Nybörjare. Hur kommer man igång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
micke021

Nybörjare. Hur kommer man igång?

Inlägg av micke021 »

Hej

Jag har sökt olika cnc utbildningar i 2år och har fortfarande inte fått någon plats men har bestämt mig för att jag vill jobba med CNC och dom säger att ja borde få en plats om några månader. Just nu sitter jag bara hemma på dagarna o har tråkigt.
Jag vill börja lära mig nu men vet inte vart jag ska börja. Jag har kollat på youtube`s videor och har gått på studiebesök så jag vet vad jobbet går ut på men jag vill köpa en liten cnc alt hemmabygge o börja träna men för att göra det så måste jag lära mig dom olika programmen. Vi säger att ja vill tillverka en kopia av en slev som jag har. Hur gör ja då?

Har någon tips på bra bok där man lär sig grunderna eller bra videos(helst på svenska).
De är inte värt att köpa en maskin innan ja vet hur jag använder den? eller tyckte ni ja ska köpa och lära mig efter hand?

Ja kommer bara köpa något billigt så jag kan träna hemma när jag börjar skolan och förhoppningsvis innan ifall ja lär mig hur man använder cnc.

Jag hitta det här på en sida som jag brukar beställa andra små skit saker ifrån: http://www.aliexpress.com/item/CNC-MINI ... 72379.html

Går dom här att koppla till datan alltså så det blir som en mini cnc eller är de bara manuellt? Ja vet att de står mini cnc men sen står ne Normal på frågan CNC or not. Jag vet att de är värsta skiten men de spelar ingen roll eftersom ja bara vill lära mig att använda maskinerna o programmen. De spelar ingen roll att ja kör i trä ist för metall.

Tacksam för svar
micke021

Re: Nybörjare. Hur kommer man igång?

Inlägg av micke021 »

Såg den här på blocket. Nu är ja de långt kvar tills jag kommer köpa en sån här stor cnc men skulle jag kunna tillverka olika delar i rostfritt stål med den här http://www.blocket.se/uppsala/CNC_svarv ... w=2&last=1

delar som är 2-50cm och dom måste ha exakta mått. De är ihåliga o böjda delar. Alltså mycket detaljer. Räcker det med den här?
Är som sagt bara nyfiken.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Monforts-svarven står på mitt förra jobb. Det är en oerhört stabil sak, naturligtvis kan man köra saker i RF (titan är heller inga som helst problem).
Men du skriver "böjda" delar, vad menar du då? Det är en svarv, alltså roterar arbetsstycket och inte verktyget. Så "böjda" arbetsstycken funkar inte. Biten som kommer ut är symmetrisk.
Om du med "böjda" menar radier så har den där maskinen en begränsning, det finns ingen "G2/G3" (alltså cirkulär interpolation).
kronken

Inlägg av kronken »

Finns det inte nån sorts lärlingsplatser nuförtiden? jag gick cnc utbildning för bra många år sedan, och arbetade ett par år med cad/cam fast då i en skärmaskin... iallafall, det jag tror man behöver mest är att arbeta med en manuell maskin innan då fastsättning och hur man tänker är det som är klurigast, resten är inte speciellt svårt och tar ingen lång tid att lära sig så man klarar enklare saker åtminstone. Fast det är bara vad jag tror. Sen är alla maskiner så individuellt olika så man måste i princip arbeta tillsammans med nån i början alternativt att det man gör får ta den tid det tar. Jag skulle själv vilja ha en mindre cnc maskin, kanske en mindre emco att leka med hemma.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Walle skrev:Monforts-svarven står på mitt förra jobb.
Har du bytt jobb?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Bytt och bytt, jag har sagt upp mig i alla fall. Så just nu är jag "mellan jobb" som man så fint säger :)
micke021

Inlägg av micke021 »

kronken skrev:Finns det inte nån sorts lärlingsplatser nuförtiden? jag gick cnc utbildning för bra många år sedan, och arbetade ett par år med cad/cam fast då i en skärmaskin... iallafall, det jag tror man behöver mest är att arbeta med en manuell maskin innan då fastsättning och hur man tänker är det som är klurigast, resten är inte speciellt svårt och tar ingen lång tid att lära sig så man klarar enklare saker åtminstone. Fast det är bara vad jag tror. Sen är alla maskiner så individuellt olika så man måste i princip arbeta tillsammans med nån i början alternativt att det man gör får ta den tid det tar. Jag skulle själv vilja ha en mindre cnc maskin, kanske en mindre emco att leka med hemma.

Jag har inte hittat någon lärlingsplats men första skolan jag skulle börja på var typ bara en verkstad så man jobba nästan hela tiden med maskinerna och lite teori. Skolan som jag förhoppningsvis kommer in på snart har jag ingen aning om hur det ser ut men då går man iaf på praktik en stor del av utbildningen.

Jag kommer nog köpa en cnc innan jag börjar för jag orkar inte bara sitta o vänta längre. Problemet är att jag inte vet vad jag behöver.
Det jag vill börja med att tillverka är en 20min lång sak i rostfritt stål. Det är olika hål i den o olika vinklar och detaljer.
Vad behöver jag för maskin? Pris? Jag vill köpa en begagnad ifall det finns och så billigt som möjligt. Jag har delen irl. Är det svårt att mäta och göra ett program?

Tacksam för svar
kronken

Inlägg av kronken »

Något som är bra att repetera innan man gör något annat är verkstadsmatte, och mycket trigonometri. En verkstadshandbok är ett helt underbart hjälpmedel för en verkstadsarbetare, går man igenom den och lär sig mycket så kan man redan mer än dom flesta på en verkstad. Oftast går saker att tillverka på olika sett, och man vill hitta det enklaste eller billigaste sättet...om man nu inte har ett intresse att använda sig av en speciell metod för sitt höga nöjes skull.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147085339 Borde gå att hitta begagnad billigt lite här och där.

Angående detaljen du vill tillverka så vet jag inte riktigt vad det är, men att börja med enkla former är nog att föredra tills man får förståelse för i vilken ordning bearbetningar sker och vilka verktyg som är lämpliga för olika operationer. ( fast jag är nog lika nybörjare som du på sådant)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Känns som om det vore läge för TS att gå en verkstadsutbildning dvs lära sig att hur saker och ting fungerar och sen gå på CNC utbildning.
micke021

Inlägg av micke021 »

tecno: Du har helt rätt. Men jag har väntat för länge på plats och nu säger dom att ja ska få en om några månader.
Ja ska gå till biblioteket imorgon och låna Verkstadshandboken, Jag kommer inte börja leka med maskiner innan jag vet hur dom funkar. Jag kommer köpa en maskin när jag vet vad jag behöver och sen kommer jag lära mig den innan jag använder den.
Hur mycket skulle det kosta ungefär om den ska klara ganska tjockt rostfritt stål. Största delarna jag kommer göra kommer nog max va 30cm.

Har du något tips på någon bra verkstadsfilm eller annan bok? Vill lära mig så mycket som möjligt innan och under skolan.
kronken

Inlägg av kronken »

300 millimeter, det är nog det allra viktigaste att man alltid talar om millimeter. Hur tjockt stålet är spelar inte så stor roll, utan hur stora skär maskinen klarar av att ta. Är det bara en bit man gör hemma behöver man ju inte ha speciellt bråttom och kan ta många små skär istället. Det man får fundera på är hur stora toleranser man kan leva med, kanske det går utmärkt med en gammal begagnad maskin som glappar i alla leder lite lagom mycket.
ArtMan

Inlägg av ArtMan »

Öva ritningsläsning :). En manuell maskin är också bra att börja med. Manuell programmering är tråkig hehe men bearbetar man lite mer avancerade detaljer ritar man oftast upp och belägger de i datorn nuförtiden.

Angående själva yrket så är det väldigt brett. Man kan hamna nästan var som helst och jobba med helt olika saker. Jag tex är anställd som CNC-operatör men jobbar vid datorn i Mastercam samt ställer verktyg till maskinerna och hjälper till ute på verkstaden om folk får problem :P. Kör maskin kanske några veckor per år hehe. Har tidigare stått vid diverse cnc-fräsar i några år dock och gått en utbildning på Lernia där man lärde sig grunderna.

Där jag jobbar just nu tex sker ingen programmering ute vid maskinerna förutom enklare programändringar. Mest matning och varvtal eller ändring av borrdjup. Vi har bara maskiner med Heidenhain styrsystem plus en gammal fräs med Siemens mjukvara som ska bort snart. Operatörernas jobb går ut på att sätta färdigställda verktyg in i maskinen, spänna upp materialet antingen i skruvstycken, på bordet/fixturer eller på vakuumbordet. Sedan läser man in programmet och kör en provbit som mäts. Verktygen justeras vid behov så alla mått är inom tolerans när man kör nästa detalj. Vi har inga egna produkter så jobbet är varierande och serier kan variera mellan 1-5000 men oftast är det mindre serier. Alla maskiner är olika och man kör tex helt andra jobb i 5-axliga maskiner är de med 3-4 axlar. Så även om maskinen har samma mjukvara och en cnc-operatör stått vid en maskin i några år betyder det inte att han/hon bara kan hoppa till annan maskin och veta allt direkt.
Det tar lång tid att lära sig yrket pga att det inte är "bara att trycka på knappen" även om allt är redan förprogrammerat samt verktygen är ställda. En bra cnc operatör hittar en balans mellan hur snabbt man kör och hur bra man utför jobbet. Man ska kunna lösa problem och veta hur man fuskar ;P. Det gäller att använda sunt förnuft samt veta när man kan köra snabbare och när man ska vara försiktig. En annan sak är att det alltid är ritningen som gäller. Många gör felet att överbearbeta detaljerna när det inte behövs tex. En dålig operatör är en som gnäller hela tiden på allt, inte klarar lösa enkla problem och ljuger. Man ska alltid berätta om man kört sönder nåt eller krockat istället för att skylla på allt annat eller i värsta fall andra.

Så fråga dig själv vad är det inom cnc yrket du vill jobba med och sök sedan efter arbetsgivare som har det som passar just dig? På en del ställen gör man inget kreativt allt utan bara trycker på knappen. På andra ställen måste man tänka och jobbet kan vara både psykiskt och fysiskt krävande. Är det nåt mer du vill veta så är det bara fråga på.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Här har du massor av information om skärande bearbetning:

http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/k ... fault.aspx
http://www.sandvik.coromant.com/en-gb/k ... fault.aspx

CAD kan du öva på, här är ett fritt 2D med bra manual till: http://www.3ds.com/products/draftsight/ ... -software/

Tutorials på CAM ligger där en massa på youtube, tex:

CNC simulatorer finns, tex: http://mechpack.net/blog/?page_id=134

Ju mer du lär dig om detta desto friare, roligare och mer välbetalt jobb kan du få...
micke021

Inlägg av micke021 »

kronken skrev:300 millimeter, det är nog det allra viktigaste att man alltid talar om millimeter. Hur tjockt stålet är spelar inte så stor roll, utan hur stora skär maskinen klarar av att ta. Är det bara en bit man gör hemma behöver man ju inte ha speciellt bråttom och kan ta många små skär istället. Det man får fundera på är hur stora toleranser man kan leva med, kanske det går utmärkt med en gammal begagnad maskin som glappar i alla leder lite lagom mycket.

haha ja tänkte faktiskt skriva i mm för jag vet att man gör det men tänkte att de inte spelar någon roll i det här fallet.
De är viktigt att det inte glappar för alla delar måste ha samma mått som original delen. Ja vet inte exakt mått på godkända toleranser men väldigt små toleranser. Hur mycket tror du att en sådan maskin skulle kosta?
micke021

Inlägg av micke021 »

ArtMan skrev:Öva ritningsläsning :). En manuell maskin är också bra att börja med. Manuell programmering är tråkig hehe men bearbetar man lite mer avancerade detaljer ritar man oftast upp och belägger de i datorn nuförtiden.

Angående själva yrket så är det väldigt brett. Man kan hamna nästan var som helst och jobba med helt olika saker. Jag tex är anställd som CNC-operatör men jobbar vid datorn i Mastercam samt ställer verktyg till maskinerna och hjälper till ute på verkstaden om folk får problem :P. Kör maskin kanske några veckor per år hehe. Har tidigare stått vid diverse cnc-fräsar i några år dock och gått en utbildning på Lernia där man lärde sig grunderna.

Där jag jobbar just nu tex sker ingen programmering ute vid maskinerna förutom enklare programändringar. Mest matning och varvtal eller ändring av borrdjup. Vi har bara maskiner med Heidenhain styrsystem plus en gammal fräs med Siemens mjukvara som ska bort snart. Operatörernas jobb går ut på att sätta färdigställda verktyg in i maskinen, spänna upp materialet antingen i skruvstycken, på bordet/fixturer eller på vakuumbordet. Sedan läser man in programmet och kör en provbit som mäts. Verktygen justeras vid behov så alla mått är inom tolerans när man kör nästa detalj. Vi har inga egna produkter så jobbet är varierande och serier kan variera mellan 1-5000 men oftast är det mindre serier. Alla maskiner är olika och man kör tex helt andra jobb i 5-axliga maskiner är de med 3-4 axlar. Så även om maskinen har samma mjukvara och en cnc-operatör stått vid en maskin i några år betyder det inte att han/hon bara kan hoppa till annan maskin och veta allt direkt.
Det tar lång tid att lära sig yrket pga att det inte är "bara att trycka på knappen" även om allt är redan förprogrammerat samt verktygen är ställda. En bra cnc operatör hittar en balans mellan hur snabbt man kör och hur bra man utför jobbet. Man ska kunna lösa problem och veta hur man fuskar ;P. Det gäller att använda sunt förnuft samt veta när man kan köra snabbare och när man ska vara försiktig. En annan sak är att det alltid är ritningen som gäller. Många gör felet att överbearbeta detaljerna när det inte behövs tex. En dålig operatör är en som gnäller hela tiden på allt, inte klarar lösa enkla problem och ljuger. Man ska alltid berätta om man kört sönder nåt eller krockat istället för att skylla på allt annat eller i värsta fall andra.

Så fråga dig själv vad är det inom cnc yrket du vill jobba med och sök sedan efter arbetsgivare som har det som passar just dig? På en del ställen gör man inget kreativt allt utan bara trycker på knappen. På andra ställen måste man tänka och jobbet kan vara både psykiskt och fysiskt krävande. Är det nåt mer du vill veta så är det bara fråga på.

De allt de du säger som gör att jag vill jobba med det här. På första skolan fick man lära sig manuellt innan man fick börja programera för att läraren ville att man skulle kunna grunderna och förstå matrialen bättre. Ja hoppas de blir så på min skola för ja vill lära mig allt och inte bara grunderna. Alla säger som dig att bara för att man kan en maskin så kan man inte alla och det är därför jag vill veta så mycket som möjligt och alla grunder. Direkt efter utbildningen så kommer jag ta jobb där jag får jobb men efter att ha jobbat några år och börja känna att ja klarar mig själv så kommer jag nog starta eget. Jag vill helst ha så kreativt jobb som möjligt men förstår att de inte är så många cnc jobb som är speciellt kreativa. Många jobb har ju en som programerar och sen operatörer som i princip bara övervakar maskinerna.

Fan va jag vill komma igång och lära mig så jag kan förstå maskinerna. Jag har laddat ner FreeCAD. Vet du något ENKELT gratis/provprogram som du rekomenderar för börja med ritningar? Där jag kan ta min verkliga del och börja skriva in måtten i datan.
Skriv svar