Diskmaskin Bosch som inte tömmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Blackpowder

Diskmaskin Bosch som inte tömmer

Inlägg av Blackpowder »

Kör hela programmet men vill inte tömma ur de sista vattnet.
Stänger man av o kör sen ex v avsköljning och avbryter så pumpar den ur.
Det är en SGU43A32sk. Ganska enkel modell men har funkat klockrent ända fram till nu.
Blackpowder

Re: Diskmaskin Bosch som inte tömmer

Inlägg av Blackpowder »

Den ser ut såhär, Nu i kväll så funkade programmet på 60 grader o maskin tömde så de va tomt i silen när maskin var klar.
Hur sjutton kan den "pendla" så här. Var annan, var tredje gång så tömmer maskin och vise versa. ? :shock:
Nån som har erfarenhet av felsökning Boschdiskmaskiner
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hade snarlika problem förra året...
Hade tom hem en servicetekniker som inte hittade något fel.
Jag var tom på väg att handla en helt ny maskin bara för att få slut på eländet.
Efter att jag hade bråkat med maskinen många gånger så visade det sig att tömningsslangen kom i kläm när jag sköt in maskinen. :doh:
Så 14 månader utan fungerande diskmaskin och många svordomar berodde enbart på monteringen :bravo:
Sambon var lika glad :) att det löste sig, som förbannad :evil: över allt djävla onödigt handdiskande.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Ja du limpan4all riktigt så "enkelt" är nog inte detta men grattis till lösningen. Skam den som ger sig men det ligger nära tillhand o åka o inhandla en ny. Men de tar på psyket.
Slanhgarna, både till o från samt nätsladden ligger fria bakom maskinen. Det går att se , för jag har ett hål i skåpsstommen längst ner långst in.
Det som jag inte blir riktigt klok på är varför felet helt plötsligt börjat uppträda intermittent.
Det finns ju en slags flottör som kallas för överfyllnadsskydd som är sammankopplad till frigolitpucken som skall tömma om det börjar läcka ur maskinen. Har inte riktigt förstått om det är den som "styr" när vattenet är färdigtpummpat. Alltså när tömningsfasen är klar borde ju flottören vara i bottenläge och höjer man den manuellt så borde väl tömmningspumpen gå i gång. Eller är de sk programmet mer komplicerat än så.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Just nu körs "morgondisken". Kan ge mig f-n på att de står vatten kvar i maskinen när den är klar om nån timme. :evil:
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Och nu va de naturligtvis vatten kvar :evil:
Finns de nån vettig logig i de här?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du skulle kunna mäta och kanske rent av logga alla pumpar och grejer.

Den metoden har jag använt för både diskmaskinen och en DVD-spelare.
Först gick jag igenom allt så att jag förstod när de olika sakerna skulle hända.
Sedan var det bara att köra en disk och titta på så att det var spänning
på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Programmen brukar vara väldigt enkelt uppbyggda.
Om en givare ger signal när ett relä är draget så får något spänning, ungefär.

Om felet kommer och går så *kan* det ju vara vanligt glapp.
Insidan av en diskmaskin är inte direkt bästa miljön för lödningar och kontakter.

Så om du fortfarande vill fixa den, så är mitt tips alltså: mät överallt när programmet kör.
AC/DC

Inlägg av AC/DC »

Jag har varit med om liknande problem.
Plockade ner maskinjävel i delar, hade ute avloppspumpen och den var hel.
Det visade sig att avloppslangen hade geggad igen :evil:
sonnyboy

Inlägg av sonnyboy »

Har du kollat avloppsslangen under diskbänken, sitter ofta med en slagklämma på vattenlåset, där har jag haft stopp en gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Exakt, gägga i slangar eller en beläggning på någon flottör som gör att den triggar för tidigt. Jag brukar plocka ner så mycket jag kan och rengöra, det har funkat i 66% av fallen. Är inne på min tredje maskins som amatör-vitvarurörmokare!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Låter den normalt?

Om den är ovanligt tyst så kan det vara startkondingen till pumpen som är trött. Det hände på min Philips från stenåldern.

På den maskinen är det samma pumpmotor som sköter både cirkulation och tömning. Den körs åt ena hållet för att spola runt vattnet, och åt andra hållet för att tömma. Vet inte om det är vanligt att det funkar så.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Kan bara säga att vattenpaketet, alltså det brunfärgade paketet på sidan av maskinen, ser ovanligt fint ut.
svanted

Inlägg av svanted »

Blackpowder skrev:Den ser ut såhär, Nu i kväll så funkade programmet på 60 grader o maskin tömde så de va tomt i silen när maskin var klar.
Hur sjutton kan den "pendla" så här. Var annan, var tredje gång så tömmer maskin och vise versa. ? :shock:
Nån som har erfarenhet av felsökning Boschdiskmaskiner
f-n har likadan maskin och likadana skåpluckor, tur ni har andra knoppar, annars hade jag blivit orolig... :lol:

hör man om pumpen går några sekunder innan den slår ner till 0?
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Nu har jag kommit fram till att då avloppspumpen skall gå, typ då man lyfter flottören manuellt för att simulera läckage eller då man avslutar programmet i förtid. Då surrar det i pumpen. Lyssnar man med en skruvmejsel i örat så hörs det tydligt att det "burrrrrrrrar" i pumphuset men själva impellern/rotorn snurrar med all säkerhet inte. Det kommer i alla fall inget vatten i avloppsslangen. Vad innebär det? Kan de vara kondensatorn som är paj. Kan den vara "trött". Har för mig att en kondensator bara kan vara hel eller avbrott. Hur kan de då vara att den tömt ibland o inte i andra tillfällen. Den här har i alla fall en pump för själva cirkulationen och en separat för tömning. Har ingen lust att lägga fredag kväll på köksgolvet o palta med diskmaskin.
Alt " mät överallt när programmet kör." känns för avancerat. Men att mäta på kondensatorn borde ju gå enkelt. Hur gör man nu igen? Om man bryter kretsen så skall väl kondensatorn "ladda ur" dvs om man mäter över sladdana med voltmeter borde den väl visa spänningen som avloppspumpen skall gå på.? Eller skall man köra pumpen manuellt med 220V ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Ny pump fr Bosch e shop endast 978:- :shock:
http://www.bosch-home.se/store/sparepar ... 43A32SK/08 på flil nr 4
Skriv svar