelströmslära som jag njuter fullt ut av att inte behövt använda på länge.
Kolla om du har en startkondensator och i så fall hur många mikrofarad (µF) den är på, så dyker säkert nån annan in och ger förslag på lampeffekt för provkoppling.
Ja, det bästa är ju förstås med en mätare för kondensatorer, men ovanstående kan funka om man inte har tillgång till sån mätare.
Exakt vilken effekt lampan bör ha beror på kondensatorns värde, och räknas ut med växelströmslära som jag njuter fullt ut av att inte behövt använda på länge.

Kolla om du har en startkondensator och i så fall hur många mikrofarad (µF) den är på, så dyker säkert nån annan in och ger förslag på lampeffekt för provkoppling.

-

Om man snurrar på impellern så går den runt 1/2 slags vis. DVS den liksom ploppar runt med ett visst motstånd. Det är väl magnetlindingen som skapar det? Hur som helst så har den gjort/känts tidigare när de har varit stopp nån gång, kommer jag i håg. Mäter man över kontaktstiften så visar den 168 Ohm.
Slutsats: Pump Hel..... eller??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Retroperra
- Kontakt:
Om du kan komma åt att mäta på pumpen under drift så borde du kunna se matningspänningen. Förmodligen 230 men man vet ju aldrig.
Med 168ohm så har ju inte spolarna/spolen brunnit eller kortat allafall.
/P
Note to self - skaffa en vridtransformator för dylika test.
Med 168ohm så har ju inte spolarna/spolen brunnit eller kortat allafall.
/P
Note to self - skaffa en vridtransformator för dylika test.
-
Ang "Förmodligen 230 men man vet ju aldrig." Så förmodar jag att den går på 230,. Den är i alla fall märkt med 230-240 .
Undrar om de kan vara fel på elektronik kortet som styr själva programmet. Hur kan de komma sig att det "durrar" o vibrerar i pumpen men att den inte släpper ut eller pumpar vattnet?
Undrar om de kan vara fel på elektronik kortet som styr själva programmet. Hur kan de komma sig att det "durrar" o vibrerar i pumpen men att den inte släpper ut eller pumpar vattnet?
-

Har nu provkört pumpen separat. Om man lägger på fas o nolla så snurrar pumpen igång och så snurrar den inte igång trots god kontakt. Det går igång ca 50% av gångerna man lägger på kabeländarna. Kan de va så att den "hamnar" i fel läge

Det sitter en liten grej mellan spolarna . Kan de va en sån där termosäkring tro?. Den kan väl också bara vara hel eller avbrunnen.
Skulle verkligen uppskatta nån expert kommentar ang elmotor borstlös , eller heter det kollös?
Själva styrkortet ser helt Ok ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Förtydligande:
Kan felet vara i pumpen trots att de vibrerar o surrar i den?
Är elmotorn antingen Helt hel eller trasig, dvs avbrott? Det finns ju inte så många delar på den. 2 spolar i princip?
Kan felet vara i pumpen trots att de vibrerar o surrar i den?
Är elmotorn antingen Helt hel eller trasig, dvs avbrott? Det finns ju inte så många delar på den. 2 spolar i princip?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om det nu är en sån man kan dra ur impellern från motorhuset och en magnet sitter fast på impellern så måste detta sitta precis i centrum av motorlindningen. Om den kan glappa och vicka fram och tillbaks och skrapa i väggarna så kommer impellern i typ 50% av gångerna inte börja snurra. Precis likadant i akvariepumpar.
-
Om den kan glappa och vicka fram och tillbaks och skrapa i väggarna så kommer impellern i typ 50% av gångerna inte börja snurra
Ja det känns inte speciellt glapp radiellt däremot axiellt finns det ett klart märkbart glapp. Men det är klart den har ju snurrat med dagligen sedan ca 2002 blir minst 365 x 11 dvs ca 4015 gånger så de kanske e läge o skaffa en ny
Ja det känns inte speciellt glapp radiellt däremot axiellt finns det ett klart märkbart glapp. Men det är klart den har ju snurrat med dagligen sedan ca 2002 blir minst 365 x 11 dvs ca 4015 gånger så de kanske e läge o skaffa en ny

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Axiellt har ingen betydelse alls, såvida inte impellern kan haka i nånstans.
Den brummar men snurrar inte?
Citronkärna.
Hade ett halvårs praktik som vitvarureparatör, och det var ganska ofta man åkte ut och plockade ut en kärna för 800kr/h + bilavgift =P
Citronkärna.
Hade ett halvårs praktik som vitvarureparatör, och det var ganska ofta man åkte ut och plockade ut en kärna för 800kr/h + bilavgift =P
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ska inte impellern bara vara att dra rakt ut hur lätt som helst?